PROBLEMATIKA KETERAMPILAN BERBICARA PESERTA DIDIK SEKOLAH DASAR

Authors

  • Navalia Dewi Ernamasari Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24256

Keywords:

speaking skills, language issues, elementary school learning issues

Abstract

The purpose of the study is to determine and examine the problems pertaining to elementary school pupils' speaking abilities. A qualitative descriptive case study is the research methodology employed. Twenty-six third-graders and one homeroom teacher from SDN Brangkal 1 in Gemolong District, Sragen Regency, serve as the research subjects.The techniques and tools used for data collection were observation and interviews with students and teachers.The analysis technique used is qualitative with the stages of data reduction, data display, and conclusion drawing.The research results show that the problems with students' speaking skills include (1) lack of self-confidence, (2) limited vocabulary, (3) speaking mixed with regional languages, (4) students not understanding the content of the conversation, (5) incorrect placement of tone and intonation, and (6) poor speaking etiquette.This research also provides recommended solutions to address these issues, including (1) the implementation of teaching methods that can enhance students' speaking skills, (2) the organization of public speaking. training, (3) the development of learning media, (4) the application of Peer Lessons strategies, (5) a communicative approach, and (6) the analysis of factors causing speaking difficulties

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afinda, Y. (2021). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa dengan Menggunakan Pendekatan Komunikatif pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas I SDN 06 Tanjung Alam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6916–6923.

Aini, L. (2024). Penerapan Metode Diskusi dalam Pembelajaran Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia di Kelas XI MA. Tarbiyatun Nasyiin 1 Grujugan Pamekasan. Institut Agama Islam Negeri Madura.

Amalia, W., & Rapita Silalahi, B. (2021). Pengembangan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SDN 101870 Desa Sena. INVENTION: Journal Research and Education Studies, 2(3).

Anas, N., & Sapri. (2021). Komunikasi antara Kognitif dan Kemampuan Berbahasa. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia).

Goeyardi, W. (2022). Penerapan Metode Presentasi untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara pada Mata Kuliah Berbicara Lanjutan 2 Mahasiswa Sastra Cina, FIB UN. Praniti: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 2(3).

Gustiawan, R., Fitria, Y., & Erita, Y. (2023). Analisis Model Pembelajaran Terpadu Tipe Nested Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 4072–4085.

Hanifa Sukma, H., Martaningsih, S. T., & Purnomo, A. A. (2023). Analisis keterampilan berbicara bahasa Indonesia dalam proses pembelajaran siswa kelas II SD Negeri 09 Batur Banjarnegara. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 6(1), 27–36. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v4i1.7717

Hidayati, N. A. (2021). Kredo 5 (2021) KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra PENERAPAN MODEL PBL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATA KULIAH KETERAMPILAN BERBICARA. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa Dan Sastra, 5(1). https://jurnal.umk.ac.id/index.php/kredo/index

Kaunang, M., & Merentek, R. M. (2023). Peningkatan Keterampilan Berbicara Siswa Melalui Strategi Peer Lessons Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(7), 605–609. https://doi.org/10.5281/zenodo.7827276

Magdalena, I., Safitri, D., & Adinda, A. P. (2021). Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Kelas 3 pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di MI. Roudhotul Jannah Kota Tangerang. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 3(2), 386–395. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa

Maspuroh, U., Sugiarti, D. H., Rosalina, S., & Nurhasanah, E. (2023). Pelatihan Public Speaking dan Etika Komunikasi untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Perangkat Desa Tegalurung serta Pendampingan Pembuatan Video Profil Desa. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 8(2), 522–531. https://doi.org/10.30653/jppm.v8i2.407

Meishaparina, R., & Heryanto, D. (2023). PENERAPAN METODE ROLE PLAYING UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERBICARA PESERTA DIDIK KELAS II SDN 013 PASIR KALIKI.

Muthahar, S. M. C., & Fatonah, K. (2021). STRATEGI GURU DALAM PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBICARA BAGI SISWA KELAS VI DI SDN JATIRANGGA II BEKASI.

Nanga, B., Ngadha, C., Goreti, M., Ledu, G., Dhiu, M. I., & Lawe, Y. U. (2023). Penerapan Metode Diskusi untuk Mengaktifkan Proses Berpikir Kritis Siswa Kelas 3 SD dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. 4th Annual Proceeding STKIP Citra Bakti, 2775–1589.

Puryanto, R. A., & Japa, G. N. (2021). Peningkatan Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia Subtema Kebersamaan Di Tempat Wisata Melalui Penerapan Metode Demonstrasi. Indonesian Gender and Society Journal, 2(1), 27–32. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IGSJ

Rizka, W., Budianti, Y., & Kusumawati, T. I. (2021). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TITO (Time Token) terhadap Keterampilan Berbicara Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas III-A SDN 25 Bilah Hilir Tahun Ajaran 2021/2025. NIZHAMIYAH, 11(2), 54–65.

Situmorang, N. L., Bangun, K., Sitohang, T., Siagan, B. A., & Sitorus, P. J. (2023). Analisis Kesulitan Keterampilan Berbicara dan Faktor Penyebabnya dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa-Siswi Kelas X SMA Yapim Taruna Sei Rotan Tahun Ajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 5144–5152.

Supena, I., Darmuki, A., & Hariyadi, A. (2021). The influence of 4C (constructive, critical, creativity, collaborative) learning model on students’ learning outcomes. International Journal of Instruction, 14(3), 873–892. https://doi.org/10.29333/iji.2021.14351a

Suryaningrum, S. (2024). Analisis Faktor-Faktor Pengaruh Keterampilan Berbicara dan Aspek Pendukungnya pada Siswa Kelas Tinggi di SDN 7 Dobo Kabupaten Kepulauan Aru: Studi Kasus di Pulau-Pulau Kecil Perbatasan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(1), 202–214. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i1.452

Downloads

Published

2025-06-13