PENERAPAN PEMBELAJARAN KOOPERATIF TGT UNTUK MENGOPTIMLKAN PEMAHAMAN HURUF KAPITAL PADA KELAS 5 SDN KARANGREJO 04
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25080Keywords:
Cooperative Learning, TGT, CARAbstract
The purpose of this study is to improve students understanding of the material on the use of capital letters by applying the Team Games Tournament (TGT) cooperative learning model in grade 5 of SDN Karangrejo 04. Initial observations showed that learning completeness was only 14%. The conventional learning method used in the pre-cycle stage is not optimal in increasing students' participation, motivation and understanding of this material. Therefore, this study implements the TGT model in two cycles using the Classroom Action Research (CAR) method which includes the planning, implementation, observation, and reflection stages. The results of the study show that the application of the TGT model can increase students understanding of the use of capital letters. The average student score increased from 52.59 in the pre-cycle to 73.33 in the first cycle and 92.59 in the second cycle. In addition, the percentage of learning completeness increased from 14% in the pre-cycle to 56% in the first cycle and reached 96% in the second cycle. Observation of students' motivation also showed an increase in aspects of enthusiasm, focus, and learning effort. Thus, the TGT learning model has proven to be effective in improving capital comprehension and building student motivation and involvement in learning.Downloads
References
Artawiddi, U. N. D., Wicaksono, V. D., Supardal, Y., Apsari, D. R. Y., & Sarika, S. B. (2024). Optimalisasi menulis huruf kapital melalui teknik pembelajaran TGT pada siswa sekolah dasar kelas III. Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 11(2), 34–41.
Bastian, A., & Reswita. (2022). Model dan pendekatan pembelajaran. CV. Adanu Abimata.
Fadly, W. (2022). Model-model pembelajaran untuk implementasi kurikulum merdeka. Bening Pustaka.
Handayani, F., & Sari, D. D. (2023). Meningkatan aktivitas, keterampilan berbicara, dan hasil belajar menggunakan model Prolog pada kelas IV sekolah dasar. JPBB: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 2(4), 105–118.
Miranti, I. S., & Sanoto, H. (2023). Implementasi model pembelajaran kooperatif tipe Teams Games Tournament (TGT) untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa kelas IV SD Negeri Pulutan 02 Salatiga. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(4), 2647–2658.
Muawanah, M., Nurfadhillah, S., & Nuraeni, Y. (2022). Analisis kesalahan penulisan huruf kapital pada paragraf menggunakan pedoman PUEBI siswa kelas II SDN 04 Sepatan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(5), 514-522.
Nurmalasari, W. (2023). Problematika dan Strategi Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(5), 2912–2919.
Permata, F. I. S., & Nugraha, J. (n.d.). Analisis model pembelajaran kooperatif tipe Make A Match sebagai upaya meningkatkan pemahaman konsep surat niaga. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(2), 393–410.
Pratiwi, M. P., Masfuah, S., & Ermawati, D. (n.d.). Penerapan model TGT dalam meningkatkan minat belajar peserta didik kelas IV SD. Al-Madrasah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(4), 1750–1763.
Saliya, I. I., Kuntarto, E., & Noviyanti, S. (2023). Analisis keterampilan berbicara siswa kelas IV pada muatan pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Muara Pendidikan, 8(2), 330–337.
Saputra, R. R. (2020). Bahasa Indonesia. Banjarmasin: Poliban Press.
Simamora, F., Nasution, R. H., & Sofiyah, K. (2024). Analisis model pembelajaran kooperatif tipe TGT terhadap hasil belajar siswa pada pembelajaran matematika di sekolah dasar. ACTION: Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah, 4(1), 22–27.
Simeru, A., T. Nasution, M. Takdir, S. Siswati, W. Karsiwan, K. Suyani, R. Mulya, J. Friadim dan W. Nelmira. (2023). Model-Model Pembelajaran. Klaten: Lakeisha.
Sinaga, D. (2024). Buku Ajar Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: UKI Press.
Sutoyo. (2021). Teknik Penulisan Penelitian Tindakan Kelas. Surakarta: Unisri Press.
Tyasmaning, E. (2022). Model dan Metode Pembelajaran. Malang: Institut Agama Islam Sunan Kalijogo Malang.
Ummah, I. W. (2021). The effect of the TGT learning model on the collaborative skills of class VI students on the theme of unity in difference. SHS: Conference Series, 4(6), 837–842.
Vianka, N. A., Sunarso, A., & Dewi, N. R. (2022). Penerapan Team Games Tournament (TGT) untuk meningkatkan motivasi pada pembelajaran IPA kelas VIII C SMP N 31 Semarang. Jurnal Perkumpulan Pendidik IPA Indonesia (PPII), Seminar Nasional Pendidikan dan Penelitian Tindakan Kelas, 1179–1184.
Yanti Saragih, A., Fathoni, A. L., Maharani, F. M. P., Widiya, & Lubis, Z. A. (2023). Pengaruh motivasi belajar terhadap hasil belajar IPS. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 3475–3484.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.