PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA AL-ASAFEER PADA PEMBELAJARAN MAHARAH KALAM SISWA
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.23220Keywords:
Al-Asafeer Media; Speaking Skills;UsageAbstract
The purpose of this study is to determine the influence of Al-Asafeer media use in learning speaking skills student. The researcher used a quantitative method with data collection techniques using Observation, Interview, Test, and Documentation. The researcher used a sample of 55 students. it is known that the average learning outcome of the experimental class is 87.58 and the average learning outcome of the control class is 75.96, so it can be concluded that the average learning outcome of the experimental class is more than 11.62 compared to the control class. Furthermore, through the calculations that have been carried out using the t- test, the t table from df 53 at the significance level of 5% is 1.674.So the t value is calculated > t table (7,476 > 1.674), it can be known that the value of Sig (2-tailed) is 0.000, meaning that Sig (2-tailed) < 0.05 then H1 is accepted and H0 is rejected.Downloads
References
Abdullah, Irhamudin, Novita Rahmi,
and Walfajri Walfajri,
‘Pembentukan Lingkungan
Bahasa Arab Untuk
Mengembangkan Keterampilan
Berbicara’
, Taqdir, 6.2 (2021), 72
Arkadiantika, Irnando, Wanda
Ramansyah, Muhamad Afif
Effindi, Prita Dellia, Deby Putri
Perwita, Popi Sri Kandika, and
others, Memahami Konsep
Dasar Pembelajaran Bahasa
Arab, Journal of Chemical
Information and Modeling, 2019,
III
Asy’ari, Hasyim,
‘Keistimewaan
Bahasa Arab Sebagai Bahasa
Al-Qur’an’
, Nidhomul Haq: Jurnal
Manajemen Pendidikan Islam,
24 ,)2016( 1.1
Danny, Garry, Tri Yuliati, and Merina
Pratiwi,
‘Aplikasi Media
Pembelajaran Interaktif Ilmu
Pengetahuan Sosial (Ips)’
,
Jutekinf (Jurnal Teknologi
Komputer Dan Informasi), 10.1
)2022(
Fajrin, Ria Meri, Walfajri Walfajri, and
Khotijah Khotijah,
‘Penerapan
Metode Langsung Dalam
Meningkatkan Keterampilan
Berbicara Bahasa Arab’
ﻟﺳـﺎﻧـﻧـﺎ
,
(LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa
Arab Dan Pembelajarannya, 10.2
345 ,)2021(
Gemilang, Damar, and Hastuti
Listiana,
‘Teaching Media in the
Teaching of Arabic Language/
Media Pembelajaran Dalam
Pembelajaran Bahasa Arab’
,
ATHLA : Journal of Arabic
Teaching, Linguistic and
Literature, 1.1 (2020), 50
Hasan, Muhammad, Milawati,
Darodjat, HarahapTuti Khairani,
and Tasdin Tahrim, Media
Pembelajaran, Tahta Media
Group, 2021
Irfan Syahroni, Muhammad,
‘Prosedur Penelitian Kuantitatif’
,
EJurnal Al Musthafa, 2.3 (2022)
Kosim, Abdul,
‘Nama-Nama
Pesantren Di Bandung Raya’
,
Kalamuna: Jurnal Pendidikan
Bahasa Arab Dan
Kebahasaaraban, 2.1 (2021)
Mahmudah, Siti,
‘Media
Pembelajaran Bahasa Arab’
, An
Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan
Pembelajaran Bahasa Arab,
295 ,)2018( 20.01
Mahnun, N,
‘Media Pembelajaran
(Kajian Terhadap Langkah-
Langkah Pemilihan Media Dan
Implementasinya Dalam
Pembelajaran). An-Nida’
,)1( 37 ,
’35–27
, Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-
Langkah Pemilihan Media Dan
Implementasinya Dalam
Pembelajaran). An-Nida’
, 37 (1),
27–35, 1 (2012)
Marlius, Yoni, Bambang Bambang,
and Metsra Wirman,
‘The Efforts
to Improve Students’ Arabic
Speaking Skills Through
Language Environment
Activation: A Study of
Phenomenology’
, Al-Ta’rib :
Jurnal Ilmiah Program Studi
Pendidikan Bahasa Arab IAIN
Palangka Raya, 9.1 (2021), 40
Musianto, Lukas S,
‘Perbedaan
Pendekatan Kuantitatif Dengan
Pendekatan Kualitatif Dalam
Metode Penelitian’
, Jurnal
Manajemen Dan Wirausaha, 4.2
(2002)
Ningsih, Wahyu, Muhammad
Kamaludin, and Rizki Alfian,
‘Hubungan Media Pembelajaran
Dengan Peningkatan Motivasi
Belajar Siswa Pada Mata
Pelajaran PAI Di SMP Iptek
Sengkol Tangerang Selatan’
,
Tarbawai: Jurnal Pendidikan
Agama Islam, 6.01 (2021)
Ritonga, Mahyudin, Suci Ramadhanti
Febriani, Martin Kustati, Ehsan
Khaef, Apri Wardana Ritonga,
and Renti Yasmar,
‘Duolingo: An
Arabic Speaking Skills’ Learning
Platform for Andragogy
Education’
, Education Research
International, 2022 (2022), 1–9
Sari, Mawar, Dwi Nandita Elvira,
Natasya Aprilia, Salsabil Felicia
Dwi R, and Nadia Aurelita M,
‘Media Pembelajaran Berbasis
Digital Untuk Meningkatkan
Minat Belajar Pada Mata
Pelajaran Bahasa Indonesia’
,
Warta Dharmawangsa, 18.1
(2024), 209
Sarip, Mohamad, Zainal Rafli, and
Aceng Rahmat,
‘Arabic Speaking
Material Design Using Content
and Language Integrated
Learning (CLIL)’
, Arabic
Speaking Material Design Using
Content and Language
Integrated Learning (CLIL), 1
(2018), 272–86
Sholihah, Euis, Adi Supardi, and
Irpan Hilmi,
‘Teknologi Media
Pembelajaran Bahasa Arab’
,
Jurnal Keislaman Dan
Pendidikan, 1.2 (2019)
Syamaun, Nurmasyithah,
‘Pembelajaran Maharah Al-
Kalam Untuk Meningkatan
Keterampilan Berbicara
Mahasiswa Program Studi
Pendidikan Bahasa Arab
Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan
UIN Ar-Raniry Banda Aceh’
,
LISANUNA Jurnal Ilmu Bahasa
Arab Dan Pembelajarannya, 4.2
(2015), 343–59
Yunita, Yenni, and Rojja Pebrian,
‘Metode Komunikatif Dalam
Pembelajaran Bahasa Arab
Maharah Al-Kalam Di Kelas
Bahasa Center for Languages
and Academic Development’
,
Jurnal Pendidikan Agama Islam
Al-Thariqah, 5.2 (2020), 57
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.