PENGARUH MODEL SPORT EDUCATION TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA SD NEGERI 107440 PEMATANG SETRAK
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.24774Keywords:
model, learning motivation, sport educationAbstract
This study aims to determine the effect of the sport education Model on the learning motivation of students SD Negeri 107440 Pematang Serak. This type of research is quantitative reaserch and the reaserch method used is experimental research. The population in this study were all grades IV and V of SD Negeri 107440 Pematang Serak. The data collection technique used was a questionnaire. The time of the study was conducted in the even semester of the 2024-2025 academic year for 3 weeks. The research sample was carried out in grade IV as an experimental class of 33 students using the Sport Education Model and grade V as a control class of 37 students using the conventional model. The instrument in the study used a questionnaire. This data analysis technique uses the t-test (Independent Sample T-test) to test the hypothesis. The schedule of the hypothesis result obtained is 0.000 < 0.05 so it can be concluded that Ha is accepted and H0 is rejected. Which means that there is a significant influence of the use of the Sport Education Model on the Learning Motivation of Students of SD Negeri 107440 Pematang Serak.Downloads
References
Adan, S. I. (2023). Pentingnya Motivasi Belajar dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa . PIJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 76–86.
Agrifina , V. F., Vrisilia, V., Agustina, L. N., Supriyadi, & Izzatika, A. (2024). TINJAUAN PUSTAKA: PENTINGNYA MOTIVASI BELAJAR DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SEKOLAH DASAR . Pedagogika:JurnalPedagogikdanDinamikaPendidikan, (414-431).
Andriani, R., & Rasto. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 80-86.
Faradila, E. Z., Ihsani, H., Sopiaj, R. N., Syahidah, S. M., Dealova, Z. K., & Mulyana , A. (2024). Efektivitas Penerapan Permainan Tradisional Dalam Meningkatkan Motivasi Siswa Pada Pembelajaran PJOK. Indo-MathEdu Intellectuals Journa, Volume 5 No 3.
Ginanjar, A. (2022). Implementasi Model- Model Pembelajaran Pendidikan Jasmani: Perkembangan Penelitian Di Indonesia . Program Studi Pendidikan Jasmani dan Olahraga STKIP Nahdlatul Ulama Indramayu.
Ginanjar , A., Mudzakir, D. O., & Wadudu, H. (2023). SPORT EDUCATION TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA SD TINGKAT ATAS UNTUK MENDUKUNG KURIKULUM MERDEKA. Jurnal Kejaora: Jurnal Kesehatan Jasmani dan Olah Raga, 237-248.
Ginanjar , A., Mudzakir, D. O., & Wadudu, H. (2023). SPORT EDUCATION TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA SD TINGKAT ATAS UNTUK MENDUKUNG KURIKULUM MERDEKA. Jurnal Kejaora: Jurnal Kesehatan Jasmani dan Olah Raga, 237-248.
Habib, F., Siregar, S., Himawan, A., & Siregar, N. R. (2024). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Yang Berbeda-Beda Karakter Melalui Pembelajaran Pjok Berbasis Permainan Bola Voli. JPKO Jurnal Pendidikan dan Kepelatihan Olahraga, 71-77.
Kharisma , Y., Effendy, F., Ramadhan, R., & Gianjar, A. (2024). Perbedaan Sprot Education dan Konvensional Terhadap Motivasi Mahasiswa Pembelajaran Bola Voli dalam Kurikulum MBKM. Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 10(1), 66-75.
Mohammad, I. P. (2022). Penerapan Permainan Tradisional Boy-boyan Untuk Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Jasmani Pada Siswa SMP Negeri 2 Majalaya Karawang. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(24), 355-364.
Nasrah, &. M. (2020). Analisis Motivasi Belajar dan hasil belajar Daring Mahasiswa pada Masa Pandemik Covid-19. Jurnal Rset Pendidikan Dasar, 3(2), 207-213.
Nur, L. (2024). Sosialisasi dan Pelatihan Sport Education Model (SEM) Berbasis Materi Kearifan Budaya Lokal Untuk Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Abdidas.
Nur, L., Kusdinar, Y., Kastrena, E., Rahadian, A., Pingon, L., Azhar, A. Y., . . . Muliasri, E. A. (2024). Sosialisasi dan Pelatihan Sport Education Model (SEM) berbasis Materi Kearifan Budaya Lokal untuk penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Abdidas, 5(6), 925-934.
Palupi, R. (2020). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Persepsi Siswa Terhadap Kinerja Guru Dalam Mengelola Kegiatan Belajar Dengan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VIII Di SMPN N 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2 (2).
Prasetya, T. A. (2020). Pengaruh mutu pembelajaran online dan tingkat kepuasan mahasiswa terhadap hasil belajar saat pandemi Covid19. . Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 17(2), 188–197.
Rocamora, I. G.-V.-R.-P. (2019). Physical activity levels, game performance and friendship goals using two different pedagogical models: Sport Education and Direct Instruction. Physical Education and Sport Pedagogy, 24(1), 87–102.
Schunk, D. H. (2019 ). Motivation and social cognitive theory. Contemporary Educational Psychology.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.