ANALISIS IMPLEMENTASI ALAT PERAGA SEDERHANA UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA DIKELAS V SD NEGERI 02 BENGKAYANG

Authors

  • Meliani Gracia Institut Shanti Bhuana
  • Margaretha Lidya Sumarni Institut Shanti Bhuna, Bengkayang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24657

Keywords:

Simple Teaching Aids, Student Understanding, Mathematics, Fractions

Abstract

This study aims to analyze the implementation of simple teaching aids as an effort to improve students’ understanding in mathematics learning. The background of the research is the low student comprehension of fraction material, which affects mathematics learning outcomes in fifth grade at SD Negeri 02 Bengkayang. This research used a descriptive qualitative method with data collection techniques including observation, interviews, and documentation. The results show that the use of simple teaching aids such as paper cutouts, pictures, and other concrete objects helps students better understand fraction concepts. It also enables teachers to transform abstract material into more concrete explanations. In conclusion, the implementation of simple teaching aids has proven effective in enhancing students’ understanding of mathematics material, particularly on fractions in grade V. Keywords: Simple Teaching Aids, Student Understanding, Mathematics, Fractions

Downloads

Download data is not yet available.

References

Djara, J. I., & Imaniar, M. A. (2023). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. 3(2), 226–233. https://doi.org/10.55606/jurdikbud.v3i2

Eva Melianti, D. H. N. S. A. H. (2023). Pentingnya Pendidikan Yang Ada Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, Volume 5 Nomor 1, 3549–3554.

Hawa, S. (2023). Penerapan Metode Brainstorming melalui Media dari YouTube pada Layanan Bimbingan Klasikal untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Topik Disiplin Diri di Kelas VII-3 Semester 1 SMPN 4 Bolo Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 3(1), 124–134. https://doi.org/10.53299/jppi.v3i1.313

Kero, M. A., & Wewe, M. (2024). Implementasi Media Pembelajaran Secara Kontekstual Untuk Mengaktifkan Siswa Dalam Kegiatan Pembelajaran Matematika Kelas V. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 137–147.

Kleden, M. A., Atti, A., & Lobo, M. (2021). Pembuatan Dan Pendampingan Penggunaan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika Bagi Guru Sekolah Dasar Making And Assistance Of The Use Of Pros In Mathematics Learning For Elementary School Teachers. Jurnal Tekmas, 1(1).

Krisnadi, E. (2022). Pemanfaatan Alat Peraga Matematika Sebagai Jembatan Proses Abstraksi Siswa Untuk Pemahaman Konsep. 14(1), 365–376.

Nanih, N. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Bangun Ruang Melalui Alat Peraga Balok Dan Kubus Pada Siswa Kelas Vic Di Sdn Danau Indah 01 Kec. Cikarang Barat Kabupaten Bekasi. Jurnal Pedagogiana.

Neli Apriani, E. Y. (2024). Implementasi Media Karton Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas V Sekolah Dasar Negeri 02 Mansemat Kecamatan Sajad Tahun Pelajaran 2023-2024. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, Vol. 2 No. 8, 1247–

1255.

Penelitian Guru Indonesia, J., & Apriana Negeri, Y. S. (2022). T S A Q O F A H Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Luas Bangun Ruang Dengan Menggunakan Alat Peraga Sederhana Siswa Kelas V Sd Negeri 2 Cakranegara. Maret, 2(2), 314–325. Https://Ejournal.Yasin-Alsys.Org/Index.Php/Tsaqofah

Puspitarani, P., & Masykur, A. M. (2020). Makna Menjadi Guru Taman Kanak-Kanak (Sebuah Studi Kualitatif Fenomenologis). Jurnal Empati, 7(1), 308–314. Https://Doi.Org/10.14710/Empati.2018.20225

Rahmadhani, E., Wahyuni, S., & Mandasari, L. (2021). Pendampingan Pembuatan Alat Peraga Dan Permainan Matematika Dari Barang Bekas Untuk Menciptakan Matematika Yang Menyenangkan Bagi Siswa. Jurnal Abdidas, 2(2), 168–175. Https://Doi.Org/10.31004/Abdidas.V2i2.244

Richa Aulya, J. P. P. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Pbl Berbantuan Alat Peraga Dalam Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis. Jurnal Mathedu(Mathematic Education

Journal)Http://Journal.Ipts.Ac.Id/Index.Php/Mathedu, Vol. 4. No. 3, 401–406.

