MEDIA PEMBELAJARAN CANVA UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS DESKRIPSI PADA SISWA KELAS VII SMP HKBP BELAWAN

Authors

  • Roulina Indri Yani Marpaung Universitas Prima Indonesia
  • Elsa Siregar Universitas Prima Indonesia
  • Annisa Universitas Prima Indonesia
  • Ayu Indari Pendidikan Bahasa Inggris FKIP STKIP Budidaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25301

Keywords:

Keywords: canva, writing skills, descriptive text.

Abstract

The purpose of this study is to explain the benefits of Canva media as a teaching medium in improving descriptive text writing skills. The study applies a classroom action research method accompanied by data collection techniques, namely observation, documentation, tests, and interviews. The subjects of the study included 24 students of class VII-2 SMP HKBP Belawan. The variables of this study are the learning process and the results of writing descriptive texts using Canva media. The results of this study in the pre-cycle showed that the minimum completeness standard that had been determined at 70 had not been met. The average pre-cycle score was 63.95, cycle I reached 68.25, with a success percentage of 62.5%, then an increase was seen in the second cycle with a score reaching 75.58, with a completion percentage that increased to 87.5%. Researchers can conclude that students of class VII-2 SMP HKBP Belawan have descriptive text writing skills that have improved after using Canva-based learning media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roulina Indri Yani Marpaung, Universitas Prima Indonesia

Sebagai Mahasiswa Universitas Prima Indonesia, Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 

Elsa Siregar, Universitas Prima Indonesia

Sebagai Mahasiswa Universitas Prima Indonesia, Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

Annisa, Universitas Prima Indonesia

Sebagai dosen Universitas Prima Indonesia, Prodi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 

References

Fitriani, R., Sitorus, F. R., & Khairani, P. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Variatif Dengan Pemanfaatan Aplikasi Canva Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 6(1), 38-46.

Afrizal, D. Y. (2020). Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi. Prosiding Samasta.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936.

Annisa, A., Lubis, RS, & Astri, ND (2025). Pendampingan Guru SMA Al-Hidayah dalam Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi dan Perubahan , 5 (2).

Jannah, M., & Reinita, R. (2023). Validitas Penggunaan Media Komik Digital dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka Berbasis Model Problem Based Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(2), 1095-1104.

Widayanti, L., Kala’lembang, A., Rahayu, W. A., Riska, S. Y., & Sapoetra, Y. A. (2021).

Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, M. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi canva sebagai media pembuatan bahan ajar dalam pembelajaran bahasa inggris. Abdimas Siliwangi, 4(2), 335-343.

Febry, A., Telaumbanua, S., & Sitorus, F. R. (2024). Pengaruh Model Experiential Learning Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Teks Negosiasi Pada Siswa Kelas X SMA. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(3).

Perangin-angin, E., & Ginting, S. D. B. (2022). PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS KEMBALI ISI BERITA YANG DIDENGAR MELALUI MODEL INKUIRI SISWA VIII-B MTs FASTABIQUL KHAIROT MEDAN. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 4(1), 181-189.

Ahmad, S., Suhartono, S., & Susetyo, S. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII. 1 MTS Negeri 2 Kaur. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 3(1), 44-58.

Saragih, K., Damanik, A. L., Siahaan, P. R. A., & Hasibuan, A. (2022). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Melalui Penerapan Strategi Raft (Role-Audience-Format-Topic) Pada Siswa Kelas VII SMP Nasrani 2 Medan. Jurnal Basataka (JBT), 5(2), 418-423.

Qulub, T., & Renhoat, S. F. (2020). Penggunaan media padlet untuk meningkatkan keterampilan menulis teks deskripsi. Prosiding Samasta.

Downloads

Published

2025-06-02