HUBUNGAN KECERDASAN INTRAPERSONAL DENGAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN PPKN SISWA KELAS V SDIT AL-FITYAH PEKANBARU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25292Keywords:
intrapersonal intelligence, learning outcomes, civicsAbstract
This study aims to determine the relationship between intrapersonal intelligence and Civics learning outcomes among fifth-grade students of SDIT Al-Fityah Pekanbaru. This research uses a quantitative approach with a correlational method. The research subjects consisted of 89 students from three different classes. The data collection techniques used were questionnaires to measure intrapersonal intelligence and documentation of report card scores in Civics subject. The results showed no significant relationship between the two variables, with a correlation coefficient of 0.165 and a significance value of 0.127 > 0.05. The contribution of intrapersonal intelligence to Civics learning outcomes was only 2.6%, indicating that other factors influence student achievement in this subject. Thus, intrapersonal intelligence is not a dominant factor affecting learning outcomes in Civics.Downloads
References
Amini, R., Iskandar, I., & Wulandari, T. (2023). Evaluasi Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Bandung: Alfabeta.
Astaman, R. (2020). Psikologi Pendidikan untuk Guru dan Calon Guru. Yogyakarta: Deepublish.
Cahyani, R. (2023). Evaluasi Pembelajaran di Sekolah Dasar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Cahyani, R., & Pratiwi, D. (2013). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 45–52.
Deviyanti, P., Lestari, W., Surahman, M., Mustakim, E., & Lestari, Y. D. (2024). Pengaruh Kecerdasan Intrapersonal terhadap Hasil Belajar PPKn Peserta Didik Kelas IV Sekolah Dasar Negeri. Jurnal Pendidikan Karakter SD, 6(1), 34–42.
Efendi, A. (2005). Kecerdasan dan Otak Manusia: Psikologi Kognitif. Jakarta: Rineka Cipta.
Fayzah, F., Patta, R., Kadir, A., & Pasinggi, Y. (2021). Hubungan Kecerdasan Intrapersonal dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Gugus II. Jurnal Ilmu Pendidikan, 19(3), 211–219.
Gardner, H. (2003). Multiple Intelligences: New Horizons. New York: Basic Books.
Indria, N. (2020). Psikologi Perkembangan Anak Usia Sekolah. Bandung: Alfabeta.
Irwan, M. (2018). Kecerdasan Emosional dan Intrapersonal dalam Dunia Pendidikan. Yogyakarta: Deepublish.
Istianah, S. (2022). Analisis Kecerdasan Intrapersonal dalam Pengembangan Diri Siswa SD. Jurnal Psikologi Pendidikan dan Konseling, 8(1), 55–63.
Koswara, R. A., & Sumardi. (2015). Hubungan Antara Kecerdasan Intrapersonal dengan Prestasi Belajar pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Ilmiah PGSD, 2(4), 22–28.
Lena, M. S., Sartono, J. F. Y. M., & Herini, M. S. (2023). Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Perilaku Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 10(2), 78–85.
Lestari, R. (2024). Strategi Pembelajaran PPKn di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 5(1), 89–95.
Mawaddah, I., Suherman, E., & Khairunnisa, S. (2020). Urgensi Pendidikan dalam Pengembangan Karakter Bangsa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 8(1), 15–23.
Mubarak, R., Hidayat, A., & Salim, R. (2022). Kecerdasan Intrapersonal dan Perilaku Belajar Mandiri. Jurnal Psikologi Pendidikan, 4(1), 66–74.
Munthe, M., Putri, L. N., & Widodo, A. (2023). Tujuan Pendidikan PPKn dalam Mewujudkan Generasi Demokratis. Jurnal Pendidikan Dasar dan Karakter, 9(1), 112–119.
Nabila, F., & Chaniago, A. (2019). Macam-macam Kecerdasan Menurut Gardner dan Relevansinya dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan, 11(2), 45–50.
Pangestu, D., Lestari, W., & Mustakim, E. (2024). Kecerdasan Intrapersonal dan Pencapaian Akademik: Studi pada Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(2), 101–108.
Patmasari, M. (2017). Pengaruh Teman Sebaya Terhadap Perilaku Belajar Siswa Kelas V SDN 68 Cangadi II. Jurnal Pendidikan Anak, 5(2), 34–39.
Putri, D. A., & Akrom, M. (2016). Evaluasi Hasil Belajar dan Sikap Siswa dalam Pembelajaran PPKn. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 3(1), 55–60.
Rahmawati, Y. (2016). Kecerdasan Majemuk dalam Proses Belajar Mengajar di SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(2), 77–84.
Rosiana, A., Firdaus, R., & Harahap, M. (2019). Kecerdasan Naturalis dan Kepedulian Lingkungan Siswa. Jurnal Ilmiah Lingkungan Hidup, 2(1), 20–28.
Sabrina, R. (2021). Indikator dan Aspek Penilaian Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 9(1), 33–40.
Sulastri, Y., Munandar, A., & Amalia, L. (2014). Pendekatan Evaluasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 12(1), 18–24.
Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.
Syarif, M. (2023). Jean Piaget dan Teori Perkembangan Kognitif. Jurnal Psikologi Perkembangan, 8(2), 122–130.
Wicaksono, D., & Iswan, F. (2019). Faktor Internal dan Eksternal yang Mempengaruhi Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan, 4(1), 45–52.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.