ANALISIS KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN SISWA KELAS III DI SDN CAKUNG TIMUR 01
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25114Abstract
This study examines the beginning reading skills of third-grade students at SDN Cakung Timur 01, who still face various learning challenges. The research aims to analyze the initial reading abilities of these third-grade students. Using a descriptive qualitative approach, data was collected through classroom observations and in-depth interviews. The findings reveal that while most students demonstrate adequate letter recognition, they encounter difficulties in proper word pronunciation, appropriate intonation, and reading fluency. Some students also struggle with self-confidence when reading aloud in class. Contributing factors include limited vocabulary, insufficient reading practice at home, and less varied teaching methods. The study highlights the need for a more comprehensive instructional approach to enhance early reading skills.Downloads
References
Abdussamad, Z. (2021). Metode penelitian kualitatif (P. Rapanna (ed.)). CV. Syakir Media Press.
Anggraeni, S. W., Alpian, Y., Prihamdani, D., & Nurdini, D. (2021). Analısıs Kesulıtan Belajar Membaca Sıswa Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 4(1), 42–54. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.31949/jee.v4i1.284
Azkia, N., & Rohman, N. (2020). Analisis metode montessori dalam meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa kelas rendah SD/MI. Ar-Riayah: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 1–14.
Dalman. (2017). KETERAMPILAN MEMBACA. PT. Rajagrafindo Persada.
Dewi, R. S., Fahrurrozi, Hasanah, U., & Wahyudi, A. (2020). Reading interest and reading comprehension a correlational study in Syarif Hidayatullah State Islamic University. Jakarta, Talent Development &Excellence, 12(1), 241–250.
Diplan, Nugroho, W., Dilla, W. P., & Rachmawati, L. (2023). KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN PASCA PANDEMI COVID-19 DI KELURAHAN MENTENG PALANGKA RAYA. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 215–225.
Firdaus, C. C., Mauludyana, B. G., & Purwanti, K. N. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar di SD Negeri Curug Kulon 2 Kabupaten Tangerang. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 43–52.
Hafizah, M., Safrizal, & Zulhendri. (2023). Faktor Penyebab Kesulitan Mengenali Huruf Pada Siswa Kelas Rendah (Studi Kasus Di Sdx Tanah Datar). TADZKIRAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 1–25.
Hanifa Sukma, H., & Auliya Puspita, L. (2023). Keterampilan Membaca Dan Menulis. In Uki (Ed.), K-Media (Vol. 2).
Lena, M. S., Nisa, S., Taftian, L. Y. F., & Suciwanisa, R. (2023). Analisis Kesulitan Membaca pada Siswa Kelas Tinggi Sekolah Dasar. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 215–222.
Madu, F. J., & Jaman, M. S. (2021). Kemampuan Membaca Nyaring Siswa SDI Bea Kakor, Kecamatan Ruteng. Jurnal Literasi Pendidikan Dasar, 2(2), 47–56.
Muammar. (2020). Membaca Permulaan di Sekolah Dasar Scanned by TapScanner (Hilmiati (ed.)). Sanabil.
Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif. In M. Albina (Ed.), Harfa Creative (Vol. 11, Issue 1). http://repository.uinsu.ac.id/19091/1/buku metode penelitian kualitatif.Abdul Fattah.pdf
Pramukti, R. H., Ngatman, N., & Chamdani, M. (2021). Pengaruh Penguasaan Kosakata terhadap Pemahaman Isi Wacana pada Siswa Kelas V SD Se-Kecamatan Banyumas Tahun Ajaran 2020/2021. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 9(3).
Pratiwi, C. (2020). Analisis Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar: Studi Kasus pada Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Edutama, 7(1), 1–8. https://doi.org/10.30734/jpe.v7i1.558
Rahmayani, V., & Amalia, R. (2020). Strategi peningkatan motivasi siswa dalam pembelajaran matematika di kelas. Journal on Teacher Education, 2(1), 18–24.
Ritonga, A. A., Purba, A. Z., Nasution, F. H., Adriyani, F., & Azhari, Y. (2023). Keterampilan Membaca Pada Pembelajaran Kelas Tinggi Di Tingkat Mi/Sd. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 102–113.
Sari, N. R., Hayati, F., & Harfiandi, H. (2021). Analisis kemampuan mengenal huruf abjad pada anak kelompok A di TK Bungong Seleupok Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 2(1).
Setiawan, A., Khosiyono, B. H. C., Cahyani, B. H., & Nisa, A. F. (2023). ANALISIS KETERAMPILAN MEMBACA PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5022–5032.
Sutarno, & Fatmawati, E. (2020). Analisis Faktor Lingkungan Terhadap Kebiasaan Baca Siswa Kelas I SD 3 Demaan Kudus. LIBRARIA: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 55–70.
Ulfah, T. T., & Nugraheni, A. S. (2020). Pemahaman Fonetik Siswa Sekolah Dasar terhadap Teknik Membaca Bersuara. Medan Makna: Jurnal Ilmu Kebahasaan Dan Kesastraan, 18(2), 201–211.
Wismoraharto, T., Mudzanatun, M., & Purnamasari, I. (2022). Analisis Keterampilan Membaca Siswa Kelas IV pada Pembelajaran di Masa Pandemi SDN Karangreja 01 Tanjung Brebes. Jurnal Wawasan Pendidikan, 2(2), 514–522.
Elfrida Sari, L. (2025). STRATEGI GURU MENGATASI KESULITAN MEMBACA PERMULAAN DI SD N 3 KUDI.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.