Risa Nur Aulia, E., & Anggraeni Dewi, D. (2021). Edukasi Tematik: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Website Pentingnya Pendidikan Karakter Pada Anak Sd Sebagai Bentuk Implementasi Pkn. In Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar (Vol. 2, Issue 2).

Rosyana, T., Nurjaman, A., & Kadarisma, G. (2020). Program Studi Pendidikan Matematika Ikip Siliwangi. 03(01), 74–83. Https://Doi.Org/10.22460/As.V3i1p%25p.3391

Salsabilah, A. S., Dewi, D. A., Furnamasari, Y. F., Studi, P., Guru, P., & Dasar, S. (2021). Peran Guru Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter (Vol. 5).

Saputro, G. S., & Khusna, H. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia Pada Materi Bangun Datar. 05(03), 2523–2531.

Sidiq, E. I., & Rif’at Syaripudin, C. (N.D.). Sumber Belajar Dan Alat Peraga Sebagai Media Pembelajaran.

Sitika, A. J., Surachmawardani, H., Mutiara, M., Malik, A., Ramdani, N. M., Agustin, N., Dwiyanti, A., & Umayah, U. (2023). Pengaruh Perubahan Kurikulum Terhadap Pembelajaran Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Oktober, 2023(19), 9–17. Https://Doi.Org/10.5281/Zenodo.8368826

Sukandi, H., Rahayu, Y. N., Safitri, N. R., & Zain, I. A. (2024). Penggunaan Alat Peraga Dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa. Jurnal Perspektif, 8(1), 70. Https://Doi.Org/10.15575/Jp.V8i1.275

Sunendar, A. (2017). Pembelajaran Matematika Dengan Pemecahan Masalah. 2(1), 86.

Syarifuddin, J. B. I. A. S. (2021). Pengaruh Persepsi Pendidikan & Pelatihan Sumber Daya Manusia Pada Kantor Dinas Dikota Makassar. Bata Ilyas Educational Management Review.

Tenriawaru, A., Ahmad, I., & Tinggi Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Ypup Makassar,

S. (2020). Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Materi Lingkaran Kelas Viii Mts Mdia Bontoala. Https://E- Journal.My.Id/Jsgp/Article/View/437

Tri Cahyono, B., Karoso, S., & Sari Baso, R. (2024a). Indonesian Journal Of Learning And Instructional Innovation Implementasi Media Manipulatif Untuk Pemahaman Siswa Dalam Pembelajaran Matematika. Https://Journal.Uns.Ac.Id/Ijolii

Tri Cahyono, B., Karoso, S., & Sari Baso, R. (2024b). Indonesian Journal Of Learning And Instructional Innovation Implementasi Media Manipulatif Untuk Pemahaman Siswa Dalam Pembelajaran Matematika. Https://Journal.Uns.Ac.Id/Ijolii

Unaenah, E., Pd, M., Putri, R. S., & Safitri, S. (2023). Pemanfaatan Penggunaan Alat Peraga Pada Materi Bangun Ruang Di Sekolah Dasar. 2(4). Http://Jurnal.Anfa.Co.Id

Wahyuningsih, B. Y. (2020). Efektifitas Penggunaan Alat Peraga Sederhana Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa. In Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan (Vol. 2, Issue 1). Https://Ejournal.Stitpn.Ac.Id/Index.Php/Islamika

Widya Purba, C., Sihombing, E., Nahampun, C., Sitompul, C., Simanullang, C., & Cibro, D. (2023). Tanggung Jawab Guru Pak Secara Profesional Terhadap Pengelolaan Kelas Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(2). Https://Publisherqu.Com/Index.Php/Pediaqu

Zubaidah, T., & Witarsa, R. (2022). Analisis Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar. In Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan (Vol. 22, Issue 2).

Downloads

Published

2025-06-08