ANALISIS KESIAPAN GURU SEKOLAH DASAR PADA KEMAMPUAN LITERASI DIGITAL DI ERA 4.0

Authors

  • Lisda Erma Melinda Lisda Universitas Swadaya Gunung Jati
  • Nailah Tresnawati Nailah Universitas Swadaya Gunung Jati

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.25300

Abstract

The era of the industrial revolution 4.0 requires elementary school teachers to have good digital literacy in order to be able to integrate technology into learning. This study aims to analyze the readiness of elementary school teachers towards digital literacy skills that include aspects of skills, ethics, security, and digital culture. This study uses a qualitative descriptive approach with three high-grade teachers at SDN Kesenden, Cirebon City as subjects. Data collection techniques include observation, interviews, and questionnaires with analysis using the Miles and Huberman model. The results of the study indicate that teachers have sufficient understanding of the concept of digital literacy, and have utilized digital technology in the learning process. However, there are still obstacles in terms of security and maximum utilization of ICT. This study concludes that although teachers show readiness for digital literacy 4.0, further training is needed to strengthen digital literacy competencies as a whole in today's digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahsani, E. L. F., Romadhoni, N. W., Layyiatussyifa, E. L., Ningsih, W. N. A., Lusiana, P., & Roichanah, N. N. (2021). Penguatan Literasi Digital dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar Indonesia Den Haag. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, 8(2), 228-236.

Amelia, S., & Iswandi, H. (2023). Board Game Sebagai Media Literasi Digital Mengenai Pemajuan Kebudayaan di Kota Palembang. Besaung: Jurnal Seni Desain Dan Budaya, 8(2), 108-119.

Ameliah, R., Negara, R.A., & Rahmawati, I. (2021) Status Literasi Digital di Indonesia 2021. Katadata Insight Center: Kominfo.

Astuti, S. I., & Binu, J. R. (2022). Memberdayakan Komunitas Lokal dalam Gerakan Literasi Digital. Jurnal Riset Jurnalistik dan Media Digital, 77-90.

Diputra, K. S., Tristiantari, N. K. D., & Jayanta, I. N. L. (2020). Gerakan Literasi Digital Bagi Guru-Guru Sekolah Dasar. JCES (Journal of Character Education Society), 3(1), 118–128.

Gunawan, A. (2022). Implementasi Dan Kesiapan Guru Ips Terhadap Kurikulum Merdeka Belajar. Kompleksitas: Jurnal Ilmiah Manajemen, Organisasi Dan Bisnis, 11(2), 20–24.

Hutauruk, L. R. V. B., Umroh, W., Al Fiqriansyah, L., Shafira, A. N., Jannah, S. N. N. I., Kaisardi, R. P., & Sari, V. K. (2024). Peningkatan Literasi Digital Siswa SD Negeri 1 Bugeman Melalui Program Kreativitas Kelas Inspirasi Berbasis Digital. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat (JPKM) TABIKPUN, 5(1), 27-36.

Ifenthaler, D., Hofhues, S., Egloffstein, M., & Helbig, C. (2021). Digital transformation of learning organizations. Springer Nature.

Jayawardana, H. B. A., and RGD Gita. 2020. “Inovasi Pembelajaran Biologi Di Era Revolusi Industri 4.0.” Prosiding Seminar Nasional Biologi Di Era Pandemi COVID-19 Gowa (September):58–66.

Rusdin, M., & Santi, D.P.D (2025). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika Kelas VISDKartika XIX/7 Kota Cirebon. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika (JES-MAT). 11(1), 33-50.

Saribumi Pohan, Sutan. 2020. “Perspektif Literasi Digital Bagi Guru Sekolah Dasar.” Sosial, Budaya Dan Kependidikan 7(1):164–78.

Suryaningsih, Hujjah Alfiah, and Heru Purnomo. 2023. “Kesiapan Guru Terhadap Literasi Digital Pada Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sd Negeri Sembungan.” Renjana Pendidikan Dasar 3(4):247.

Taufik, Angga Putra, M. Nur Imansyah, Nurdianah Nurdianah, and Iwansyah Iwansyah. 2023. “Literasi Digital Untuk Guru Sekolah Dasar Di Wilayah Pesisir Kabupaten Dompu.” Jurnal PkM (Pengabdian Kepada Masyarakat) 6(5):543. doi: 10.30998/jurnalpkm.v6i5.19584.

Tondeur, J., Scherer, R., Baran, E., Siddiq, F., Valtonen, T., & Sointu, E. (2019). Teacher educators as gatekeepers: Preparing the next generation of teachers for technology integration in education. British Journal of Educational Technology, 50(3), 1189–1209.

Wulansari, R., Maulinda, T. N., Afandi, A., Rahmah, N. A., Kristian, K., & Megawati, E. (2023). Smart Parenting melalui Pemanfaatan Teknologi Pendidikan bagi Anggota PKK Rw 06 Pancoran. Jurnal PkM Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 116.

Yulisnawati Tuna. 2021. “Literasi Digital Dalam Pembelajaran Di SD Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidik.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar 2005(November):388–97.

Zatadini, G. I. (2025). Pendampingan Literasi Digital Pada Generasi Milenial Sebagai Penguatan Moderasi Beragama. Jurnal Pengabdian Masyarakat: Pemberdayaan, Inovasi dan Perubahan, 5(1).

Downloads

Published

2025-06-08