Penilaian Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMPN 3 Suppa Kabupaten Pinrang

Authors

  • Muh. Iqbal Asdiawan Iqbal Universitas Negeri Makassar
  • Sultan Sultan Universitas Negeri Makassar
  • Muhammad Saleh Saleh Universitas Negeri Makassar

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24595

Keywords:

Character education assessment, obstacles to character assessment, Indonesian language learning, SMPN 3 Suppa

Abstract

This study aims to identify the form of character education assessment applied in Indonesian language learning and the obstacles faced by teachers in the assessment process. The research method used is qualitative with a descriptive approach. Data were collected through interviews, observations, and documentation. The results of the study indicate that character education assessment at SMPN 3 Suppa is carried out through various methods, including observation, self-assessment, and peer assessment. However, there are several obstacles faced, such as lack of teacher understanding, the large number of students in one class, and time constraints that make it difficult for teachers to provide accurate and in-depth assessments of each student's character. This study emphasizes the importance of managing the number of students in the class and the need for appropriate strategies in character assessment, such as dividing into small groups and using more efficient assessment methods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfian, A., Aminah, N. S., & Sarwanto, S. (2015). Authentic Assessment Berbasis Scientific Approach sebagai Implementasi Kurikulum 2013 di SMP Kelas VII pada Materi Suhu dan Perubahannya. Inkuiri, 4(3), 39–50.

Bariah, S. K. (2019). Rancangan pengembangan instrumen penilaian pembelajaran berbasis daring. Jurnal Petik, 5(1), 31–47.

Daniar, A., Marta, R. F., & Sampurna, A. (2020). Defining Brand Identity of Noesa Woven Fabric through Total Branding in Online Media. Diakom: Jurnal Media Dan Komunikasi, 3(1), 77–88.

Febrianshari, D., Kusuma, V. C., Jayanti, N. D., Ekowati, D. W., Prasetya, M. Y., Widiyanti, W., & Suwandayani, B. I. (2018). Analisis nilai-nilai pendidikan karakter dalam pembuatan Dompet Punch Zaman Now. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 6(1), 88–95.

Fitri, F. (2018). Efektivitas Penilaian Antarteman Dalam Menilai Sikap Spiritual Peserta Didik Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri I Palu. IAIN Palu.

Hafidhoh, N., & Rifa’i, M. R. (2021). Karakteristik Penilaian Pembelajaran Pada Kurikulum 2013 Di MI. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 10–16.

Hardiyanto, F. E. (2020). Model Penilaian Produktif Mata Kuliah Menulis Berbasis Nilai Humanis. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 9(1), 66–70.

Haryati, S. (2017). Pendidikan karakter dalam Kurikulum 2013. Tersedia Secara Online Di: Http://Lib. Untidar. Ac. Id/Wp-Content/Uploads [Diakses Di Bandung, Indonesia: 17 Maret 2017].

Julaiha, S. (2014). Implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran. Dinamika Ilmu: Jurnal Pendidikan, 226–239.

Khusniati, M. (2012). Pendidikan karakter melalui pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 1(2).

Lestari, F. A. (2016). Analisis Perbandingan Antara Red Ocean Strategy Versus Blue Ocean Strategy Terhadap Coffee Shop di Yogyakarta. ., 1–14.

Majid, A. (2014). Belajar dan pembelajaran: pendidikan agama Islam. PT Remaja Rosdakarya.

Mania, S. (2008). Observasi sebagai alat evaluasi dalam dunia pendidikan dan pengajaran. Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 11(2), 220–233.

Munip, A. (2017). Penilaian Pembelajaran Bahasa Arab. Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan UIN Sunan Kalijaga.

Nafi’ah, S. A., & Musyayanah, E. (2020). Kendala Guru dalam Penilaian Sikap Siswa Kurikulum 2013 di MI MA’ARIF NU Brunosari Purworejo. SEMINAR NASIONAL PENDIDIKAN DASAR, 2.

Omeri, N. (2015). Pentingnya pendidikan karakter dalam dunia pendidikan. Manajer Pendidikan, 9(3).

Perdima, F. E., & Kristiawan, M. (2021). Nilai-nilai karakter pada permainan tradisional hadang di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5342–5351.

Primayana, K. H. (2022). Implementasi pendidikan karakter dalam pembelajaran bahasa indonesia di sekolah dasar. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(1), 50–54.

Qomaruddin. (2016). Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 14(2).

Rohman, A., & Islam, K. P. A. (2011). Penilaian Diri (Self Assessment) dalam Pembelajaran PAI. Makalah Diajukan Untuk Memenuhi Tugas Mata Kuliah “Evaluasi Pendidikan ….

Rosada, U. D. (2016). Memperkuat karakter anak melalui dongeng berbasis media visual. Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), 4(1), 42–49.

Rukin, S. P. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Saftari, M., & Fajriah, N. (2019). Penilaian ranah afektif dalam bentuk penilaian skala sikap untuk menilai hasil belajar. Edutainment, 7(1), 71–81.

Sagita, V. R., & Setiawan, T. (2019). Tindak Tutur Ilokusi Ridwan Kamil dalam Talkshow Insight di CNN Indonesia. Lensa: Kajian Kebahasaan, Kesusastraan, Dan Budaya, 9(2), 189–193.

Siregar, N. (2021). Nilai-nilai Pendidikan Karakter dalam Buku Masail Fiqhiyah Kajian Hukum Islam Kontemporer Karya Huzaemah Tahido Yanggo. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.

Subhananto, A., & Yana, S. (2019). Analisis Penilaian Penguatan Pendidikan Karakter Di Sd Negeri 69 Banda Aceh. Jurnal Tunas Bangsa, 6(2), 236–250.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Susanti, R. (2013). Penerapan pendidikan karakter di kalangan mahasiswa. Al-Ta Lim Journal, 20(3), 480–487.

Wahyudi, W. (2010). Assesment pembelajaran berbasis portofolio di sekolah. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 2(1).

Zaman, B. (2019). Urgensi pendidikan karakter yang sesuai dengan falsafah bangsa indonesia. Al Ghazali, 2(1), 16–31.

Zuhera, Y., Habibah, S. H., & Mislinawati, M. (2017). Kendala Guru dalam Memberikan Penilaian Terhadap Sikap Siswa dalam Proses Pembelajaran Berdasarkan Kurikulum 2013 di SD Negeri 14 Banda Aceh. Elementary Education Research, 2(2).

Downloads

Published

2025-06-09