PODCAST SEBAGAI SENJATA RAHASIA DALAM PENGAJARAN KETERAMPILAN MENYIMAK BAHASA ARAB : SOLUSI KREATIF BAGI GENERASI DIGITAL

Authors

  • Fatahilla Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.24281

Keywords:

audiopedagogy, digitalization, educational technology, generation z, istimāʿ, podcast

Abstract

Listening skill is a fundamental pillar in Arabic language acquisition, yet it often receives insufficient attention in instructional practice. On the other hand, the emergence of the digital-native generation calls for innovation in learning media that aligns with contemporary learning styles. This article aims to examine the potential of podcasting as an innovative tool in teaching Arabic listening skills. This research adopts a qualitative approach through a literature study, utilizing a range of scientific sources such as journals, academic books, and recent studies. The findings reveal that podcasts offer high flexibility, provide authentic language input, and can enhance learners’ motivation and autonomy. However, the integration of podcasts also faces several challenges, including infrastructure limitations, teacher readiness, and the variation of available Arabic-language content. Supported by language learning theories such as Comprehensible Input, Dual Coding, and Cognitive Load, podcasting is deemed feasible to be systematically integrated into Arabic listening curriculum. This article offers strategic recommendations and conceptual contributions for the development of adaptive and effective Arabic language learning models based on educational technology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adriaman, M. (2024). Pengantar Metode Penelitian Ilmu Hukum. Yayasan Tri Edukasi Ilmiah.

Afendi, H. A. R., & Khojir, M. (2024). Pendidikan Islam Abad 21 (Inovasi Dan Implementasinya). Bening Media Publishing.

Akbar, J. S., Dharmayanti, P. A., Nurhidayah, V. A., Lubis, S. I. S., Saputra, R., Sandy, W., ... & Yuliastuti, C. (2023). Model & metode pembelajaran inovatif: Teori dan panduan praktis. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Aqsha, I. I. (2024). Panduan Praktis Media Tutorial untuk Pembelajaran Interaktif. Rizmedia Pustaka Indonesia.

AWALIYANI, L. M. PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN MAHĀRAH KITĀBAH DI LPBA AL-HIKMAH PURWOKERTO.

Bayti, N. (2024). Strategi Efektif dalam Meningkatkan Keterampilan Istima’Mahasiswa dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Seumubeuet, 3(1), 38-46.

Dewayani, S. (2017). Menghidupkan literasi di ruang kelas. PT Kanisius.

Febrianingrum, L., Pratama, C. R., Wikarti, A. R., Siburian, M. M., Wijayanti, G., Andriani, S., ... & Akhyak, H. (2024). LINGUISTIK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INTERNASIONAL.

Nasrullah, R. KEDAULATAN BAHASA INDONESIA DAN KELESTARIAN BAHASA DAERAH: MEMBANGUN STRATEGI KEBIJAKAN KEBAHASAAN YANG INKLUSIF DI ERA GLOBALISASI. Terbitan Ke-30, 2024, 155.

Hidayatullah, R. Pembelajaran.

Ikhwan, S., & Aan, M. (2025). Artificial Intelligence (AI) dan Pendidikan Bahasa Arab: Sebuah Revolusi Pembelajaran Bahasa Arab. Penerbit Abdi Fama.

Judijanto, L., Setiawan, Z., Wiliyanti, V., Gunawan, P. W., Suryawan, I. G. T., Mardiana, S., ... & Joni, I. D. M. A. B. (2024). Literasi Digital di Era Society 5.0: Panduan Cerdas Menghadapi Transformasi Digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Saefullah, A. S. (2024). Ragam penelitian kualitatif berbasis kepustakaan pada studi agama dan keberagamaan dalam islam. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(4), 195-211.

Sanwil, T., Utami, R., Hidayat, R., Ahyar, D. B., Rahmi, S., Bukhori, E. M., ... & Syukron, A. A. (2021). Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Siswa SD/MI. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini

Sinaga, W. M. B. B., & Firmansyah, A. (2024). Perubahan Paradigma Pendidikan di Era Digital. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(4), 10-10..

Sumadji, S. H. (2023). Studi Komparatif Terhadap Problematika Pembelajaran Bahasa Arab di Pondok Pesantren Modern Rahmatul Asri Kab. Enrekang dan Pondok Pesantren DDI As-Salman Kab. Sidrap (Doctoral dissertation, IAIN Parepare).

Susanti, A. I. (2024). Dampak Positif dan Negatif Digitalisasi Pendidikan.

Syamsu, P. K. Model pembelajaran bahasa arab di universitas darussalam gontor.

Syarief, F. D. N. (2023). Manajemen pengelolaan Podcast sebagai media Jurnalistik: Studi Podcast Cianjur Today di Kabupaten Cianjur (Doctoral dissertation, UIN Sunan Gunung Djati Bandung).

Witara, K., Gunawan, I. G. D., Maisaroh, S., Jannah, M., Junizar, J., Ifadah, E., ... & Asriningsih, T. M. (2023). Metodologi Penelitian Bidang Pendidikan: Panduan Praktis. PT. Green Pustaka Indonesia.

Downloads

Published

2025-01-06