PEMBELAJARAN PKN PROJECT CITIZEN DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN ABAD KE-21 DI SD MUHAMMADIYAH TEMINABUAN KABUPATEN SORONG SELATAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24463Keywords:
project citizen, 21st-century skills, elementary schoolAbstract
Civic Education learning through the Project Citizen approach has significant potential in enhancing 21st-century skills among students, such as critical thinking, creativity, communication, collaboration, character, and citizenship. This research was conducted at SD Muhammadiyah Teminabuan, South Sorong Regency, with the aim of exploring the effectiveness of this approach in elementary education. The research methods included direct observation, interviews, and document analysis. The results show that the Project Citizen approach not only enhances active student engagement in learning but also deepens their understanding of citizenship issues, teamwork skills, and the ability to solve social problems with creative solutions. These findings provide valuable insights for curriculum development and learning strategies in elementary schools to prepare students for the challenges of the modern world.Downloads
References
Buku :
Ahmad, & Muslimah. (2021). Memahami Teknik Pengolahan dan Analisis Data Kualitatif. 1, 173–186.
Kerr, D. (2005). of Citizenship and Teacher Education. International Journal Of Citizenship and Teacher Education, 1(1), 119.
Nasution, A. F. (2023). Metode Penelitian Kualitatif.
Soemantri, N. (1976). Dictionary or Education. 1–50.
Artikel in Press :
Arnia, P. (2022). Pengaruh Penerapan Pembelajaran Model Project Citizen Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran PPKn Kelas VIII SMP Negeri 16 Tebo. Sustainability (Switzerland), 11(1), 1–14. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_PEMBETUNGAN_TERPUSAT_STRATEGI_MELESTARI
Bulan, W. R. (2021). Project Citizen, Sebuah Upaya Menjadikan Pengajaran Ppkn Di Kota Depok Menjadi Lebih Efektif Dan Atraktif. Prosiding Serina, 1(1), 1991–2002. https://doi.org/10.24912/pserina.v1i1.18074
Jurnal :
Astuti, H., & Sahono, B. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Citizen Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Prestasi Belajar. Diadik: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 12(1), 138–149. https://doi.org/10.33369/diadik.v12i1.21371
Azhari, B., & Fajri, I. (2022). Distance learning during the COVID-19 pandemic: School closure in Indonesia. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 53(7), 1934–1954. https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1875072
Fajri, I., Yusuf, R., & Mohd Yusoff, M. Z. (2021). Model Pembelajaran Project Citizen Sebagai Inovasi Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keterampilan Abad 21. JURNAL HURRIAH: Jurnal Evaluasi Pendidikan Dan Penelitian, 2(3), 105–118. https://doi.org/10.56806/jh.v2i3.30
Fasya, N. A., Wiranti, D. A., & Hamidaturrohmah, H. (2024). Efektivitas Model Project Citizen untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Budaya Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Kelas 5 SDN 2 Tahunan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 930–942. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.667
Florentieka, V. (2019). Efektivitas Pembelajaran PPKn Model Project Citizen Dalam Pembentukan Keterampilan Memecahkan Masalah. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Dan Hukum, 8(2), 151–159.
Ginting, M. A. B. (2023). Model Project Citizen Untuk Meningkatkan Kompetensi Kewarganegaraan Siswa Sekolah Dasar (Literature Review). Seminar Nasional Lppm Ummat, 2(0), 310–325. https://journal.ummat.ac.id/index.php/semnaslppm/article/view/14197
Hidayati, Z., & Tirtoni, F. (2023). Model Project Citizen Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Pada Materi Pkn Keberagaman Budaya Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 2(3), 310–324. https://bnr.bg/post/101787017/bsp-za-balgaria-e-pod-nomer-1-v-buletinata-za-vota-gerb-s-nomer-2-pp-db-s-nomer-12
Maksum, H. (2011). “Model Project Citizen Untuk Meningkatkan Kecakapan Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Mengembangkan Sikap Nasionalisme.” Ятыатат, вы12у(235), 245. http://digilib.unila.ac.id/4949/15/BAB II.pdf
Naja, S., Fuadi, A., & Ridha, Z. (2025). Jurnal Kajian dan Riset Mahasiswa Penerapan Model Pembelajaran Project Citizen. 2(2), 1139–1152.
Nandang, J. S. (2023). Analisis Pembelajaran Mengintegrasikan Keterampilan Abad 21 sebagai Kesiapan Sekolah. Jurnal UMS, 18.
Nasution, Z., Amini, A., & Prasetia, I. (2023). Efektivitas Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Literasi Abad 21 Di Mts Negeri 2 Labuhanbat. Hijri, 12(2), 183. https://doi.org/10.30821/hijri.v12i2.17761
Rachman, A., Yochanan, (Cand)E, Samanlangi, A. I., & Purnomo, H. (2024). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Issue January).
Ronny, P., & Mahendra, A. (2024). Pembelajaran Project Citizen dalam Mengembangkan Keterampilan Abad 21. 2(2), 74–82.
Saylendra, N. P. (2017). Peningkatan Berpikir Kritis Mahasiswa Melalui Model Pembelajaran Project Citizen. CIVICS: Jurnal Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 2(1), 38–44. https://doi.org/10.36805/civics.v2i1.288
Septikasari, R., & Frasandy Nugraha, R. (2018). Keterampilan 4C Abad 21 Dalam Pembelajaran Pendidikan Dasar. Jurnal Tarbiyah Al-Awlad, 75(20), 2635–2638. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2020.04.015
Sulha, & Asriani. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Project Citizen Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Kelas X Sma Negeri 3 Kabupaten Sanggau. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 1(2), 209–2016.
Sumartini, A. T. (2016). Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Project Citizen dalam Mengembangkan Kompetensi Kewarganegaraan di Era Global. 4(June), 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.