INTERAKSI EDUKATIF GURU PAI DAN ORANG TUA DALAM PENINGKATAN TANGGUNG JAWAB BELAJAR SISWA SD MUHAMMADIYAH 11 MEDAN

Authors

  • Suci Apriani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia
  • Junaidi Arsyad Universitas Islam Negeri Sumatera Utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23341

Keywords:

Keywords: Educational interactions, PAI teachers, Parents, Learning responsibilities, SD Muhammadiyah 11 Medan.

Abstract

This research aims to explore the role of educational interactions between Islamic Religious Education (PAI) teachers and parents in increasing students' learning responsibilities at SD Muhammadiyah 11 Medan. The research method used is a qualitative method with a case study approach. Data collection was carried out through interviews, observation and documentation involving PAI teachers, parents and students. The research results show that effective educational interactions between PAI teachers and parents contribute significantly to increasing student learning responsibility. PAI teachers play an important role in providing academic guidance and religious values, while parents support the learning process through supervision and motivation at home. The collaboration between these two parties creates a conducive learning environment for students to develop a sense of responsibility for their academic assignments. The conclusion of this research emphasizes the importance of synergy between teachers and parents in supporting student learning success.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmad. (2021). Guru Sebagai Supervisor Pendidikan. Journal Of Chemical Information And Modeling, 9(2).

Ali, I. H., Hamka, & Male, S. N. (2024). Karakteristik Epidemiologi Penyakit Infeksi Saluran Pernapasan Akut (Ispa) Di Puskesmas Telaga Biru. Healthy Tadulako Journal (Jurnal Kesehatan Tadulako), 10(3).

Ali, R., & Evanirosa. (2020). TANGGUNG JAWAB ORANG TUA TERHADAP PENDIDIKAN AGAMA ANAK DI RW IV KELURAHAN LUBUK LINTAH KECAMATAN KURANJI PADANG. Energy for Sustainable Development: Demand, Supply, Conversion and Management, 5(11), 1–14.

Ali, R., & Evanirosa. (2022). Tanggung Jawab Orang Tua Terhadap Pendidikan Agama Anak Di Rw Iv Kelurahan Lubuk Lintah Kecamatan Kuranji Padang. Syntax Literate: Jurnal Ilmiah Indonesia, 5(11).

Aslihah aslihah. (2023). Tanggung Jawab Orang tua dalam Menanamkan Pendidikan Keimanan dan Akhlak dalam Rumah Tangga di Desa Tonjong Kecamatan Kramatwatu Serang Banten. Al-Munawwarah Jurnal Pendidikan Islam, 15(2).

Baqi, M. F. A. (2015). Muttafaqun ’Alaih Shahih Bukhari Muslim.pdf. Beirut Publishing.

Bariah, S. (2023). Guru dan Orang Tua dalam Interaksi Edukatif. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial, Dan Sains, 2(9).

Hadiyanto, A., Aisah, I., & Dewi, R. S. (2024). Peran Apresiasi Orang Tua Dalam Proses Pendidikan Anak di Rumah untuk Membangun Sikap Percaya Diri di Kalangan Siswa Kelas VIII SMPN 1 Bogor. Religi Education Social Laa Roiba Journal, 6(1).

Hawa, S. (2024). Kerjasama Orang Tua Dan Guru Dan Terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam, 20(1), 88–105.

Herawati, N., Sri, D., & Rusmana, A. (2022). Peran Guru Sebagai Opinion Leader Dalam Mengatasi Degradasi Moral Siswa Sd Negeri Parunggalih Di Era Digital. Jurnal Sosial Politika, 3(1), 14–29.

Khotimah, H. H. T., & Hilyana, S. (2021). Pembentukan Karakter Religius, Gemar Membaca, Dan Tanggung Jawab Pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Glasser, 5(2), 76.

Mardiani, D. P. (2021). Pengaruh Peran Orang Tua Terhadap Motivasi Belajar. Jurnal Paradigma, 5(2), 26.

Masruroh, S., Ahmad, N., & Suhartini, A. (2021). Implementasi Nilai Iman, Islam Dan Ihsan Pada Pendidikan. Muntazam: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 56–70.

Ngatmin, A., Khasanah, A. N., Sari, F. R., & Agustin, R. (2024). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Anak Dan Pendidikan Umum, 2(2), 1–10.

Nurfaiz, A. F. (2024). Konsep Kepribadian Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Kitab Ihya Ulumuddin Karya Imam Ghazali (Kajian Juz I Bab V). Universitas Islam Negeri.

Nurwahyudi, S. (2023). Analisis Interaksi Edukatif Dalam Proses Belajar Mengajar Terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1).

Radhiyah. (2023). Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Siswa Melalui Pendidikan Agama Islam Di SMAN 01 Kecamatan Kapur IX, Kabupaten Lima Puluh Kota. Jurnal Inspirasi Pendidikan (ALFIHRIS), 1(1), 14–22.

Rahmadania, S. (2021). Peran Pendidikan Agama Islam Dalam Keluarga Dan Masyarakat Program Sarjana Pendidikan Agama Islam Fakultas Agama Islam Universitas Singaperbangsa Karawang. Jurnal Paradigma, 11(1), 109–144.

Ririn, Samsuri, Rasmi, Nurdin, & Wahyuni, I. (2023). Interaksi Edukatif Guru Dengan Peserta Didik Dalam Membentuk Kepribadian Muslim Di Mts Karae Kabupaten Buton Selatan. Jurnal Pendidikan Islam, 4(2).

Ruli, E. (2020). Tugas Dan Peran Orang Tua Dalam Mendidk Anak. Jurnal Edukasi Nonformal, 1(1).

Sanjani, M. A. (2020). Tugas Dan Peranan Guru Dalam Proses Peningkatan Belajar Mengajar. Jurnal Serunai Ilmu Pendidikan, 6(1).

Satori, & Komariah. (2020). Metodologi Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Shihab, M. Q. (2002a). Tafsir Al-Misbah; Pesan, Kesan, dan Keserasian Al-Qur’an, Volume 12. Lentera Hati.

Shihab, M. Q. (2002b). Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an, Volume 1. Lentera Hati.

Tamim, A. (2024). Pendidik Ideal dalam Perspektif Al-Qur’an Surat Ar-Rahman Ayat 1-4. Jurnal Basicedu, 8(2), 1645–1653.

Wahbah az-Zuhaili, P. (2003). Tafsir Al Munir Jilid 11. Gema Insani.

Wally. (2022). Peran Guru Dalam Pembentukan Karakter Siswa. Jurnal Studi Islam, 10(1).

Downloads

Published

2025-03-24