PEMIKIRAN ABDURRAHMAN WAHID TENTANG MULTIKULTURALISME DALAM PENDIDIKAN AGAMA ISLAM

Authors

  • M Syaifudin M Syaifudin Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Imam Syafi'i Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.25103

Keywords:

Abdurrahman Wahid, Multiculturalism, Islamic Religious Education

Abstract

Abdurrahman Wahid's (Gus Dur) thoughts on multiculturalism in Islamic religious education emphasize the importance of the values ​​of inclusivism, pluralism, humanism, and democracy as a basis for responding to the diversity of Indonesian society. This article discusses how Gus Dur's ideas can be implemented in Islamic religious education through a contextual curriculum, strengthening tolerance-based character education, and the active role of teachers and educational institutions in forming moderate and open attitudes in students. This study also highlights a case study of an inclusive Islamic boarding school that applies multicultural principles in real terms and its impact on students' social behavior. This study uses a descriptive qualitative method with a literature study approach, through an analysis of Gus Dur's works and related educational references. The results of the study show that Gus Dur's thoughts are very relevant to be used as a foundation for developing Islamic religious education that is more adaptive, peaceful, and in line with national and humanitarian values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dakir, Dakir, and Harles Anwar. 2020. “Nilai-Nilai Pendidikan Pesantren Sebagai Core Value; Dalam Menjaga Moderasi Islam Di Indonesia.” Jurnal Islam Nusantara 3(2):495–517.

Effendi, Muhamad Ridwan, and Irma Oktovia. 2020. “Mitigasi Intoleransi Dan Radikalisme Beragama Di Pondok Pesantren Melalui Pendekatan Pembelajaran Inklusif.” Paedagogie: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam 1(1):54–77.

Fajar, Abdul Muchit. 2021. “Pemikiran Politik Abdurrahman Wahid Tentang Demokrasi di Indonesia.” Jurnal Communitarian 1.

Fitriani, Ifa. 2025. “Konsep Pluralisme Menurut k.h. Abdurrahman Wahid (Gus Dur) dalam Perspektif Pendidikan Islam.” Jurnal Moderasi Pendidikan 01(01):156–61.

Gole, Hendrikus, Raymundus I. Made Sudhiarsa, Sekolah Tinggi, Filsafat Teologi, and Widya Sasana. 2024. “Pentingnya Teologi Dialog Dalam Menghadapi Intoleransi Dan Diskriminasi Agama Di Indonesia (Perspektif Teologi Dialog Interreligius Armada Riyanto).” Mutiara: Multidiciplinary Scientifict Journa 2(8):706–20.

Hamid, M. 2014. Jejak Sang Guru Bangsa. Yogyakarta: Galang Pustaka.

Huda, Mualimul. 2022. “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Mengembangkan Pendidikan Multikultural.” Jurnal Kajian Pendidikan Islam 1. doi: 10.58561/jkpi.v1i1.7.

Khoiruddin, Ahmad. 2024. “Pendidikan Pluralisme dalam Perspektif Gus Dur dan Syafi’i Ma’arif.” IMTIYAZ: Jurnal Ilmu Keislaman 8:164–78.

Kholis, Noer. 2025. “Strategi Penguatan Pendidikan Karakter Religius Peserta Didik Melalui Kajian Kitab Turats Di Pondok An-Nahdloh Selangor Malaysia.” JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 8(April):3983–91.

Muafi, Moh. Bin Thohir. 2019. “Manajemen Dakwah Nahdlatul Ulama Pada Masa Kepemimpinan Abdurrahman Wahid.” Dakwatuna: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi Islam 5(1).

Mulyadi. 2022. “Pemikiran Gus Dur Tentang Pendidikan Islam Multikultural.” Fikroh: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam 01(02):41–59.

Nafi’a, Imam. 2020. Gus Dur Di Mata Wong Cirbon: Refleksi Tokoh-Tokoh Cirebon Atas Berbagai Pemikiran Dan Gerakan KH. Abdurrahman Wahid. Cirebon: CV. CONFIDENT.

Nurhakiky, Sri Mulya, and Muhammad Naelul Mubarok. 2019. “Pendidikan Agama Islam Penangkal Radikalisme.” IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam 2(01):101–16. doi: 10.37542/iq.v2i01.27.

Ritonga, Arya Dipanda, M. Fauzan Azima Dalimunthe, M. Yusri Miraza, Putri Robiatul Aslamiyah, and Ummi Nadia. 2024. “Gus Dur dan Islam Nusantara: Menggali Nilai-Nilai Keislaman yang Damai.” JIIC: Jurnal Intelek Insan Cendikia 1:1304–8.

Rohmadi. 2023. “Konsep Pendidikan Islam Inklusif Perspektif kh. Abdurrahman Wahid.” Moderatio : Jurnal Moderasi Beragama 03(02).

Sari, Eva Sofia. 2021. “konsep Pluralisme Pendidikan Islam di Indonesia dalam Perspektif k.h. Abdurrahman Wahid (Gus Dur).” TA’LIMUNA 10(02):21–39.

Saumantri, Theguh. 2023. “Pluralisme Dan Inklusivitas Dalam Masyarakat Multikultural Perspektif Pemikiran Tariq Ramadan.” Jurnal Pemikiran Islam 9(1):135–49.

Setyazi, Gama, Subandi Subandi, and Erjati Abas. 2022. “Pendidikan Multikultural Dalam Bingkai Pemikiran Nasionalis Religius; Komparasi Konsep Abdurrahman Wahid dan Nurcholish Madjid.” FITRAH: Journal of Islamic Education 3(2):191–208. doi: 10.53802/fitrah.v3i2.271.

Siswanto, M. 2020. “Gagasan Islam Kosmopolitan Abdurrahman Wahid Terhadap Konteks Sosial Keagamaan Di Indonesia.” SKRIPSI Ditunjukkan.

Siswanto, M., and M. Anas Fakhruddin. 2022. “Islam Kosmopolitan Gus Dur Dalam Konteks Sosio-Keagamaan Di Indonesia.” Journal Of Islamic Thought And Philosophy 01:1–26.

Situmorang, Jonar Th. 2020. Gus Dur Itu Isme. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Suprayitno, Muhammad Aji, and Agoes Moh. Moefad. 2024. “Peran Pendidikan Islam Terintegrasi Dalam Pembentukan Karakter Dan Keterampilan Sosial Generasi Muda Muslim Di Era Globalisasi.” JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 7(2):1763–70. doi: 10.54371/jiip.v7i2.3658.

Syah, Firdaus. 2021. “The Tradition Of The Intellectual Thinking And Biograph Of Abdurrahman Wahid (Gus Dur).” Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Keagamaan 5(2):112–33.

Wika Alzana, Anissa, Yuni Harmawati, and M. Pd. 2021. “Pendidikan Pancasila Sebagai Pendidikan Multikultural.” Citizenship Jurnal Pancasila Dan Kewarganegaraan 9(1):51–57.

Downloads

Published

2025-06-13