MANAJEMEN KONFLIK DALAM PENGELOLAAN KELAS SEBAGAI STRATEGI UNTUK MENINGKATKAN KEBERHASILAN PEMBELAJARAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.24308Keywords:
conflict management, classroom management, conflict resolution strategiesAbstract
This study aims to describe conflict management in classroom management as a strategy to improve learning success. Through a qualitative approach and literature review method, this study analyzes various reference sources, including books, journals, and previous studies. The results of the study indicate that effective conflict management requires strategies such as early conflict prevention, identification of conflict sources, constructive conflict resolution, and follow-up evaluation. However, the implementation of this strategy faces internal and external obstacles. The conclusion is that good conflict management can create a conducive learning environment and improve learning success. Therefore, improving teacher competence in communication, negotiation, and emotional management, as well as support from educational policies and parental participation, are key factors in managing conflict in the classroom.Downloads
References
Al-Candra, M Rohid, Fadhilah Rabbani Arifin, Rajendra Aryasatya Widyadhana, dan Universitas Muhammdiyah Jakarta-Indonesia. t.t. “STRATEGI MANAJEMEN KONFLIK DALAM MENINGKATKAN EFEKTIVITAS ORGANISASI.”
Azman, Zainal. 2020. “Pengelolaan Kelas dalam Pembelajaran.” Edification Journal 2 (2): 51–64. https://doi.org/10.37092/ej.v1i2.136.
Candraningtyas, Agripina, Muslimatul Afiyah, Novi Nur Amalia, dan Mirza Gunawan Wibisono. 2024. “Sumber dan Penyelesaian Konflik dalam Kebijakan Penanganan Konflik di Sekolah” 01 (02).
Efferi, Adri. t.t. “MANAJEMEN KONFLIK DALAM LEMBAGA PENDIDIKAN.”
Hilmin dan Dwi Noviani. 2022. “KOMUNIKASI TRI PUSAT PENDIDIKAN UPAYA MENCEGAH KEKERASAN TERHADAP SISWA DI SEKOLAH.” PUSTAKA: Jurnal Bahasa dan Pendidikan 2 (4): 62–74. https://doi.org/10.56910/pustaka.v2i4.171.
Marlina, Ana, Nurmadiah, dan Irjus Indrawan. 2023. “Gaya Penanganan Konflik di SMPN Satu Atap Teluk Kelasa Kecamatan Keritang Kabupaten Indragiri Hilir.” Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam 1 (1): 44–58. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i1.71.
Nurmalasari, Neneng. t.t. “PENDEKATAN DALAM PENGELOLAAN KELAS.”
Purnomo, Andri Cahyo. 2022. “MANAJEMEN KELAS DALAM MENINGKATKAN EFEKTIFITAS PROSES BELAJAR MENGAJAR.” Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Keislaman 2 (1): 27–34. https://doi.org/10.55883/jipkis.v2i1.22.
Putri, Penny Kurnia. 2022. “Manajemen Konflik dan Resolusi Konflik: Sebuah Pendekatan Terhadap Perdamaian.” Papua Journal of Diplomacy and International Relations 2 (1): 16–34. https://doi.org/10.31957/pjdir.v2i1.1945.
Rahmadayanti, Indri Wahyu, dan S Pd. 2022. “PERAN STAKEHOLDER INTERNAL DALAM MANAJEMEN KONFLIK DI SEKOLAH DASAR NEGERI 3 SEDAYU YOGYAKARTA.”
Rostini, Deti, Khalifaturramah Khalifaturramah, Sulaiman Sulaiman, dan Norsyam Amaly. 2023. “Efektivitas Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Manajemen Konflik.” EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran 4 (1): 173–80. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i1.234.
Saat, Syafi’i, dan Nasir Usman. t.t. “MANAJEMEN KONFLIK PADA ORGANISASI SEKOLAH DALAM MENINGKATKA KINERJA GURU MIN BENER KELIPAH KECAMATAN BENER KELIPAH KABUPATEN BENER MERIAH.”
Salmiah, Maryati, ِAbdul Aziz Rusman, dan Zainal Abidin. 2021a. “Konsep Dasar Pengelolaan Kelas dalam Tinjauan Psikologi Manajemen.” ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan 13 (1): 41–60. https://doi.org/10.47766/itqan.v13i1.185.
———. 2021b. “Konsep Dasar Pengelolaan Kelas dalam Tinjauan Psikologi Manajemen.” ITQAN: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan 13 (1): 41–60. https://doi.org/10.47766/itqan.v13i1.185
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.