Hambatan dalam Implementasi Program Pembelajaran pada Satuan Pendidikan Nonformal di Sanggar Kegiatan Belajar (SKB) Kota Serang.

Authors

  • arman sitorus Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Arman Mangaratua Sitorus Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Gilang Permana Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Amelia Dea Nisrina Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Maulana Mustaqim Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Mochamad Ganiadi Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.25062

Keywords:

Implementation barriers, learning program, non-formal education, learning activity studio, SKB Serang City.

Abstract

This study aims to identify and describe the various obstacles faced in the implementation of non-formal education learning programs at the Learning Activity Center (SKB) of Serang City. The method applied in this study is a qualitative approach with descriptive research type, through semi-structured interviews, observation, and documentation involving the head of SKB, pamong belajar, and administrative staff. The research findings reveal that there are a number of significant obstacles, including: (1) limited number of educators or learning assistants, (2) less than optimal mastery of subject matter by learning assistants, (3) low competence of education personnel in designing programs, and (4) limited operational budget allocations for the implementation of learning programs. These constraints affect the effectiveness of the program and the quality of education services provided to the community. This study recommends the need to increase the number of teaching staff, organize training for learning assistants, and increase budget allocations to support the sustainability of non-formal education programs at SKB Serang City.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ulum, M. (2020). Kebijakan standar nasional pendidikan. Syaikhuna: Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam, 11(1), 105-116.

Shomedran, S., & Nengsih, Y. K. (2020). Peran sanggar kegiatan belajar (SKB) sebagai satuan pendidikan luar sekolah dalam membangun mutu sumber daya manusia. Comm-Edu (Community Education Journal), 3(3), 271-277.

Supriyadi, A. (2020). "Hambatan Penyelenggaraan Program Pembelajaran Pendidikan Nonformal Di SKB Kota Makassar." Jurnal Pendidikan Nonformal, 5(2), 123-135.

Zahra, R. M. A., & Haristianti, V. (2024). Perancangan Ulang Satuan Pendidikan Nonformal (spnf) Sanggar Kegiatan Belajar (skb) Kabupaten Ciamis Dengan Pendekatan Aktivitas. eProceedings of Art & Design, 11(5), 6992-7004.

Hidayatullah, T., Hilda, D., Pracilia, A., & Azwita, Y. (2023). Evaluasi sumatif pada program pelatihan tata boga di Sanggar Kegiatan Belajar Kota Serang. Transformasi: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal, 9(2).

Nurbaeti, A., Khairunnisa, N., Nuryalsa, S., Iqbal, M., & Fazri, M. (2023). Evaluasi berbasis tujuan pada program Taman Baca Masyarakat di SKB Kota Serang. Transformasi: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal, 9(1).

Putri, S. H. (2023). Pengembangan kompetensi masyarakat dengan pendekatan pedagogi dan andragogi di SKB Kota Serang. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Non Formal.

Sapinah, H., & Maryani, K. (2021). Peran Sanggar Kegiatan Belajar (SKB) Kota Serang sebagai satuan pendidikan nonformal. Parameter: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta, 33(2), 100–102.

Ahmad, A., Ovilailia, E., Andani, I. S., Nirkana, M. A., Rahayu, S. L., & Ishaq, M. (2022). Standar pengelolaan program pendidikan non-formal ditinjau dari perspektif akreditasi. Jurnal Susunan, 5(1), 42–49.

Santi Ambarrukmi. (2020). Penyesuaian (inpassing) jabatan fungsional untuk pamong belajar dan penilik. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Sudarmaji. (2020). Analisis kebijakan SPNF-SKB Kota Medan. Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial dan Humaniora Widyakarya, 3(1), 1–10.

Siswantari. (2020). Kompetensi Pendidik dan Tenaga Kependidikan pada Pendidikan Nonformal. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17(5), 1–10.

Dja’far, H. I. (2024). Evaluasi Pendidikan Non Formal Sanggar Kegiatan Belajar Kabupaten Bogor dalam Meningkatkan Pelayanan kepada Masyarakat. Jurnal Ilmiah VISI PTK-PNF, 3(2), 178–190.

Downloads

Published

2025-06-15