EFEKTIVITAS SEKOLAH RAMAH ANAK DALAM MEMBANGUN KARAKTER SPIRITUAL SISWA DI ERA DIGITAL
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.24235Keywords:
Child-Friendly Schools, Spiritual Character, Education, Digital Era, Education Strategy, Challenges and OpportunitiesAbstract
The purpose of this study was to determine how effective child-friendly schools are in building students’ spiritual character in the era of computers and the internet. This study used a literature study, which focused on collecting and analyzing literature relevant to the topic discussed. This study aims to gain a deep understanding of the practices that have been carried out and the problems faced in today’s education world. The results of this study found many educational approaches used in Child-Friendly Schools. These strategies include incorporating spiritual values into the curriculum, incorporating relevant extracurricular activities, and using pedagogical approaches that encourage active student participation. The findings indicate that with the right approach, child-friendly schools can function as an effective environment in building students’ spiritual character so that they are not only able to compete academically but also have integrity and a positive attitude in interacting in the digital era.Downloads
References
Aladdiin, F., & Ps, K. (2019). Peran Materi Pendidikan Agama Islam di Sekolah dalam Membentuk Karakter Kebangsaan. Jurnal Penelitian Medan Agama, 10(2).
Anandasari, S. F., Hidayat, R., & Rizki, M. F. (2021). Implementasi Kota Layak Anak Melalui Program Sekolah Ramah Anak (SRA) di Kota Bekasi. Jurnal Kajian Ilmiah, 21(4), 377–390.
Argadinata, H., Majid, M., & Benty, D. (2024). Partisipasi Orang Tua dalam Program Anti- Bullying: Perspektif Multikultural Berbasis Human Relation. In Proceedings Series of Educational Studies.
Ariani, M., Zulhawati, Z., Haryani, H., & Zani, N. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Era Digital. In PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Asyikin, N. (2024). Pendidikan Moral Di Era Digital: Membangun Karakter Tangguh Di Tengah Tantangan Modern. Perspektif Agama Dan Identitas, 9(5).
Budianto, A. (2023). Pentingnya Pendidikan Inklusif: Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Ramah Bagi Semua Siswa. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Psikologi, 1(1).
Darmayanti, S. E., & Wibowo, U. B. (2014). Evaluasi program pendidikan karakter di sekolah dasar Kabupaten Kulon Progo. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 223–234.
Hidayat, T., & Asyafah, A. (2019). Konsep dasar evaluasi dan implikasinya dalam evaluasi pembelajaran pendidikan agama Islam di sekolah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(1), 159–181.
Izzah, N., Setianti, Y., & Tiara, O. (2023). Peran kepemimpinan kepala sekolah dalam mewujudkan sekolah ramah anak di sekolah inklusi. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 272–284.
Karim Amrullah, A. (2023). Pemenuhan Hak Anak Atas Pendidikan pada Sekolah Ramah Anak di SMP Negeri 5 Brebes. Jurnal Locus Penelitian Dan Pengabdian, 2(4), 319–336. https://doi.org/10.58344/locus.v2i4.1001
Khadafie, M. (2023). Pendidikan Agama Islam Dalam Sistem Pendidikan Merdeka Belajar. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 7(1), 72–83.
Khakiim, U. (2017). Guru Sebagai Role Model Individu Berkarakter Bagi Peserta Didik Untuk Mendukung Keberhasilan Pelaksanaan Pendidikan Karakter. Karya Ilmiah Dosen, 3(2).
Khomsin, A., Jaya, I., & Utami, N. C. M. (2024). Kebijakan Sekolah Ramah Anak (SRA). Sebuah Kajian Literatur Implementasi Dan Dampaknya Di Sekolah Dasar, 354–362.
Lase, D. (2019). Pendidikan di era revolusi industri 4.0. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 12(2), 28–43.
Lubis, H. A. S., & Ricka Handayani, M. M. (2023). Generasi Z dan Entrepreneurship. Bypass.
Manan, A. (2023). Pendidikan Islam dan Perkembangan Teknologi: Menggagas Harmoni dalam Era Digital. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 5(1), 56–73.
Manan, A. (2024). Peran Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter Generasi Milenial. SCHOLASTICA: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 33–45.
Mustakim, B. (2011). Pendidikan karakter: membangun delapan karakter emas menuju Indonesia bermartabat. In Samudra Biru.
Rahma, F., Zain, A., Mustain, Z., & Rokim, R. (2024). Penguatan Nilai-Nilai Spiritual dan Moralitas di Era Digital melalui Pendidikan Agama Islam. JEMARI (Jurnal Edukasi Madrasah Ibtidaiyah), 6(2), 94–103.
Rambe, N. (2024). Strategi Guru Dalam Internalisasi Nilai-Nilai Spiritual Bagi Siswa. Analysis. Analysis, 2(2), 241–249.
Ramdhani, M. A. (2017). Lingkungan pendidikan dalam implementasi pendidikan karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 28–37.
Ruswanti, T., Jannah, M., & Malaikosa, L. (2024). Penerapan Program Sekolah Ramah Anak Dalam Pembentukan Karakter Positif Pada Anak. SOSPENDIS: Sosiologi Pendidikan Dan Pendidikan IPS, 2(2), 92–101.
Santoso, A. B., & Wahib, A. (2024). Keterlibatan Orang Tua Dalam Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik di SD Islam Almadina, MI Al Khoiriyyah 2 dan SDN Purwoyoso 02 Semarang. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora, 4(2), 1618–1635.
Saputra, A., Tawil, R., Hartutik, H., & Nazmi, R. (2023). Pendidikan Karakter Di Era Milenial: Membangun Generasai Unggul Dengan Nilai-Nilai Positif. In PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Sultani, S., Alfitri, A., & Noorhaidi, N. (2023). Teori Belajar Humanistik Dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(1), 177–193.
Ulfadhilah, K. (2024). Penanaman Karakter Disiplin di Lingkungan Ramah Anak. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 153–165.
Ulfan, M., & Hasan, M. (2023). Pendidikan karakter melalui pendidikan agama islam di era revolusi digital. UNISAN JURNAL, 1(5), 291–300.
Yulianto, A. (2016). Pendidikan ramah anak studi kasus SDIT Nur Hidayah Surakarta. At- Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 1(2), 137–156.
Yusuf, I. A. (2024). Ragam Model Penanaman Karakter di Satuan Lembaga Pendidikan (Pesantren, Madrasah dan Sekolah). Indonesian Journal of Innovation Multidisipliner Research, 2(3), 85–104.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.