EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA WORDWALL TERHADAP MOTIVASI BELAJAR DAN PEMAHAMAN MATERI MATEMATIKA SISWA SMA NEGERI 3 BANGKALAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.23319Keywords:
Wordwall, Learning Motivation and Student UnderstandingAbstract
This study aims to determine the effectiveness of the use of wordwalls on learning motivation and understanding of mathematics material of students of SMA Negeri 3 Bangkalan. The research method used is quantitative using a quasi-experimental design research design with the type of Pretest-Posttest Control Group Design. This study uses an instrument in the form of a questionnaire to motivate students to learn and an instrument in the form of questions to measure student understanding. The population in this study is the population used in this study, namely SMA Negeri 3 consisting of 216 students. This study took a sample of 2 classes of 36 students each. The sampling technique in this study is using random sampling. Data testing uses SPSS IMB statistics. The results of the study are 1. Wordwall is effective in increasing the learning motivation of SMA Negeri 3 Bangkalan students with test results getting a significance value of 0.000 < 0.05. 2. Wordwall is effective in improving the understanding of the material of SMA Negeri 3 Bangkalan students with test results getting a significance score of 0.000 < 0.05.Downloads
References
Adirinarso, D. (2023). No Titleیلیب. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.
Agusti, N. M., & Aslam, A. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5794–5800. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3053
Dita, P. (2022). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Early Childhood Islamic Education Journal, 3(01), 73–85. https://doi.org/10.58176/eciejournal.v3i01.679
Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Jurnal K, 1–17.
Harahap, N. F., Anjani, D., & Sabrina, N. (2021). Analisis Artikel Metode Motivasi dan Fungsi Motivasi Belajar Siswa. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 198–203. https://doi.org/10.51577/ijipublication.v1i3.121
Hau, R. R. H., & Nuri, N. (2019). Pemahaman Siswa terhadap Konsep Hukum I Newton. Variabel, 2(2), 56. https://doi.org/10.26737/var.v2i2.1815
Imanulhaq, R., & Pratowo, A. (2022). Edugame Wordwall : Inovasi Pembelajaran Matematika di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pedagogos : Jurnal Pendidikan STKIP Bima, 4(1), 33–41.
Minarta, S. M., & Purwa Pamungkas, H. (2022). Efektivitas Media Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 2(4), 2549–2284.
Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
S.Winataputra, P. D. U. (2019). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. Hakikat Belajar dan Pembelajaran, 1-46. Hakikat Belajar Dan Pembelajaran, 1–46.
Sarwoedi, Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). Efektifitas etnomatematika dalam meningkatkan kemampuan pemahaman matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 03(02), 171–176. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr/article/view/7521
Sugiarto, R., Nurdyansyah, N., & Rais, P. (2018). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Majalah Anak Materi Wudlu Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Halaqa: Islamic Education Journal, 2(2), 201–212. https://doi.org/10.21070/halaqa.v2i2.1772
Widiawati, & Jamaludin, G. M. (2023). Efektivitas Pembelajaran Siswa Sd Berbasis Multikultural. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 2(1), 22–25. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/semnas-ps/article/view/34475
Yuliastuti Puspitasari, D., Haryanto, H., & Sofyan, S. (2022). Efektivitas Pembelajaran Simulasi Berbantukan Game Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Atletik. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 1103–1109. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i2.1348
Adirinarso, D. (2023). No Titleیلیب. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.
Agusti, N. M., & Aslam, A. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5794–5800. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3053
Dita, P. (2022). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Early Childhood Islamic Education Journal, 3(01), 73–85. https://doi.org/10.58176/eciejournal.v3i01.679
Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Jurnal K, 1–17.
Harahap, N. F., Anjani, D., & Sabrina, N. (2021). Analisis Artikel Metode Motivasi dan Fungsi Motivasi Belajar Siswa. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 198–203. https://doi.org/10.51577/ijipublication.v1i3.121
Hau, R. R. H., & Nuri, N. (2019). Pemahaman Siswa terhadap Konsep Hukum I Newton. Variabel, 2(2), 56. https://doi.org/10.26737/var.v2i2.1815
Imanulhaq, R., & Pratowo, A. (2022). Edugame Wordwall : Inovasi Pembelajaran Matematika di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pedagogos : Jurnal Pendidikan STKIP Bima, 4(1), 33–41.
Minarta, S. M., & Purwa Pamungkas, H. (2022). Efektivitas Media Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 2(4), 2549–2284.
Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
S.Winataputra, P. D. U. (2019). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. Hakikat Belajar dan Pembelajaran, 1-46. Hakikat Belajar Dan Pembelajaran, 1–46.
Sarwoedi, Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). Efektifitas etnomatematika dalam meningkatkan kemampuan pemahaman matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 03(02), 171–176. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr/article/view/7521
Sugiarto, R., Nurdyansyah, N., & Rais, P. (2018). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Majalah Anak Materi Wudlu Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Halaqa: Islamic Education Journal, 2(2), 201–212. https://doi.org/10.21070/halaqa.v2i2.1772
Widiawati, & Jamaludin, G. M. (2023). Efektivitas Pembelajaran Siswa Sd Berbasis Multikultural. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 2(1), 22–25. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/semnas-ps/article/view/34475
Yuliastuti Puspitasari, D., Haryanto, H., & Sofyan, S. (2022). Efektivitas Pembelajaran Simulasi Berbantukan Game Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Atletik. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 1103–1109. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i2.1348
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.