PENGARUH MEDIA SOSIAL TERHADAP KESEHATAN MENTAL GENERASI Z: MENELITI DAMPAK KETERGANTUNGAN DIGITAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24273Keywords:
social media addiction, mental health, generation ZAbstract
This study aims to analyze the impact of social media addiction on the mental health of Generation Z. Generation Z, consisting of individuals born between 1997 and 2012, is a cohort that grew up in the digital era and is highly connected to various social media platforms. Although social media offers various benefits, such as connectivity and access to information, excessive addiction can lead to various mental health problems, including anxiety, depression, and low self-esteem. Through surveys and in-depth interviews with respondents from various backgrounds, this study identified patterns of social media use and its impact on psychological well-being. The results showed that there was a significant relationship between time spent on social media and increased negative mental health symptoms. This study provides important insights for parents, educators, and policymakers to understand the risks associated with social media use among Generation Z and encourage healthier usage practices and interventions needed to support their mental health.Downloads
References
Al Yasin, R., Anjani, R. R. K. A., Salsabil, S., Rahmayanti, T., & Amalia, R. (2022). Pengaruh sosial media terhadap kesehatan mental dan fisik remaja: a systematic review. Jurnal Kesehatan Tambusai, 3(2), 83-90.
Alia, T., & Irwansyah, I. (2018). Pendampingan orang tua pada anak usia dini dalam penggunaan teknologi digital [parent mentoring of young children in the use of digital technology]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14(1), 65-78.
Budury, S., & Fitriasari, A. (2019). Penggunaan media sosial terhadap kejadian depresi, kecemasan dan stres pada mahasiswa: use of social media on events of depression, anxiety and stress among university students. Bali Medika Jurnal, 6(2), 205-208.
Diyati, H., & Muhyadi, M. (2019). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Pengembangan Budaya Sekolah di SDN Kwayuhan, Kecamatan Minggir, Sleman. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 2(1), 28–43.
Dwijayanti, A., Komalasari, R., Harto, B., Pramesti, P., & Alfaridzi, M. W. (2023). Efektivitas Penggunaan Media Sosial sebagai Sarana Promosi dan Pemasaran pada UMKM Sablon Anggi Screen di Era Digital. Ikra-Ith Abdimas, 6(2), 68-75.
Jeremy, T., & Pangalo. (2020). Hubungan Dukungan Keluarga Dengan Kepatuhan Minum Obat Pada Pasien Hipertensi: Studi Literatur Sebagai Evidence Based Promosi Kesehatan. Journal Promosi Kesehatan, 1(1), 1–6.
Maharani, A., Zeifuddin, A., Safitri, D. A., Rosada, H. S., & Anshori, M. I. (2023). Kesejahteraan Mental Karyawan dalam Era Digital: Dampak Teknologi pada Kesejahteraan Mental Karyawan dan Upaya untuk Mengatasi Stres Digital. Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Manajemen, 2(4), 113-130.
Mandas, A. L., & Silfiyah, K. (2022). Social self-esteem dan fear of missing out pada Generasi Z pengguna media sosial. Jurnal Sinestesia, 12(1), 19-27.
Muslim, M. (2015). Manajemen stres upaya mengubah kecemasan menjadi sukses. Journal Esensi, 18(2).
Nayla, M. R. (2024). Memahami Dampak Media Sosial terhadap Kesehatan Mental Mahasiswa. JIMAD: Jurnal Ilmiah Mutiara Pendidikan, 2(1), 44-56.
Patricia, A. C., Januarti, E., Syarifah, R. S., Adiana, S., Susanti, R. I., Yaqin, M. R. N., & Wulansari, P. C. (2024). Pengaruh Media Sosial terhadap Kesehatan Mental. Jurnal Citra Pendidikan, 4(1), 1495-1503.
Replita, R. (2016). Pengaruh lingkungan sosial dan keadaan ekonomi keluarga terhadap kesehatan mental remaja di kelurahan aek tampang. Tazkir: Jurnal Penelitian Ilmu-ilmu Sosial dan Keislaman, 2(2), 1-16.
Riyanto, A. A., Ariyanto, D. S. A. P., Ibnasya, P., & Falah, R. A. (2024). Kesehatan Mental Terhadap Kinerja Karyawan di Perusahaan JFE Shoji Steel Indonesia. IJM: Indonesian Journal of Multidisciplinary, 2(4), 42-51.
Seri, M. (2018). Analisis Kejadian Depresi dan Risiko Bunuh Diri menggunakan Buddy App pada Remaja di Wilayah Kota Makassar. Universiti Islam Negeri Alauddin.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Penerbit Alfabeta.
Alfabeta. Syadiyah, R. K., Astuti, R. H. Y., & Aprilliani, F. (2021). Psikologi Positif Melalui Humor dalam Menumbuhkan Kesehatan Mental. Nosipakabelo: Jurnal Bimbingan dan Konseling Islam, 2(02), 67-78.
Wulandari, R. S., & Sari, F. K. (2023). Media Sosial sebagai Platform Pembelajaran Alternatif di Era Digital. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 3(1), 279-288.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.