ISI DAN KEBAHASAAN BUKU TEKS BAHASA INDONESIA KELAS VIII SMP KURIKULUM MERDEKA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.24070Keywords:
content appropriateness, language, textbookAbstract
This research is a qualitative descriptive study that aims to describe the feasibility of content and language contained in Indonesian Language textbooks for Grade VIII of Junior High School. The data in this study are quotations of sentences that indicate the feasibility of the content and language of the textbook. Data collection was carried out using reading techniques, documentation techniques, and note-taking techniques. Furthermore, data analysis is to identify data, describe, and analyze qualitative data. The results of the study indicate that the feasibility of content in the indicators of the breadth and depth of the textbook includes real-life examples and interactive exercises that make the content relevant and easily accessible. In the indicator of the suitability of the description of the material with the Competency Standards and Learning Archievement, it is structured and comprehensive to build students' language skills through interesting exercises and activities in the textbook. In terms of linguistic feasibility, this textbook uses clear language accompanied by precise definitions to make it easier for students to understand the material.Downloads
References
Akbar, Sa’dun. 2013. Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: Usaha Rosdakarya.
Arikunto.(2006). Prosedur Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Komalasari, Kokom. (2011). Pembelajaran Kontekstual: Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT. Refika Aditama. Hal: 63
Mumpuni, A. (2018). Integrasi nilai karakter dalam buku pelajaran: Analisis konten buku teks kurikulum 2013. Deepublish.
Muslich, Mansur. (2010). Text Book Writing. Jakarta: Ar-Ruzz Media.
Prastowo, A. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik. Jakarta: Prenadamedia Group
Agustin, M, & Syaodih. (2008).Bimbi-ngan konseling untuk anak usia dini. Jakarta: Universitas Terbuka.
Brabender, V., & Fallon, A. (2009). Group development in practice: guidance for clinicians and researchers on stages and dynamics of change. Washington, DC: American Psychological Association.
Anisah, A. (2017). Pengaruh Penggunaan Buku Teks Pelajaran dan Internet sebagai Sumber Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS. LOGIKA Jurnal Ilmiah Lemlit Unswagati Cirebon, 18(3), 1–18.
Arraman, B. C., & Hazmi, N. (2018). Analisis buku teks sejarah Kelas X Kurikulum 2013. Kaganga: Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Riset Sosial-Humaniora, 1(2), 122–140.
Baadilla, I., & Silmi, R. (2019). Kesesuaian Materi Pada Buku Teks Cerdas Berbahasa Indonesia Untuk SMA/MA Kelas X Dengan Kurikulum 2013. Imajeri, 01(2), 11–19.
Badan Standar Nasional Indonesia. Instrumen Penilaian Buku teks. (http://bsnp-indonesia.org/2014/05/28/instrumen-penilaian-buku-teks-pelajaran-tahun-2014/) diakses 20 Mei 2021.
Fadilah, R. (2016). Buku Teks Bahasa Indonesia SMP dan SMA Kurikulum 2013 Terbitan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan 2014. Jurnal Pena Indonesia, 1(1), 26–49.
Handayani, Conny., et all. (2011). Tindak Tutur Direktif Dosen dengan Tenaga Administrasi: Ancangan Sosiopragmatik Berperspektif jender. Lingua, 7 (2), hlm. 56-63. diperoleh dari http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/lingua (diunduh 2 Mei 2021)
Jatmika, H. M. (2014). Analisis Kelayakan Isi Buku Teks Penjasorkes Kelas X SMA di Kabupaten Bantul Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 10(2).
Komalasari, Kokom. (2011). Pembelajaran Kontekstual: Konsep dan Aplikasi. Bandung: PT. Refika Aditama. Hal: 63
Kusuma, D. (2018). Analisis Keterbacaan Buku Teks Fisika SMK Kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika dan Sains (JPFS), 1(1), 14-21. Diakses dari http://journal.unucirebon.ac.id/index.php/jpfs/article/view/59
Masdiana, S. T. S. (2020). Jurnal Pelita Pendidikan. 8(3).
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 2 Tahun 2008 tentang Buku.
Riyanto, Agus. (2013). Pengembangan Buku Pengayaan Keterampilan Membaca Bahasa Indonesia yang Bermuatan Nilai Kewirausahaan. Seloka, 2(1), hlm. 27-32. Diperoleh dari http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/seloka (diunduh 2 Mei 2021)
Siringo-ringo, A., & Pangaribuan, T. R. (2021). Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia SMA Kelas XI Kurikulum 2013 Edisi Revisi 2017 Terbitan Kemendikbud. 11, 21–29.
Sa'adah, S. (2018). Analisis Kesesuaian Antara Buku Teks Siswa tematik tepadu Kelas V SD/MI tema Sehat Itu Penting terbitan Kementrian Pendidikan dan kebudayaan dengan Kurikulum 2013 (studi di SDN Cipocok Jaya 1 Kota Serang) Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri "Sultan Maulana Hasanuddin" Banten). Diakses dari http://repository.uinbanten.ac.id/id/eprint/1701
Su’udiah, F., Degeng, I. N. S., & Kuswandi, D. (2016). Pengembangan Buku Teks Tematik Berbasis Kontekstual. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(9), 1744–1748.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.