MEDIA PEMBELAJARAN CANVA UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS DESKRIPSI PADA SISWA KELAS VII SMP HKBP BELAWAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25301Keywords:
Keywords: canva, writing skills, descriptive text.Abstract
The purpose of this study is to explain the benefits of Canva media as a teaching medium in improving descriptive text writing skills. The study applies a classroom action research method accompanied by data collection techniques, namely observation, documentation, tests, and interviews. The subjects of the study included 24 students of class VII-2 SMP HKBP Belawan. The variables of this study are the learning process and the results of writing descriptive texts using Canva media. The results of this study in the pre-cycle showed that the minimum completeness standard that had been determined at 70 had not been met. The average pre-cycle score was 63.95, cycle I reached 68.25, with a success percentage of 62.5%, then an increase was seen in the second cycle with a score reaching 75.58, with a completion percentage that increased to 87.5%. Researchers can conclude that students of class VII-2 SMP HKBP Belawan have descriptive text writing skills that have improved after using Canva-based learning media.Downloads
References
Fitriani, R., Sitorus, F. R., & Khairani, P. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Variatif Dengan Pemanfaatan Aplikasi Canva Pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 6(1), 38-46.
Afrizal, D. Y. (2020). Media Sosial Instagram Sebagai Sarana Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi. Prosiding Samasta.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936.
Annisa, A., Lubis, RS, & Astri, ND (2025). Pendampingan Guru SMA Al-Hidayah dalam Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi dan Perubahan , 5 (2).
Jannah, M., & Reinita, R. (2023). Validitas Penggunaan Media Komik Digital dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka Berbasis Model Problem Based Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(2), 1095-1104.
Widayanti, L., Kala’lembang, A., Rahayu, W. A., Riska, S. Y., & Sapoetra, Y. A. (2021).
Resmini, S., Satriani, I., & Rafi, M. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi canva sebagai media pembuatan bahan ajar dalam pembelajaran bahasa inggris. Abdimas Siliwangi, 4(2), 335-343.
Febry, A., Telaumbanua, S., & Sitorus, F. R. (2024). Pengaruh Model Experiential Learning Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Teks Negosiasi Pada Siswa Kelas X SMA. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 10(3).
Perangin-angin, E., & Ginting, S. D. B. (2022). PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS KEMBALI ISI BERITA YANG DIDENGAR MELALUI MODEL INKUIRI SISWA VIII-B MTs FASTABIQUL KHAIROT MEDAN. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 4(1), 181-189.
Ahmad, S., Suhartono, S., & Susetyo, S. (2020). Pelaksanaan Pembelajaran Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII. 1 MTS Negeri 2 Kaur. Silampari Bisa: Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Indonesia, Daerah, dan Asing, 3(1), 44-58.
Saragih, K., Damanik, A. L., Siahaan, P. R. A., & Hasibuan, A. (2022). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Deskripsi Melalui Penerapan Strategi Raft (Role-Audience-Format-Topic) Pada Siswa Kelas VII SMP Nasrani 2 Medan. Jurnal Basataka (JBT), 5(2), 418-423.
Qulub, T., & Renhoat, S. F. (2020). Penggunaan media padlet untuk meningkatkan keterampilan menulis teks deskripsi. Prosiding Samasta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.