LITERASI NEUROSAINS GURU SAINS PRA-JABATAN: NEUROMI DAN PEMAHAMAN PROFESIONAL TENTANG PEMBELAJARAN DAN MEMORI
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23492Keywords:
Neuroscience Literacy, Neuromitos, Professional Understanding, Learning and MemoryAbstract
Teachers' lack of understanding of neuroscience in learning has led to the emergence of neuromitos, which are misconceptions in distinguishing facts and myths related to brain function in the learning process. This study aims to (1) elaborate neuromitos in education and (2) explain the relationship between neuroscience literacy and professional understanding of learning and memory. The method used is descriptive qualitative research with a literature study approach. The results show that (1) lack of knowledge and high interest in neuroscience, without proper understanding, as well as inappropriate teaching strategies, contribute to the spread of neuromitos, and (2) teachers who have good neuroscience literacy and master effective teaching techniques are better able to recognize and eliminate neuromitos and implement evidence-based learning strategies.Downloads
References
Amalia, M. (2023). Neurosains dan Pendidikan Islam Menurut Al-Qur’an. Ceudah-Journal Education and Social Science, 2(1), 13–26.
Atikah, T., & Abdurrahman, M. (2023). Analisis Materi Sintaksis dalam Kitab Jurumiyah bagi Pemula di Pondok Pesantren Tarbiyatul Huda. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 76–87.
Heriyanto, Y. Y. (2024). Kontribusi psikologi dalam pelayanan pastoral konseling Kristen. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(4), 15418–15423.
Izzati, H. (2021). Potensi Pembelajaran Manusia: Perspektif Neurosains Dan Islam. Alifbata: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 64–77.
Karangan, D. A. (2023). PENGARUH KOMBINASI RELAKSASI NAPAS DALAM METODE 4-7-8 DAN MUSIK KLASIK TERHADAP TINGKAT KECEMASAN PASIEN PRE OPERASI DENGAN SPINAL ANESTESI [PhD Thesis, Poltekkes Kemenkes Yogyakarta]. http://eprints.poltekkesjogja.ac.id/12980/
Liberna, H., Saputra, A., & Sulistyaningsih, E. (2021). Pelatihan Penulisan Artikel Ilmiah bagi Guru-guru MTs N 40 Jakarta Barat. Jurnal Abdidas, 2(1), 28–33.
Lindawati, E., & Tarlam, A. (2024). Pendidikan anak dalam Al-Qur’an surah Lukman ayat: 12-19 perspektif maqashid syariah. JUPIDA: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Miftahul Huda, 2(1), 52–67.
Musyafira, I. D., & Hendriani, W. (2021). Sikap guru dalam mendukung keberhasilan pendidikan inklusi. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(1), 75–85.
Nuryadin, R., Irfan, N., & Layinah, L. (2024). Systematic Literature Review: Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Ilmu Sharaf Berdasarkan Teori Pembelajaran Terpadu. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 4(4), 1371–1385.
Rahman, S. (2022). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar. https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1076
Riyadi, S., Nuswantoro, P., Merakati, I., Sihombing, I., Isma, A., & Abidin, D. (2023). Optimalisasi pengelolaan sumber daya manusia dalam konteks pendidikan inklusif di sekolah. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 130–137.
Sholeh, M., & Mudlofir, A. (2024). Pendidikan Tasawuf dalam Neurosains dan Kontribusinya terhadap Spiritualitas Masyarakat Modern. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 18(5), 3767–3787.
Syafii, H., & Purnomo, H. (2024). Analisis Komparatif Pendekatan Behavioristik dan Konstruktivisme Sosial dalam Pembentukan Akhlak: Perspektif Neurosains Kognitif Islam: Comparative Analysis of Behavioristic Approaches and Social Constructivism in the Formation of Morals: Islamic Cognitive Neuroscience Perspective. TARBIYAH: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(2), 155–167.
Zain, S. H. W., Wilis, E., & Sari, H. P. (2024). Peran Pendidikan Islam dalam Pembentukan Karakter Masyarakat Berbasis Nilai-Nilai Al-Qur’an dan Hadis. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 2(4), 199–215.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.