DINAMIKA KOMITMEN GURU PROFESIONAL DALAM MENYEIMBANGKAN BEBAN ADMINISTRATIF DAN PERUBAHAN KARAKTERISTIK SISWA DALAM MENYIKAPI KEBIJAKAN EFISIENSI

Authors

  • Imam Syafii Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Hanif Abdul Rahman Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Kalimatussa’diyah Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23933

Keywords:

Professional Commitment, Administrative Burden, Changes in Student Characteristics.

Abstract

Increasing administrative burdens often hinder teachers' teaching effectiveness, while technological developments and social changes also influence student characteristics. This research aims to analyze how teachers balance their professional commitments in dealing with administrative demands and adapt teaching methods according to changes in student character in the digital era. This research uses a qualitative approach with a literature study method, examining various relevant academic sources. The research results show that administrative burden has the potential to reduce teacher focus in the learning process. However, strategies such as the use of technology, effective time management, and institutional support can help teachers maintain their professionalism. These findings provide insight for policy makers and educational institutions in establishing policies that support a balance between administrative and teaching tasks in order to maintain the quality of education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Supriyanto, E. (2020). Tugas Administratif Guru dan Pengaruhnya terhadap Efektivitas Mengajar. Jurnal Pendidikan Nasional, 7(3), 112-128.

Rahmawati, S., & Nugroho, A. (2022). Efisiensi Kebijakan Pendidikan dan Dampaknya terhadap Guru. Jurnal Kebijakan Publik, 14(1), 67-80.

Santoso, B. (2021). Pembelajaran Interaktif di Era Digital: Tantangan dan Solusi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(4), 78-92.

Hidayat, A. (2020). Tantangan Guru dalam Menghadapi Era Digital. Jurnal Pendidikan Inovatif, 15(3), 90-105.

Suryadi, T. (2021). Manajemen Beban Administratif dalam Profesi Guru. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(2), 55-72.

Ahmad, R. (2021). Dampak Perubahan Karakteristik Siswa terhadap Metode Pengajaran. Jurnal Pendidikan Digital, 10(2), 45-59.

Zainudin, M. A. (n.d.). Komitmen guru profesional dalam pendidikan. STIT Darussalimin NW Praya, 12-22.

Ismail, B., & A, P. (n.d.). Komitmen guru profesional. Pendahuluan, 1-14.

Zebua, F. R. S. (2023). Analisis implementasi peranan guru dalam administrasi dan manajemen pendidikan. Jurnal Inovatif Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 1–9.

Musmini, L. S., & Kertiasih, N. K. (2016). Sistem administrasi akademik jurusan D3 Akuntansi berbasis teknologi informasi. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 13(2), 101-115.

AOneSchools Indonesia. (2024). Fungsi administrasi bagi guru di sekolah. Retrieved from https://aoneschools.id/fungsi-administrasi-bagi-guru-di-sekolah/

Damayanti, A. (2023). Persepsi guru terhadap perubahan karakter sopan santun siswa pasca pembelajaran daring. Satya Widya, 39(1), 1–10. https://doi.org/10.24246/j.sw.2023.v39.i1.p1-10

Judrah, Muh., Arjum, A., Haeruddin, H., & Mustabsyirah, M. (2024). Peran guru pendidikan agama Islam dalam membangun karakter peserta didik upaya penguatan moral. Journal of Instructional and Development Researches, 4(1), 25–37. https://doi.org/10.53621/jider.v4i1.282Sagala, K., Naibaho, L., & Rantung, D. A. (2024). Tantangan pendidikan karakter di era digital. Jurnal Kridatama Sains dan Teknologi, 6(1), 1–8. https://doi.org/10.53863/kst.v6i01.1006

Febriani, R., & Yanti, Y. (2023). Realitas pendidikan pada era disrupsi sebagai tantangan dalam membentuk karakter siswa. Kutubkhanah, 23(1), 1-15. https://doi.org/10.24014/kutubkhanah.v23i1.24032

Hendayani, M. (2019). Problematika pengembangan karakter peserta didik di era 4.0. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 183-200. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.36

Kementerian Pendidikan Tinggi, Sains, dan Teknologi. (2025). Instruksi Presiden Republik Indonesia Nomor 1 Tahun 2025 tentang efisiensi belanja dalam pelaksanaan anggaran pendapatan dan belanja daerah tahun anggaran 2025.

Pratiwi, N. M. S., & Suharta, I. G. P. (2022). Manajemen pembiayaan pendidikan berbasis information and communication technology (ICT) di SMA Negeri 1 Singaraja. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 6(1), 45-56.

Sunaryo, S., & Hartini, H. (2024). Pengelolaan jenis sumber pembiayaan pendidikan di SMK 1 Kartika Surabaya. Jurnal Media Akademik, 2(4), 1-10.

Wahyuni, S. (2023). Pengelolaan keuangan pendidikan dalam meningkatkan efisiensi dan efektivitas pembelajaran. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Indonesia, 3(2), 123-134.

Parwati, N. P. Y., & Pramartha, I. N. B. (2021). Strategi guru sejarah dalam menghadapi tantangan pendidikan Indonesia di era Society 5.0. Retrieved from https://doi.org/10.5281/ZENODO.4661256

Patandung, Y., & Panggua, S. (2022). Analisis masalah-masalah pendidikan dan tantangan pendidikan nasional. Jurnal Pendidikan Nasional, 12(2), 56-72.

Downloads

Published

2025-03-30