ANALISIS KEMAMPUAN KOGNITIF DAN MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI MODEL PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING MATERI ENERGI ALTERNATIF KELAS X SMA MUHAMMADIYAH LIMBORO SERAM BAGIAN BARAT

Authors

  • Eriyanti Madiisa Program Studi Pendidikan Fisika FKIP Universitas Pattimura Ambon
  • Elsina S.Tamaela Program Studi Pendidikan Fisika FKIP Universitas Pattimura Ambon
  • Asry. N. Latupeirissa Program Studi Pendidikan Fisika FKIP Universitas Pattimura Ambon

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23556

Keywords:

Cognitive Ability.Learning Interest, Contextual Teaching and Learning Model, Alternative Energy

Abstract

This study aims to determine the cognitive abilities and learning interests of students through the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model on Alternative Energy material for class X of SMA Muhammadiyah Limboro, West Seram. In this study, the subjects of the study were all students of class X IPA of SMA Muhammadiyah Limboro.The data of this study were collected through test and non-test instruments, test instruments in the form of tests and non-tests, test instruments in the form of initial tests and final tests, while non-test instruments in the form of Student Worksheets (LKPD) and student interest questionnaires. The results of the study showed that in the initial test, the average initial ability of students before using the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model had an average value of 34.7, which was in the failing qualification. The results of the analysis during the learning process showed an average student achievement score of 78.78, which was in the good qualification. The data on the average final ability of students after using the Contextual Teaching and Learning model had an average value of 77, which was in the good qualification. The student interest questionnaire for physics subjects using the Contextual Teaching and Learning learning model reached a very good qualification of 86.4.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aritonang, E. S. E. B. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kontekstual Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Perpindahan Kalor dan Asas Black di Kelas X Semester II SMA St. Thomas 3 Medan TA 2013/2014. INPAFI (Inovasi Pembelajaran Fisika), 2(3).

Dewi, R. A. (2015). Perbandingan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw dengan Tipe Belajar Bersama Kelas X di SMK 9 Garut Mata Pelajaran Bangunan. Tersedia di:respitoriupi.edu.id

Handayani, AY, Nur, M., & Rahayu, YS (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran IPA SMP dengan model inkuiri untuk melatihkan proses keterampilan pada materi sistem pencernaan manusia. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains) , 4 (2), 681-692.

Hulu, AB (2020). Pengaruh Model Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar Fisika Peserta Didik Kelas XI SMA Negeri 1 Alasa Pada Materi Pokok Alat-Alat Optik Semester Genap TP 2019/2020.

Khoirunnisa I. (2020). PENERAPAN PEMBELAJARAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR DAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA MATERI GERAK PARABOLA. (UNIVERSITAS NEGERI SEMARANG )

Matondang, A. (2018). Pengaruh Antara Minat Dan Motivasi Dengan Prestasi Belajar. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 24-32.

Nasution, S. W. R. (2020). MODEL PEMBELAJARAN CTL (CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING) TERHADAP HASIL BELAJAR FISIKA SISWA MATERI POKOK ALAT OPTIK. JURNAL PhysEdu (PHYSICS EDUCATION), 2(1), 93-93.

Purnamasari, ID, Mulyani, B., & Mulyani, S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Tipe Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Meningkatkan Minat Belajar dan Prestasi Belajar Kimia pada Materi Sistem Koloid Kelas XI MIPA 4 SMA Al-Islam 1 Surakarta Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Kimia , 6 (2), 128-134.

Rahmawati, R., Nurlaili, N., & Widiyowati, II (2018). Kemampuan kognitif siswa SMA yang diajar menggunakan model pembelajaran ARIAS pada pokok bahasan kelarutan dan hasil kali kelarutan. Bivalen: Jurnal Studi Kimia , 1 (1), 33-38.

Srilisnani, M., Amin, A., & Yolanda, Y. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching And Learning (CTL) terhadap Aktivitas Siswa Kelas X di SMA Negeri 5 Model Lubuklinggau Tahun Pelajaran 2018/2019. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 1(1), 60-73.

Sudirman, F. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Projek Based Learning (PJBL) Materi Kalor Bewrbasis Etnosains Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa XI MAN Baraka (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

Sani, LN, Rahayu, S., & Hikmawati, H. (2018). Pengaruh model pembelajaran direct instruction dengan media macromedia flash terhadap hasil belajar fisika kelas xi sman 1 kopang. Jurnal Pijar MIPA , 13 (1), 13-18.

Sulasmi, E. (2019). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Siswa Ditinjau Dari Aspek Manajemen Belajar Siswa (Studi Pada Siswa SMP Gajah Mada Medan). Jurnal Manajemen Pendidikan Dasar, Menengah dan Tinggi [JMP-DMT], 1(1), 10-17.

Sulistyani, A., Sugianto., & Mosik. (2016). Metode Diskusi Buzz Group Dengan Analisis Gambar Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa. Unnes Physics Education Journal, 5 (1)

Vidayanti, N., Sugiarti, T., & Kurniati, D. (2017). Analisis Kemampuan Kognitif Siswa Kelas VIII SMP Negeri 11 Jember Ditinjau dari Gaya Belajar dalam Menyelesaikan Soal Pokok Bahasan Lingkaran. Kadikma , 8 (1), 137-144.

Downloads

Published

2025-03-30