PENGARUH MEDIA GAMBAR SERI TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN DI KELAS II SANGGAR BELAJAR KAMPUNG BHARU MALAYSIA

Authors

  • Tri Mutiara Atmaja Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Mandra Saragih Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.24663

Keywords:

beginning reading skills, series image media, elementary education

Abstract

This study examines the effect of picture series media on the beginning reading ability of second grade students at Sanggar Belajar Kampung Bharu Malaysia. Using an experimental research design with a quantitative approach, this study involved 15 second grade students as both the population and the sample. Data collection techniques included observation sheets and tests to measure students' beginning reading ability. This study used a non-equivalent group design to investigate differences in results before and after treatment. The findings of the study showed a significant difference between the pretest (mean value: 64.06) and posttest (mean value: 82.13), showing an increase of 18.07 points after the application of picture series media. The paired t-test analysis showed a significance value of 0.000 (p <0.05), confirming that picture series media had a significant effect on beginning reading ability. Before treatment, only 3 students achieved scores above the minimum completion criteria (KKM> 70), while after treatment, 14 students scored above the KKM limit. This study proves that picture series media effectively improves students' early reading skills by providing visual representations that increase motivation, stimulate imagination, and help students connect letters with meaningful concepts. This study provides valuable insights for elementary school teachers in choosing the right media to improve early reading instruction

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adnyana, K. S., & Yudaparmita, G. N. A. (2023). Peningkatan Minat Belajar IPAS Berbantuan Media Gambar Pada Siswa Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 61.

Anggraini, L., Prasetyo, D. E., & Ulva, R. (2022). Pengaruh Media Gambar Seri Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Tema 8 Muatan Bahasa Indonesia Kelas Iii Sd Negeri 07 Sitiung. Journal, 2(1), 91.

Anjelina Putri, A. A., Swatra, I. W., & Tegeh, I. M. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Pbl Berbantuan Media Gambar Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iii Sd. Mimbar Ilmu, 23(1), 21–32.

Astuti, A. W., Drupadi, R., & Syafrudin, U. (2021). Hubungan Penggunaan Media Kartu Huruf dengan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. Journal of Islamic Early Childhood Education, 4(1), 73–81.

Atika, F. D., Tohir, A., & Soraya, R. (2023). Pengaruh Penerapan Media Pohon Literasi Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas V SDN 2 Way Lima Kabupaten Pesawaran. Journal Of Dehasen Educational Review, 4(02), 145–148.

Aulina, C. N. (2012). Pengaruh Permainan Dan Penguasaan Kosakata Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 1(2), 131–144.

Dewi, L., Jumini, S., & Prasetya Adi, N. (2022). Implementasi Media Pohon Literasi untuk Meningkatkan Literasi Sains Murid pada Mata Pelajaran IPA. Journal of Education and Teaching (JET), 3(2), 247–267.

Isnaini, S. N., Firman, F., & Desyandri, D. (2023). Penggunaan Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Di Sekolah Dasar. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 42–51.

Khotimah, S. H., Sunaryati, T., & Suhartini, S. (2020). Penerapan Media Gambar Sebagai Upaya dalam Peningkatan Konsentrasi Belajar Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 676.

Putri, T. A., Asti, A., & Wahyuni, S. (2024). Pengaruh Media Gambar Seri Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. 11, 125–136

Rifai, F., Sari, S. P., Nasution, D. K., & Nasution, I. S. (2023). Penggunaan Media Flip Chart Pada Minat Belajar Siswa Kelas II Sangar Bimbingan Gombok Utara.

Setiyawan, H. (2021). Pemanfaatan Media Audio Visual dan Media Gambar Pada Siswa Kelas V. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2).

Utami, Y. S. (2020). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ipa. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 2(1), 104–109.

Zenal Abidin, G. M. R. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Seri Terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi Ssiswa Sekolah Dasar. Jornal of Elementary Education, 04(01), 23–30.

Downloads

Published

2025-01-06