REFORMASI PENDIDIKAN: IMPLIKASINYA DALAM TEKNOLOGI PENDIDIKAN ISLAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24394Keywords:
Educational reform, educational technology, Islamic education, digitalization, technology integration.Abstract
Educational reform is a systematic process of changing the education system to adapt to the evolving needs of society and technological advancements. In the context of Islamic education, this reform is crucial to ensure that Islamic values remain relevant and applicable in the digital age. This article explores the implications of educational reform on the integration of technology in Islamic education. Using a qualitative approach and literature review as the primary method, the study finds that technology integration enhances the effectiveness of learning, expands access, and enriches teaching methods. However, successful implementation requires adequate preparation in terms of teachers’ competencies, curriculum development, and supporting infrastructure, all while maintaining alignment with Islamic principles.Downloads
References
Aprillia, Erin, Cut Nurhayati, dan Anjani Putri Belawati Pandiangan. “Perubahan kurikulum pada proses pembelajaran.” Jurnal Ilmu Pendidikan dan Sosial 1, no. 4 (2023): 402–7.
Ayudia, Inge, Wilibaldus Bhoke, Rici Oktari, M Carmelita, V Salem, M Khairani, F Mamontho, M Setiawati, Nurhidayati Nurhayati, dan M Imbar. “Pengembangan Kurikulum.” PT. Mifandi Mandiri Digital, 2023.
Damayanti, Desy, dan Ahmad Khairul Nuzuli. “Evaluasi efektivitas penggunaan teknologi komunikasi dalam pengajaran metode pendidikan tradisional di sekolah dasar.” Journal of Scientech Research and Development 5, no. 1 (2023): 208–19.
Habibullah, Habibullah, dan Syamsul Rizal. “Pemanfaatan Kearifan Lokal di Aceh sebagai Sumber Belajar Dalam Pembelajaran Etnosains.” Journal of Technology and Literacy in Education 3, no. 2 (2024): 124–31.
Iskandar, Wahyu, Fia Alifah Putri, dan others. “Problem Based Learning (PBL) Berbasis Etnosains dan Etnomatematik.” Al-Ihtirafiah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 2022, 275–84.
Khoirunnissa, Rahma, dan Syahidin Syahidin. “Urgensi Pendidikan Moderasi Beragama Sebagai Upaya Menangkal Radikalisme di Kalangan Mahasiswa.” Jurnal Penelitian Pendidikan Islam 10, no. 2 (2023): 177.
Muchtar, Taufik, Syahrul Syahrul, dan Andi Muh Akbar Saputra. “Pengaruh Dan Permasalahan Pembelajaran Project Based Learning (PJBL).” Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP) 8, no. 1 (2025): 2904–15.
Muin, Abdul, Ali Fakhrudin, Anisa Dwi Makruf, Sunaryo Gandi, dan others. “Pengembangan Kurikulum Merdeka,” 2022.
Mulyadi, Krise, dan Nani Ratnaningsih. “Analisis pencapaian dan kendala penerapan problem based learning pada pembelajaran tatap muka terbatas (PTMT).” J-KIP (Jurnal Keguruan dan Ilmu Pendidikan) 3, no. 1 (2022): 37–46.
Najib, Muhammad, dan Jamil Suprihatiningrum. “Development Of Augmented Reality (Ar) Ipas Learning Media To Improve Critical Thinking Skills Of Elementary School Students.” IJIET (International Journal of Indonesian Education and Teaching) 9, no. 1 (2025): 35–54.
Priatmoko, Sigit. “Memperkuat Eksistensi pendidikan Islam di era 4.0.” TA’LIM: Jurnal Studi Pendidikan Islam 1, no. 2 (2018): 221–39.
Rahmafitri, Fadhilah, Elvi Deswita, dan Ridwal Trisoni. “Analisis Kebijakan Kurikulum Merdeka dan Implikasinya Terhadap Kualitas Pendidikan.” Dirasah: Jurnal Studi Ilmu Dan Manajemen Pendidikan Islam 7, no. 1 (2024): 45–55.
Saway, M Hijrah M. “Manajemen pengembangan sarana dan prasarana dalam implementasi manajemen berbasis sekolah di MA Al-Falah Nagreg.” MANAZHIM 1, no. 2 (2019): 72–103.
Sugrah, Nurfatimah. “Implementasi teori belajar konstruktivisme dalam pembelajaran sains.” Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum 19, no. 2 (2019): 121–38.
Zubaidah, Siti. “STEAM (science, technology, engineering, arts, and mathematics): Pembelajaran untuk memberdayakan keterampilan abad ke-21.” In Seminar Nasional Matematika Dan Sains, September, 1–18, 2019.
Achmad Sudaryo. (2023). Dinamika Pendidikan Islam di Indonesia. INTERDISIPLIN: Journal of Qualitative and Quantitative Research, 1(1), 1–9. https://doi.org/10.61166/interdisiplin.v1i1.1
Yustiasari Liriwati, F. (2023). Transformasi Kurikulum; Kecerdasan Buatan untuk Membangun Pendidikan yang Relevan di Masa Depan. IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 62–71. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.61
Mustika Sari, R.K Model-Model Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0 (E-Learning, M-Learning, AR-Learning dan VR-Learning). (2020). Biormatika : Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 6(1), 107-115. https://doi.org/10.35569/biormatika.v6i1.699
Sumardi, S. (2021). Penggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Sebagai Strategi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris Tingkat SMA. Jurnal Pendidikan, 30(1), 81–94. https://doi.org/10.32585/jp.v30i1.1202
Gusnandy, Deswalantri, Januar, & Alimir. (2023). Persepsi Guru Pendidikan Agama Islam Terhadap Kurikulum Merdeka di SMA Negeri 1 Palupuh. ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 1(2), 108–119. https://doi.org/10.59246/alfihris.v1i2.219
Isti’ana, A. . (2024). Integrasi Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Islam. Indonesian Research Journal on Education, 4(1), 302 –. https://doi.org/10.31004/irje.v4i1.493
Rosa, E., Destian, R., Agustian, A., & Wahyudin, W. (2024). Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka: Inovasi Model dan Strategi Pembelajaran dalam Implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education Research, 5(3), 2608–2617. https://doi.org/10.37985/jer.v5i3.1153
Dwi Ratnawati, Kurnia Dewi Kusumaningrum, & Taufik Muhtarom. (2024). Analisis Perbandingan Komparasi Pendidikan Negara Maju untuk Kemajuan Pendidikan Sekolah Dasar di Indonesia. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 2(3), 110–118. https://doi.org/10.55606/jubpi.v2i3.3048
Nisa, K. (2023). IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DALAM PROSES PEMBELAJARAN BAHASA BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI . JP (Jurnal Pendidikan) : Teori Dan Praktik, 7(2), 94–99. https://doi.org/10.26740/jp.v7n2.p94-99
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.