TANTANGAN GURU DALAM IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN TEMATIK DI SDN KUIN UTARA 5 BANJARMASIN

Authors

  • Susanty Ramdhani Universitas Lambung Mangkurat
  • Cici Syifa Utami Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Lambung Mangkurat
  • Eka Maulida Mailani Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Lambung Mangkurat
  • Diani Ayu Pratiwi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Lambung Mangkurat

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i2.23881

Abstract

The study aims to analyze the implementation of thematic learning in the Merdeka Curriculum at elementary schools. This research employs a qualitative method with data collection techniques, including interviews, questionnaires, and document analysis. The study involved five teachers as respondents. The findings reveal that most teachers possess adequate understanding and experience in designing thematic learning topics, preparing Thematic Lesson Plans (RPP), and integrating local wisdom values into the learning process. However, the main challenges faced by teachers include difficulties in integrating Basic Competencies (KD) across certain subjects and technical constraints, such as limited time and supporting resources. Thematic learning is considered effective, especially for lower-grade students, as it provides concrete and interactive learning experiences. In conclusion, thematic learning within the Merdeka Curriculum enhances the quality of education, though increased resource support and continuous teacher training are necessary.  Keywords: Thematic Learning, Merdeka Curriculum, Local Wisdom

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agusta, AR, & Pratiwi, DA (2021, Januari). Pengembangan model pembelajaran campuran Martapura untuk meningkatkan soft skills dan keterampilan sosial. Dalam Konferensi Internasional Pembelajaran dan Pendidikan Universitas Sriwijaya ke-4 (SULE-IC 2020) (hlm. 294-302). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/assehr.k.201230.121 .

Ali, Mm., Hariyati, T., Yudestia Pratiwi, M., & Afifah Sekolah Tinggi Agama Islam Ibnu Rusyd Kotabumi, S. (n.d.). Metodologi Penelitian Kuantitatif Dan Penerapan Nya Dalam Penelitian. In Education Journal.2022 (Vol. 2, Issue 2).

Aulia, D., Hadiyanto, & Rusdinal. (2023). Analisis Kebijakan Kurikulum Merdeka Melalui Implementasi Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 11(1), 122–133. https://doi.org/10.22219/jp2sd.v11i1.25923

Azri, A., & Raniyah, Q. (2024). PERAN TEKNOLOGI DAN PELATIHAN GURU DALAM MENINGKATKAN KUALITAS PENDIDIKAN. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 3(4), 4859-4884.

Hakim, I. N. (2014). Pembelajaran tematik-integratif di SD/MI dalam kurikulum 2013. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(1), 46-59.

Hudaidah, & Ananda, A. P. (2021). Perkembangan Kurikulum Pendidikan Indonesia dari Masa ke Masa. Jurnal Pendidikan Sejarah Dan Kajian Sejarah, 3(2), 102–108. https://doi.org/https://doi.org/10.31540/sindang.v3i2.1192

Musyrifah, E., Dwirahayu, G., & Satriawati, G. (2022). Pengembangan bahan ajar matematika bagi guru mi dalam upaya mendukung keterampilan mengajar serta peningkatan literasi numerasi. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 8(1), 61-72. https://dx.doi.org/10.24853/fbc.8.1.61-72

Prastowo, A. (2019). Analisis Pembelajaran Tematik Terpadu. In I. Fahmi (Ed.), Tematik (Cetakan Ke-1, Vol. 1, pp. 1–5). KENCANA.

Rahman, A. (2022). Meningkatkan Aktivitas dan Keterampilan Berpikir Kritis Menggunakan Model PANTING Pada Siswa Kelas V. Scholastica Journal Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Dan Pendidikan Dasar (Kajian Teori dan Hasil Penelitian), 5(2). https://doi.org/10.31851/scholastica.v5i2.13034

Saragih, O., & Marpaung, R. (2024). Tantangan dan Peluang: Studi Kasus Penerapan Kurikulum Merdeka di Sekolah Mandiri Berubah Kabupaten Tapanuli Utara. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(3), 888-903. https://doi.org/10.53299/jppi.v4i3.632

Sari, F., Sesmiarni, Z., & Febriani, S. (2024). Implementasi pembelajaran berbasis proyek untuk meningkatkan mutu pendidikan di SMAN 5 Payakumbuh. Al-I'tibar: Jurnal Pendidikan Islam, 11(3), 281-288. https://doi.org/10.30599/jpia.v11i3.3939

Suriansyah, A., Agusta, A. R., Hayati, R. P., Nurkhalis, M., Aulia, A., Syarif, M., Arridho, A., & Aisyiyah, Z. (2022). Model GAWI SABUMI Berbasis Lingkungan Lahan Basah Untuk Mengembangkan Kesadaran Ekologi Dan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Prosiding Seminar Nasional Lingkungan Lahan.

Thaibah, H., Dewi, A. V., Rayani, E., & Fitriani, I. (2020). Pola Asuh Orangtua dalam Mengembangkan Kemandirian Anak Autis. November. Diakses dari: https://www.researchgate.net/publication/345212397

Downloads

Published

2025-06-02

Most read articles by the same author(s)