HUBUNGAN KEDISIPLINAN GURU DENGAN MINAT BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN SKI DI MTS MANUNGGAL BANDAR KHALIPAH

Authors

  • Jihan Emelia Sari Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan
  • Wahyudin Nur Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.23335

Keywords:

Teacher Discipline, Student Learning Interest, SKI Learning

Abstract

This study aims to determine: (1) Teacher Discipline at MTs Manunggal Bandar Khalipah, (2) Student Learning Interest in SKI Learning at MTs Manunggal Bandar Khalipah, (3) Relationship between Teacher Discipline and Student Learning Interest in SKI Learning at MTs Manunggal Bandar Khalipah. This research uses a quantitative approach with a correlational method. The data collection technique in this study was using a questionnaire. Data were obtained through valid and reliable instruments. The results of the analysis show that teacher discipline is in the good category, with a reliability value of 0.834. Student learning interest is also in the high enough category, with a reliability value of 0.847. The linearity test showed a linear relationship between teacher discipline and student learning interest with a significance value of 0.179 (> 0.05). However, the correlation test showed a positive but not statistically significant relationship with a Pearson Correlation value of 0.206 and p = 0.275 (> 0.05). The normality test showed that the data approached normal distribution based on the Shapiro-Wilk test. This study concludes that teacher discipline has not had a significant effect on student interest in learning, so other factors need to be explored further to increase student interest in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adelfa, T., Mbuik, H. B., & Tanggur, F. S. (2021). Pengaruh Kedisplinan Guru Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Kelas II SDI Bakunase I Kota Kupang. SPASI: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(1), 11–23.

Arikunto, S. (2006). Prosedur Penelitian: Sebuah Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Asqalani, I. H. Al. (2002). Fathul Baari syarah : Sahih Al-Bukhari.

Azan, K., Zebua, A. M., Sukoco, J. B., Sos, S., Dacholfany, M. I., Arif Murti, R., ... & Watunglawar, B. (2021). MANAJEMEN SUMBER DAYA MANUSIA; KAJIAN TEORITIS DAN PRAKTIS DALAM PENDIDIKAN. CV. DOTPLUS Publisher.

Fakhriyah, F., & Roysa, M. (2015). Pengaruh Penerapan Pendekatan Scientific Ditinjau Dari Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Di SD Muhammadiyah I Kudus. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(2).

Febri, K. (2018). Kedisiplinan Guru dalam Proses Pembelajaran di SD Negri 1 Sembung, Wedi, Klaten. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 16(7), 520.

Hafidulloh, H., Iradawaty, S. N., & Mochklas, M. (2021). Manajemen Guru: Meningkatkan Disiplin Dan Kinerja Guru.

Kemenag, R. (2019). Al-Qur’an dan Terjemahannya. In Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur’an Badan Litbang dan Diklat Kementrian Agama RI. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1091/RED2017-Eng-8ene.pdf?sequence=12&isAllowed=y%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.regsciurbeco.2008.06.005%0Ahttps://www.researchgate.net/publication/305320484_SISTEM_Pembetungan_Terpusat_Strategi_Melestari

Marleni, L. (2016). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 149–159.

Mulyasa, E. (2013). Implementasi Kurikulum Satuan Pendidikan Kemandirian Guru dan Kepala Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara.

Muslim, A., Amanda, N. R., & Iqbal, M. (2021). Pengaruh Kreativitas Dan Interaksi Guru Dalam Pembelajaran Terhadap Minat Belajar Siswa Di Masa Pandemi Covid-19 Di Smkn 2 Kuripan Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Visionary : Penelitian Dan Pengembangan Dibidang Administrasi Pendidikan, 6(1), 42. https://doi.org/10.33394/vis.v6i1.4125

Nashiruddin, A. A. (2012). Mukhtashar Shahih Bukhari. Jakarta: Pustaka.

Ricardo, R., & Meilani, R. I. (2017). Impak Minat dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa (The impacts of students’ learning interest and motivation on their learning outcomes). Jurnal pendidikan manajemen perkantoran, 1(1), 79-92.

Rosdiana, R. (2018). Meningkatkan Kedisiplinan Guru Dalam Melaksanakan Tugas Melalui Penerapan Reward di SD Negeri 050745 Pangkalan Berandan Tahun Ajaran 2016/2017. Tabularasa, 15(1), 95. https://doi.org/10.24114/jt.v15i1.10409

Rosyid, A. (2019). Ulil Amri Dalam Al-Qur’an. 100.

Setiawan, A., Nugroho, W., & Widyaningtyas, D. (2022). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Vi Sdn 1 Gamping. TANGGAP : Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 2(2), 92–109. https://doi.org/10.55933/tjripd.v2i2.373

Shihab, M. Q. (2002). Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an. Jakarta: Lentera Hati.

Slameto, S. (2016). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudarwan, D. (2012). Pengembangan Profesi Guru: Dari Pra-Jabatan, Induksi, Keprofesional Madani. Jakarta: Kencana.

Syurgawi, A., & Yusuf, M. (2020). Metode Dan Model Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam. Maharot : Journal of Islamic Education, 4(2), 175. https://doi.org/10.28944/maharot.v4i2.433

Downloads

Published

2025-03-24