ANALISIS NILAI PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM MEMBENTUK KARAKTER KOMUNIKATIF SISWA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24497Keywords:
pancasila student profile values, education, communicative characterAbstract
The implementation of the independent curriculum is the Pancasila Student Profile which consists of five dimensions, one of them is the dimension of mutual cooperation. In relation to the dimension of mutual cooperation, communicative character is the key to this dimension. The communicative character that is built in schools is still limited to learning in the classroom only. This study aims to determine the form of student activities that reflect the values of the Pancasila student profile that can form a communicative character. The method used is descriptive qualitative. Using data collection techniques through observation, interviews, and documentation. The sampling technique uses purposive sampling with certain considerations, the data that has been taken is primary data and secondary data. The data analysis technique uses the Miles and Huberman model in the form of data reduction, presenting data, and making conclusions. Using data validity tests that include credibility, transferability, dependability, and confirmability tests. The results of this study indicate that there are five student activities that reflect the values of the Pancasila student profile in forming a communicative character, namely AKBARSAMAWA, group discussions, class pickets, congregational prayers, and scouts.Downloads
References
Abdullah, M. N., & Lasri. (2024). Peran Lingkungan Sekolah terhadap Pembentukan Karakter Siswa di SD Rumah Sekolah Cendekia Makassar. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 4(2), 101-109
Anindita, F. F., & Attalina, S. N. C. (2023). Internalisasi Pendidikan Karakter Religius melalui Budaya Sekolah di SD. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 6(3), 172–182.
Arikunto, Suharsimi. (2013). Prosedur Penelitian (Suatu Pendekatan Praktik). Jakarta : PT Rineka Cipta. Hlm. 161
Azizah, S. N., & Nuha, M. A. U. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Keagamaan di SD Islam Darush Sholihin Bagbogo Tanjunganom Nganjuk. MA'ALIM: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 16-33.
Farida. (2017). Implementasi Manajemen Pembelajaran dalam Peningkatan Prestasi Belajar Siswa SD IT Baitul Jannah Bandar Lampung. Tesis. Lampung: Program Studi Manajemen Pendidikan Islam IAIN Raden Intan Lampung.
Ferbriani, D., Uswatun, D. A., & Nurochmah, A. (2019). Penerapan Model Kooperatif Teknik Kancing Gemerincing Untuk Meningkatkan Sikap Komunikatif Siswa Di Kelas Tinggi. Jurnal Perseda: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2), 1-14.
Gantini, H., & Fauziati, E. (2021). Penanaman karakter siswa sekolah dasar melalui pembiasaan harian dalam perspektif behaviorisme. Jurnal papeda, 3(2).
Halim, C., Nugroho, N., & Hutabarat, F. A. M. (2019). Analisis Komunikasi Di PT. Asuransi Buana Independent Medan. Jurnal Ilmiah Simantek, 3(1).
Winarno, D. 2023. Modul Bahan Ajar Pendidikan Pancasila Unsuk SD/MI Semester 2. Sukoharjo: Putra Kertonatan.
Abdullah Much. 2019. Pendidikan Islam Mengupas Aapek-Aspek Dalam Dunia Pendidikan Islam. Yogyakarta: Aswaja Pressindo. Hlm. 135
Delta, S., Asril, A., & Juliardi, B. (2024). Penanaman Karakter Komunikatif dan Tanggung Jawab dalam Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka di SMP Negeri 45 Mukomuko. Indonesian Research Journal on Education, 4(3), 1383-1388.
Insani, G. N. Dewi, D. & Furnamasari, Y. F. (2021). Integrasi pendidikan karakter dalam pembelajaran pendidikan kewarganegaraan untuk mengembangkan karakter siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8153–8160.
Maulana, S., Ajijah, N., Prasetyo, T., & Kurniawan, I. (2024). Persepsi Guru Tentang Implementasi Kurikulum Merdeka (P5) di Sekolah Dasar. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 3(2), 204–213.
Munawwaroh, M., Quthny, A. Y. A., & Purwantoro, F. (2024). Strategi Guru Dalam Membentuk Karakter Peduli Lingkungan Pada Peserta Didik Di Mi Al-Husna. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(3), 7271-7277.
Muslimin, I. (2023). Pengembangan kurikulum pendidikan karakter di madrasah berbasis kurikulum merdeka. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Darussalam, 5(1), 108-130.
Nasution, N., Dewi, E., & Ummah, S. V. R. Q. (2023). Pengembangan karakter komunikatif dan disiplin melalui metode culturally responsive teaching dengan pembelajaran sosial emosional pada pembelajaran sejarah siswa kelas X-2 SMAN 1 Kalitidu. Journal on Education, 6(1), 2408-2420.
Nispiani, N., Asrin, A., & Sobri, M. (2023). Penerapan Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah Di Sdn 32 Cakranegara. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 4699-4713.
Melati, P. D., Gulo, C. A., Rini, E. P., Silalahi, N. I., Latif, F., & Wijaya, H. A. (2023). Implementasi kurikulum Merdeka di sekolah menengah atas. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 29477-29486.
Tresnaningsih, F., Santi, D. P. D., & Suminarsih, E. (2019). Kemandirian belajar siswa kelas III SDN Karang Jalak I dalam pembelajaran tematik. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 6(2).
Safitri, N. L. G., Mariana, I. M. A., & Kusuma, I. M. W. (2021). Membangun Karakter Melalui Ekstrakurikuler Drum Band Di SD Negeri 1 Legian. Metta: Jurnal Ilmu Multidisiplin, 1(1), 20-30.
Sidiq, U., & Choiri, M. M. (2019). Metode Penelitian Kualittaif di Bidang Pendidikan. Ponorogo : CV Nata Karya.
Siswanto. Nurmal, I,. & Budin, S. (2021). Penanaman Karakter Religius Melalui Metode Pembiasaan. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 1-12
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Sulistiyaningrum, T., & Fathurrahman, M. (2023). Implementasi projek penguatan profil pelajar pancasila (p5) pada kurikulum merdeka di SD nasima kota semarang. Jurnal Profesi Keguruan, 9(2), 121-128.
Wisudayanti, K. A. (2020). Pengembangan kecerdasan emosional siswa di sekolah dasar melalui penanaman pendidikan karakter. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 135-146.
Zulfiyah, R. I., Ermawati, D., & Fardani, M. A. (2024). Karakter Religius Siswa SD Melalui Nilai Gusjigang. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 9(1), 14-32.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.