PENINGKATAN KETERAMPILAN HITUNG PENGURANGAN MELALUI PAPAN PENGURANGAN AJAIB (PANGAJI) DI KELAS 1B SD NEGERI PAKIS 1 SURABAYA

Authors

  • Wahyu Puspa Mawarni Utami Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
  • Nunuk Suliyastuti SD Negeri Pakis 1 Surabaya
  • Bekti Wirawati Univeritas Wijaya Kusuma Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24316

Keywords:

Media PANGAJI, Kemampuan Hitung Pengurangan, Sekolah Dasar

Abstract

This research is based on the low calculation skills of reducing students in learning Indonesian at SD Negeri 1 Surabaya This research uses the Classroom Action Research method. “The purpose of this method is to improve reading comprehension and skills in students. The subjects in this study are students of class I B SD Negeri 1 Surabaya which amounted to 28 students, consisting of 13 women and 15 boys, The results of the research conducted at SD Negeri 1 Surabaya can be concluded that: Learning using the magic reduction board media (PANGAJI) can improve students' subtraction calculation skills. This can be shown in the results of the first cycle getting a percentage of 79% and increasing in the second cycle with a percentage of 96%”. Keywords: PANGAJI Media, Ability to Calculate Reduction, Elementary School.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amilia, E., Sukmawati, P. E., Prayudina, K. N., Giri, N. M. S. P., & Tristiantari, N. K. D. (2024). Pengembangan Media Panda (Papan Tanda Baca) untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa SD. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 1(1), 55-66.

Amreta, M. Y., & Safa’ah, A. (2021). Pengaruh Media PAPINKA terhadap Kemampuan Menghitung Penjumlahan dan Pengurangan dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 21-28.

D’Augustine, C., & Smith, C. W. Jr. (1992). Teaching elementary school matema tics. New York: Harper Collins Publishers

Fuad, A. J., & Permatasari, A. D. (2019). Penggunaan media slide powerpoint dalam meningkatkan prestasi belajar siswa sekolah dasar pada pembelajaran tematik. EL Bidayah: Journal of Islamic Elementary Education, 1(1), 61-78.

Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi pada pembelajaran matematika di kurikulum merdeka. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636-646.

Ibrahim & Suparni. (2009). Strategi pembelajaran matematika.Yogyakarta: Sukses offset.

Reys, R. E., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2012). Helping Children Learn Mathematics. Wiley.

Subakri, M. (2011). Metode kedap-kedip menjadikan bilangan bulat lebih mudah diselesaikan. Diambil pada tanggal 6 April 2013 dari http://ayomendidik. wordpres.com/2011/09/14.

Walle, J. A.V. (2008). Matematika sekolah dasar dan menengah. (Terjemahan Suyono).Jakarta: Erlangga

Downloads

Published

2025-06-12