HAKIKAT DAN FILSAFAT PENDIDIKAN KARAKTER DALAM PEMEBENTUKAN KEPRIBADIAN MUSLIM DAN IMPLIKASINYA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23521Keywords:
Character Education, Muslim Personality, Nature and PhilosophyAbstract
The recent phenomenon of increased attention to character education is interesting to study from political, bureaucratic and academic perspectives. Academically, character education provides new inspiration for educational scientists in Indonesia to comprehensively examine and study related concepts and theories. This study aims to understand the meaning of character education and its relationship with Muslim personality formation. The method used in this research is Library Research, with primary data sources in the form of the book “Islamic Education Philosophy Towards Character Building” by Prof. Dr. H. Maragustam Siregar, M.A., as well as secondary sources from other supporting books. This research uses inductive and deductive analysis techniques. The results show that character education can form a Muslim personality, because the core values of character education have similarities with the values desired by Islam. This finding confirms the importance of character education in the context of personality formation that is in line with Islamic teachings.Downloads
References
Adhis Mareta, & Timotius Sukarna. (2024). Pemahaman Perkembangan Filsafat Ilmu dan Teologi dalam Sejarah Pemikiran Manusia. Jurnal Budi Pekerti Agama Kristen dan Katolik, 2(2), 187–195. https://doi.org/10.61132/jbpakk.v2i2.341
Batu Bara, L. H., & Tajibu, K. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER DALAM FILSAFAT PENDIDIKAN ISLAM. ISTIQRA, 11(1), 1–18. https://doi.org/10.24239/ist.v11i1.1649
Darmawan, R. (t.t.). Hakikat Filsafat Pendidikan Karakter Dalam Membentuk Kepribadian Muslim dan Relevansinya Dengan Pendidikan Islam Kontemporer.
Dewi, F. (t.t.). Pembentukkan Kepribadian Muslim Perspektif Filsafat Pendidikan Islam.
Erdriani, D., Mukhaiyar Mukhaiyar, & Azwar Anananda. (2024). Filosofis dan Praktis dalam pemikiran Al Farabi Dalam Pendidikan. Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 3(4), 46–55. https://doi.org/10.58192/populer.v3i4.2688
Fella, S., & Sair, A. (2021). “MENJADI KOREA”: MELIHAT CARA, BENTUK DAN MAKNA BUDAYA POP KAREA BAGI REMAJA DI SURABAYA. Journal of Urban Sociology, 3(2), 7. https://doi.org/10.30742/jus.v3i2.1232
Findra, M. N., Irfan, M., Idham, M. T., Umamit, S. N., Salmin, G., Ibrahim, S. M., … Mahmud, N. M. (2023). Sosialisasi Pendidikan Karakter dan Motivasi Belajar Sejak Usia Dini pada Siswa SD Inpres 12 Halmahera Barat. Jurnal Pengabdian Khairun, 2(2). https://doi.org/10.33387/jepk.v2i2.7023
Gunawan, I. (2024). Pendidikan Karakter: Tantangan dan Solusi di Era Digital.
Hidayat, N. (2023). IMPLIKASI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER TERHADAP PENDIDIKANKARAKTER ISLAM SISWA. 8.
Ichsan, F. N. (t.t.). Implementasi Perencanaan Pendidikan Dalam Meningkatkan Karakter Bangsa Melalui Penguatan Pelaksanaan Kurikulum.
Julkarnain, J., & Tamam, A. M. (2022). Pembentukan kepribadian peserta didik melalui program Bina Pribadi Islami di SMPIT Ummul Quro Bogor. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 15(1), 27. https://doi.org/10.32832/tawazun.v15i1.6354
Masnu’ah, S., Khodijah, N., & Suryana, E. (2003). ANALISIS KEBIJAKAN PENDIDIKAN ISLAM DALAM UNDANG-UNDANG NO. 20 TAHUN 2003 (SISDIKNAS). (20).
Revalina, A., Moeis, I., & Indrawadi, J. (2023). Degradasi Moral Siswa-Siswi Dalam Penerapan Nilai Pancasila Ditinjau Dari Pendidikan Kewarganegaraan Sebagai Pendidikan Karakter. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(1). https://doi.org/10.21067/jmk.v8i1.8278
Ritonga, R. S. (2022). HUBUNGAN FILSAFAT DAN AGAMA.
Riyanti, R. (t.t.). MODERASI SEBAGAI IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER BERBASIS PANCASILA DI PERGURUAN TINGGI UMUM.
Salim, N. Z., Siregar, M., & Mulyo, M. T. (2022). Rekonstruksi Pendidikan Karakter di Era Globalisasi: Studi Analisis Konsep Pemikiran Ibnu Miskawaih. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(1), 28–39. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(1).9468
Salirawati, D. (2021). Identifikasi Problematika Evaluasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Jurnal Sains dan Edukasi Sains, 4(1), 17–27. https://doi.org/10.24246/juses.v4i1p17-27
Syakdia Apria Ningsih. (2024). Pentingnya Profesionalisme Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan. JURNAL PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL (JUPENDIS), 2(3), 288–293. https://doi.org/10.54066/jupendis.v2i3.2056
Zamzami, A. N., & Putri, D. T. (2024). Relevansi Teori Belajar Humanistik Carl Rogers dalam Pendidikan Karakter Perspektif Islam: The Relevance of Carl Rogers’ Humanistic Learning Theory in Islamic Perspective Character Education. Thawalib: Jurnal Kependidikan Islam, 5(2), 311–332. https://doi.org/10.54150/thawalib.v5i2.361
Zulkhaidir, Z., & Mubarok, Z. (2021). Hakikat Pendidikan Karakter Kemandirian bagi Anak Usia Dini Menurut Perspektif Islam. Da’watuna: Journal of Communication and Islamic Broadcasting, 1(2), 128–141. https://doi.org/10.47467/dawatuna.v1i2.562
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.