KESALAHAN PENGGUNAAN AWALAN DI- DAN KE- DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI KELAS I SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24490Keywords:
Prefix di-, Prefix ke-, Error Analysis, Morphology, Grade I Elementary School.Abstract
This study aims to analyze the errors in the use of the prefixes di- and ke- that are often made by grade I Elementary School (SD) students in learning Indonesian. Mastery of these prefixes is important in the formation of passive verbs (di-) and direction or place indicators (ke-). This qualitative descriptive study analyzed the work documents of 40 grade I students from four elementary schools in the Ki Hajar Dewantoro Cluster, Wonogiri. The results of the study showed several types of errors, including the inability to distinguish di- as a prefix and preposition, as well as confusion in the use of di- and ke- as prepositions. Mistakes in the use of di- in active verbs and inappropriate use of ke- were also found. These errors are caused by students' lack of understanding of the function of prefixes and prepositions. The implication of this study is the need for a more contextual and effective learning strategy to improve the understanding and mastery of the prefixes di- and ke- in grade I elementary school students.Downloads
References
Arifin, Z., & Hadi, S. (2023). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar: Studi Kasus Penggunaan Imbuhan. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 8(2), 125-135.
Chairani, N. A., Aura, S. D., Asura, S. H., Sihaloho, S. S., Saragi, D. A., & Siallagan, L. (2024). Analisis Kesalahan Penulisan Kata Depan Di dan Ke Pada Skripsi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Kimia Universitas Negeri Medan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8 (3), 42940-42944.
Fatimah, S., & Lestari, N. S. (2022). Kesulitan Penggunaan Awalan di- dan ke- pada Peserta didik Kelas Awal Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Bahasa, 6(1), 45-52.
Hidayati, N., & Susanti, R. (2021). Efektivitas Media Kartu Kata Bergambar dalam Meningkatkan Pemahaman Penggunaan Awalan di- dan ke- pada Peserta didik Kelas I SD. Jurnal Inovasi Pembelajaran Bahasa dan Sastra, 5(3), 201-210.
Kurniawan, A., & Putri, D. A. (2024). Analisis Kontrastif Penggunaan Preposisi dalam Bahasa Indonesia dan Bahasa Daerah serta Implikasinya pada Pembelajaran di SD. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(1), 78-87.
Lestari, I. G. A. P., & Putra, I. N. S. (2020). Identifikasi Kesalahan Penggunaan Imbuhan pada Karangan Narasi Peserta didik Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(2), 155-164.
Nurhapizah. (2022). Analisis kesalahan penulisan prefiks atau afiksasi dalam bahasa tulisan dan bahasa lisan siswa. Ekasakti Educational Journal, 2(1), 85–92. https://doi.org/10.31933/eej.v2i2
Pandeangan, M., Siburian, J., Sari, L. O. I., & Sari, N. (2020). Analisis kesalahan berbahasa Indonesia di sekolah dasar. School Education Journal, 10(2), 141–149.
Rahmawati, E., & Setiawan, B. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Interaktif untuk Meminimalkan Kesalahan Penggunaan Awalan di- dan ke- bagi Peserta didik Kelas I SD. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(1), 30-41.
Sari, M. P., & Wijayanti, A. (2021). Studi Deskriptif Kesalahan Penggunaan Kata Depan pada Tulisan Peserta didik Kelas I Sekolah Dasar. Jurnal Basindo, 9(2), 90-98.
Setyowati, S. A., Lestari, S. A., Maulida, F., & Utomo, A. P. Y. (2022). Analisis Penggunaan Kata Depan “di”, “pada”, “ke”, dan “kepada” pada Cerpen Berjudul “Anak Kebanggaan” Karya A. A. Navis. JURNAL MAJEMUK, 1 (2), 300-307.
Zulfa, L. A., & Khasanah, U. (2023). Penguasaan penulis terhadap kaidah penggunaan imbuhan ber- dalam kajian sastra publikasi. NARASI: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pengajarannya, 1(1), 124–133.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.