PENGARUH KETERAMPILAN MANAJERIAL KEPALA SEKOLAH DAN HUBUNGAN PELANGGAN TERHADAP MUTU LAYANAN PENDIDIKAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i02.23924Keywords:
keterampilan manajerial kepala sekolah, kualitas layanan pendidikan, hubungan pelangganAbstract
The quality of educational services reflects efforts to meet customer needs and expectations through accurate and effective service delivery. This study aims to: (1) determine the influence of principals' managerial skills on the quality of educational services, (2) assess the impact of customer relations on service quality, and (3) examine the combined effect of managerial skills and customer relations on educational service quality. A quantitative approach with a correlational design was employed. The population consisted of 128 teachers, with a sample of 97 selected through random sampling. Data were collected via questionnaires and analyzed using descriptive statistics, prerequisite tests (normality, multicollinearity, heteroscedasticity, linearity), and hypothesis testing through simple and multiple linear regressionThe results show: (1) a strong correlation (r = 0.823) between principals’ managerial skills and service quality, with a significant partial effect of 77.7%; (2) a strong correlation (r = 0.857) between customer relations and service quality, with a significant partial effect of 73.4%; and (3) a significant combined effect of managerial skills and customer relations on service quality, with a regression equation of Ŷ = 21.632 + 0.345X1 + 0.771X2, and a determination coefficient of 75.0%. In conclusion, both managerial skills and customer relations significantly influence the quality of educational services. It is recommended that principals enhance supervision, motivation, and coaching to improve teacher performance and service outcomes.Downloads
References
Anjani, N., F. 2021. Peran Manajerial Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Jurnal Mimbar PGSD Undiksha (2021) Vol. 9 No. 3 Tahun 2021 pp. 481-488.
Deser, A. L. (2024). MANAJEMEN MUTU LAYANAN PENDIDIKAN DI SMPN 10 MESUJI KECAMATAN PANCA JAYA MESUJI. UNISAN JURNAL, 3(8), 857-867.
Dharmmesta, B. S., & Handoko, T. H. 2018. Manajemen Pemasaran Analisis Perilaku Konsumen. Yogyakarta: Bpfe-Yogyakarta.
Febrianti, I., & Syukri, M. (2023). Peran Akreditasi dalam Meningkatkan Mutu Layanan di Lembaga Pendidikan. JUMPIS: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 11-23.
Fitrah, M. (2017). Peran kepala sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal penjaminan mutu, 3(01), 31-42.
Gafur, A. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah: Strategi Meningkatkan Etos Kerja Guru Pendidikan Agama Islam. Nizamia Learning Center.
Harjati, L., & Venesia, Y. (2015). Pengaruh kualitas layanan dan persepsi harga terhadap kepuasan pelanggan pada maskapai penerbangan Tiger Air Mandala. E-Journal Widya Ekonomika, 1(1), 36791.
Hertita, D. 2018. Setiap Pebisnis Harus Punya Buku Ini! Rahasia Meningkatkan Income dengan Pelayanan. Jakarta: Gramedia. 43-44
Ilham, I. (2021). Kebijakan Kepala Sekolah untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 2(3), 154-161.
Jariyah, S., Sujarwo, A., & Rusdiani, A. (2023). MANAJEMEN MUTU LAYANAN PENDIDIKAN DI SMA NEGRI 2 BANDAR LAMPUNG. Unisan Jurnal, 2(3), 918-928.
Khalilah, E. (2017). Layanan bimbingan dan konseling pribadi sosial dalam meningkatkan keterampilan hubungan sosial siswa. JIGC (Journal of Islamic Guidance and Counseling), 1(1), 41-57.
Kusumawati, E. (2021). Implementasi Customer Relationship Management pada Industri Pendidikan: Studi Kasus Pada Akademi Pariwisata. Altasia Jurnal Pariwisata Indonesia, 3(1), 1-8.
Lupiyoadi, R dan Hamdani. 2019. Manajemen Pemasaran Jasa. Jakarta: Salemba Empat
Oscarius Y. A. dan Wijaya, H. M. C. L. 2021. Strategi Customer Relationship Marketing: Upaya Meningkatkan Citra dan Keputusan Konsumen Menabung di Bank BRI Surabaya. Penerbit Lakeisha.
Permendikbud No. 15 Tahun 2018 tentang Pemenuhan Beban Kerja Guru, Kepala Sekolah dan Pengawas.
Permendikbud No 6 Tahun 2018 tentang Penugasan Guru sebagai Kepala Sekolah
Priansa, D., dan Suwanto. 2020. Manajemen SDM dalam Organisasi Publik dan Bisnis. Bandung: Alfabeta
Rohman, N. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Perspektif Manajemen Mutu Terpadu Studi Kasus Di Sdut Bumi Kartini Jepara. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2).
Sugiyono. 2020. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta.
Wahyusumidjo. 2019. Kepemimpinan Kepala Sekolah Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.