PENGEMBANGAN MODEL SUPERVISI KEPALA SEKOLAH BERBASIS BAGJA (BUAT AGENDA, AMBIL PELAJARAN, GALI MIMPI, JABARKAN RENCANA, ATUR EKSEKUSI) UNTUK MENINGKATKAN KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU SEKOLAH DASAR DI KECAMATAN ULUJAMI KABUPATEN PEMALANG

Authors

  • Riningsih Universitas Pancasakti

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.24721

Keywords:

BAGJA, school principal, pedagogical competence, supervision model

Abstract

The low level of pedagogical competence among elementary school teachers in Ulujami Subdistrict, Pemalang Regency, has become a serious concern in efforts to improve education quality. This study aims to develop a school principal supervision model based on the BAGJA approach to enhance pedagogical competence. Using the R&D method adapted from Borg and Gall, the study involves stages of preliminary research, model development, and validation. The research indicates that the BAGJA-based supervision model is practical, effective, and applicable to real school conditions. This model enables principals to provide structured, solution-oriented supervision, helping teachers to improve planning, implementation, and evaluation of learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bima Prakarsa, R. A., Muliza Putri, V., Gistituati, N., & Rusdinal. (2023). Implementasi Supervisi oleh Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(2), 78-92.

Depdiknas. (2023). Pedoman Supervisi Pendidikan di Indonesia. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (hlm. 35, 40, 42, 50, 60).

Dhiu, M. (2023). Upaya Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru Melalui Supervisi Akademik di Sekolah Dasar Inpres Malanuza Tahun 2023/2024. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(1), 100-115.

Fadilah. (2023). Innovative Leadership in Education: The BAGJA Model. Yogyakarta: Gema Media.

Prasetyo, H. (2023). Model Supervisi Pendidikan untuk Pengembangan Profesionalisme Guru. Surabaya: Penerbit Insan Cendekia.

Putra, H., Hawa, N., & Safitri, D. (2020). Supervisi Akademik Berbasis Monitoring dan Evaluasi bagi Pembinaan Pedagogik Guru. Malang: Universitas Negeri Malang Press. (hlm. 112-126)

Santoso. (2023). Pengaruh Supervisi Akademik terhadap Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru SD. Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(3), 65-80.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. (hlm. 407, 408, 409, 410).

Sulaeman, A. (2023). Evaluasi Supervisi Kepala Sekolah dalam Peningkatan Kualitas Pendidikan. Jakarta: PT Gramedia. (hlm. 98).

Tipuk, W., Dwikurnianingsih, Y., & Sanoto, H. (2022). Penerapan Alur BAGJA dalam Supervisi Klinis untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru SD Negeri Inpres Sereh Kab. Jayapura. Jayapura: Universitas Cenderawasih Press.

Downloads

Published

2025-01-06