PENINGKATAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK KELAS 3 MELALUI PENGGUNAAN MEDIA DADU PADA MATERI PENYAJIAN DATA

Authors

  • Ilham Nur Fadli Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Widia Nur Jannah Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Dewi Yuningsih Universitas Muhammadiyah Cirebon
  • Mulyani Universitas Muhammadiyah Cirebon

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25285

Keywords:

Learning Outcomes, Dice Media, Data Presentation

Abstract

This study aims to improve the learning outcomes of third-grade students at SDN Kemakmuran II in mathematics, specifically on the topic of data presentation, through the use of dice as a learning medium. Based on preliminary observations, it was found that students' understanding of data presentation concepts was still low, as indicated by learning outcomes that had not yet met the minimum mastery criteria. This study employed a Classroom Action Research approach, conducted over two cycles. The results showed that the use of dice media effectively improved student learning outcomes, as evidenced by an increase in the average student score from 72 in the first cycle to 84 in the second cycle, and an increase in the percentage of learning mastery from 67.86% to 85.70%. The use of dice media was able to create an enjoyable learning atmosphere and enhance student participation in the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aledya, V. (2019). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika pada Siswa. Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa, 2(May).

Janah, S. R., Suyitno, H., & Rosyida, I. (2019). Pentingnya Literasi Matematika dan Berpikir Kritis Matematis dalam Menghadapi Abad ke-21. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 2.

Kahar, M. S., Anwar, Z., & Murpri, D. K. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Peningkatan Hasil Belajar. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(2). https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i2.2704

Kharissidqi, M. T., & Firmansyah, V. W. (2022). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Yang Efektif. Indonesian Journal Of Education and Humanity, 2(4).

Kurniani Ningsih, S., Amaliyah, A., & Puspita Rini, C. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar. Berajah Journal, 2(1). https://doi.org/10.47353/bj.v2i1.48

Magdalena, I., Fatakhatus, S., Pebrianti, A. ., Jannah, A. ., Susilawati, I., & Tangerang, U. . (2021). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3, 312–325.

Maharani, I., & Hidayah Putri, J. (2023). Relevansi Pengembangan Media Pembelajaran Matematika. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 10(1). https://doi.org/10.47668/edusaintek.v10i1.719

Masril, M., Hendrik, B., Fikri, H. T., Firdaus, F., & Awal, H. (2021). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(2). https://doi.org/10.33487/edumaspul.v5i2.2974

Matondang, K., Saragih, R. M. B., & Daulay, L. A. (2023). Analisis Kemampuan Literasi Matematika Siswa. OMEGA: Jurnal Keilmuan Pendidikan Matematika, 2(3). https://doi.org/10.47662/jkpm.v2i3.595

Prestisdiva, H. N., & Kusuma, A. B. (2023). Eksplorisasi Media Pembelajaran Matematika Berbasis Game. Inspiramatika, 9(1). https://doi.org/10.52166/inspiramatika.v9i1.4236

Rohani. (2019). Diktat Media Pembelajaran. Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, 1–95.

Susanti, Istiqomah, Tri Astuti Arigiyati, Annis Deshinta Ayuningtyas, Veronika Della, & Elfryda Yani. (2023). Media Pembelajaran Matematika Berbasis Tri N. Dedikasi : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2). https://doi.org/10.53276/dedikasi.v2i2.86

Susilawati, S., & Jannah, W. N. (2019). Metode Pembelajaran Montessori Berbasis Alat Peraga Matematika Berbahan Limbah Karet Spons Terhadap Partisipasi Aktif Siswa. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 11(2). https://doi.org/10.17509/eh.v11i2.13497

Syarifuddin, R., Fadlullah, Y. A., & Narendra, B. N. (2024). Pemilihan Media Pembelajaran Matematika untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Literasi Digital, 3(1). https://doi.org/10.54065/jld.3.1.2023.288

Wati, A. (2021). Pengembangan Media Permainan Ular Tangga untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar ,2(1). https://doi.org/10.33487/mgr.v2i1.1728

Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika di SMP 1 Bukit Sundi. IJTIS, 1, 43–48.

Downloads

Published

2025-06-07