EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA WORDWALL TERHADAP MOTIVASI BELAJAR DAN PEMAHAMAN MATERI MATEMATIKA SISWA SMA NEGERI 3 BANGKALAN

Authors

  • Sri Yuni Astuti Universitas Dr. Soetomo
  • Nuril Huda Universitas Dr. Soetomo
  • Sri Utami Universitas Dr. Soetomo

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.23319

Keywords:

Wordwall, Learning Motivation and Student Understanding

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the use of wordwalls on learning motivation and understanding of mathematics material of students of SMA Negeri 3 Bangkalan. The research method used is quantitative using a quasi-experimental design research design with the type of Pretest-Posttest Control Group Design. This study uses an instrument in the form of a questionnaire to motivate students to learn and an instrument in the form of questions to measure student understanding. The population in this study is the population used in this study, namely SMA Negeri 3 consisting of 216 students. This study took a sample of 2 classes of 36 students each. The sampling technique in this study is using random sampling. Data testing uses SPSS IMB statistics. The results of the study are 1. Wordwall is effective in increasing the learning motivation of SMA Negeri 3 Bangkalan students with test results getting a significance value of 0.000 < 0.05. 2. Wordwall is effective in improving the understanding of the material of SMA Negeri 3 Bangkalan students with test results getting a significance score of 0.000 < 0.05.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adirinarso, D. (2023). No Titleیلیب. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.

Agusti, N. M., & Aslam, A. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5794–5800. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3053

Dita, P. (2022). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Early Childhood Islamic Education Journal, 3(01), 73–85. https://doi.org/10.58176/eciejournal.v3i01.679

Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Jurnal K, 1–17.

Harahap, N. F., Anjani, D., & Sabrina, N. (2021). Analisis Artikel Metode Motivasi dan Fungsi Motivasi Belajar Siswa. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 198–203. https://doi.org/10.51577/ijipublication.v1i3.121

Hau, R. R. H., & Nuri, N. (2019). Pemahaman Siswa terhadap Konsep Hukum I Newton. Variabel, 2(2), 56. https://doi.org/10.26737/var.v2i2.1815

Imanulhaq, R., & Pratowo, A. (2022). Edugame Wordwall : Inovasi Pembelajaran Matematika di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pedagogos : Jurnal Pendidikan STKIP Bima, 4(1), 33–41.

Minarta, S. M., & Purwa Pamungkas, H. (2022). Efektivitas Media Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 2(4), 2549–2284.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

S.Winataputra, P. D. U. (2019). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. Hakikat Belajar dan Pembelajaran, 1-46. Hakikat Belajar Dan Pembelajaran, 1–46.

Sarwoedi, Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). Efektifitas etnomatematika dalam meningkatkan kemampuan pemahaman matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 03(02), 171–176. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr/article/view/7521

Sugiarto, R., Nurdyansyah, N., & Rais, P. (2018). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Majalah Anak Materi Wudlu Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Halaqa: Islamic Education Journal, 2(2), 201–212. https://doi.org/10.21070/halaqa.v2i2.1772

Widiawati, & Jamaludin, G. M. (2023). Efektivitas Pembelajaran Siswa Sd Berbasis Multikultural. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 2(1), 22–25. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/semnas-ps/article/view/34475

Yuliastuti Puspitasari, D., Haryanto, H., & Sofyan, S. (2022). Efektivitas Pembelajaran Simulasi Berbantukan Game Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Atletik. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 1103–1109. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i2.1348

Adirinarso, D. (2023). No Titleیلیب. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.

Agusti, N. M., & Aslam, A. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5794–5800. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3053

Dita, P. (2022). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar. Early Childhood Islamic Education Journal, 3(01), 73–85. https://doi.org/10.58176/eciejournal.v3i01.679

Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Jurnal K, 1–17.

Harahap, N. F., Anjani, D., & Sabrina, N. (2021). Analisis Artikel Metode Motivasi dan Fungsi Motivasi Belajar Siswa. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 198–203. https://doi.org/10.51577/ijipublication.v1i3.121

Hau, R. R. H., & Nuri, N. (2019). Pemahaman Siswa terhadap Konsep Hukum I Newton. Variabel, 2(2), 56. https://doi.org/10.26737/var.v2i2.1815

Imanulhaq, R., & Pratowo, A. (2022). Edugame Wordwall : Inovasi Pembelajaran Matematika di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pedagogos : Jurnal Pendidikan STKIP Bima, 4(1), 33–41.

Minarta, S. M., & Purwa Pamungkas, H. (2022). Efektivitas Media Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Oikos: Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 2(4), 2549–2284.

Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945

S.Winataputra, P. D. U. (2019). Hakikat Belajar dan Pembelajaran. Hakikat Belajar dan Pembelajaran, 1-46. Hakikat Belajar Dan Pembelajaran, 1–46.

Sarwoedi, Marinka, D. O., Febriani, P., & Wirne, I. N. (2018). Efektifitas etnomatematika dalam meningkatkan kemampuan pemahaman matematika siswa. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 03(02), 171–176. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr/article/view/7521

Sugiarto, R., Nurdyansyah, N., & Rais, P. (2018). Pengembangan Buku Ajar Berbasis Majalah Anak Materi Wudlu Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa. Halaqa: Islamic Education Journal, 2(2), 201–212. https://doi.org/10.21070/halaqa.v2i2.1772

Widiawati, & Jamaludin, G. M. (2023). Efektivitas Pembelajaran Siswa Sd Berbasis Multikultural. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 2(1), 22–25. https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/semnas-ps/article/view/34475

Yuliastuti Puspitasari, D., Haryanto, H., & Sofyan, S. (2022). Efektivitas Pembelajaran Simulasi Berbantukan Game Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Atletik. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 1103–1109. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i2.1348

Downloads

Published

2024-12-31

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>