PROBLEMATIKA ANAK SEKOLAH DASAR DALAM BERKOMUNIKASI MENGGUNAKAN BAHASA INDONESIA

Authors

  • Deni Wardana Universitas Pendidikan Indonesia
  • Putri Arianita Utami Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.24213

Keywords:

Indonesian language, elementary school and communication

Abstract

The ability to communicate effectively in Indonesian should ideally begin to develop at the elementary level. However, many primary school students still struggle to express themselves fluently. This study aims to explore the underlying factors contributing to communication difficulties among students, including internal aspects such as linguistic background and external influences like teaching methods and digital media exposure. A descriptive qualitative approach was applied, involving students from grades three to six at a public school in a semi-urban area. Data were gathered through participatory observation, in-depth interviews, and document analysis. The findings reveal various challenges, including unstructured sentence construction, code-mixing with local dialects, influence from informal digital language, and a lack of supportive environments for practicing formal communication. These insights highlight the urgency of redefining pedagogical strategies and creating language-rich settings that empower children to express themselves confidently in Indonesian within appropriate contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alisnaini, A.F., Syahira, F., Ariyani, V., Syahrial., Noviyanti, S. (2022). Penerapan Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar Berbasis Teks Dalam Kurikulum 2013. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 387–393.

Fawaid, A., & Damayanti, A. D. (2024). Pendekatan Pengajaran Bahasa Komunikatif Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa pada Materi Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(1), 145. https://doi.org/10.35931/am.v8i1.2914

Harlina., Wardarita, R. (2020). PERAN PEMBELAJARAN BAHASA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA SEKOLAH DASAR NEGERI SUPAT. Jurnal Bindo Sastra, 4(1), 63–68.

Kartika, D.A., Ardini, R., Wandini, R. R. (2023). Meningkatkan Kemampuan Literasi Siswa Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di MI/SD. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(2), 14621–14631.

Kurniawan, M.S. Wijayanti, O., Hawanti, S. (2020). Problematika Dan Strategi Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar (JRPD), 1(1), 65–73. https://doi.org/10.30595/.v1i1.7933

Munthe, D.A.Y., Hasibuan, T.P., Sukma, D.P., Irfani, S.Y., Deliyanti, Y. (2023). Analisis Kemampuan Menyimak Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 2(2), 48–56. https://doi.org/10.55606/jurribah.v2i2.1405

Mustom, S. (2018). PENGGUNAAN BAHASA DAERAH SEBAGAI BAHASA PENGANTAR DI KELAS RENDAH SEKOLAH DASAR DI KOTA PALANGKA RAYA (The Use of Local language as an Instructional Language in Elementary Schools’s Early Grades in Palangka Raya). 129–136.

Nurbaeti., Mayasari, A., Arifudin, O. (2022). Penerapan Metode Bercerita Dalam Meningkatkan Literasi Anak Terhadap Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Tahsinia, 3(2), 98–106. https://doi.org/10.57171/jt.v3i2.328

Nurdiyanti, E., & Suryanto, E. (2020). Pembelajaran Literasi Mata Pelajaran Bahasa Indonesia pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Paedagogia, 13(2), 115–128.

Primasari, Y., Sari, H.P., Fauzi, A. (2021). Pengembangan Literasi Sekolah melalui Pelatihan Menulis Cerita. Prima Abdika : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(4), 158–166. https://doi.org/10.37478/abdika.v1i4.1259

Priyambudi, S., & Probowati, Y. (2019). Kegiatan Story Telling Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Indonesia Anak-Anak Usia Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Dan Corporate Social Responsibility (PKM-CSR), 2, 878–883. https://doi.org/10.37695/pkmcsr.v2i0.356

Ramadhania, S., & Yamin, Y. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Crossword Puzzle Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Siswa Sekolah Dasar Kelas II. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 960–965. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i3.3042

Rizkiyana, F., Kodri, S. (2023). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Minat Belajar Bahasa Indonesia Siswa di Sekolah Dasar. Edukasiana: Jurnal Inovasi Pendidikan, 2(3), 177–185. https://doi.org/10.56916/ejip.v2i3.388

Sembiring, A.B., Mardiah, A., Wassalwa, M., Lubis, N.S., Prastiwi, T. S. (2023). Menumbuhkan Budaya Literasi Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 2(2), 57–64. https://doi.org/10.55606/jurribah.v2i2.1406

Simanjuntak, S.D.H., Wahyuni, S., Putri, A. . (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara pada Anak Usia Dini Menggunakan Buku Cerita Bergambar. CERDAS - Jurnal Pendidikan, 2(1), 23–34. https://doi.org/10.58794/cerdas.v2i1.174

Downloads

Published

2025-06-30