PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA AL-ASAFEER PADA PEMBELAJARAN MAHARAH KALAM SISWA

Authors

  • Nazdirah Uluhiyah Al Ulya Eza PBA FTK Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.23220

Keywords:

Al-Asafeer Media; Speaking Skills;Usage

Abstract

The purpose of this study is to determine the influence of Al-Asafeer media use in learning speaking skills student. The researcher used a quantitative method with data collection techniques using Observation, Interview, Test, and Documentation. The researcher used a sample of 55 students. it is known that the average learning outcome of the experimental class is 87.58 and the average learning outcome of the control class is 75.96, so it can be concluded that the average learning outcome of the experimental class is more than 11.62 compared to the control class. Furthermore, through the calculations that have been carried out using the t- test, the t table from df 53 at the significance level of 5% is 1.674.So the t value is calculated > t table (7,476 > 1.674), it can be known that the value of Sig (2-tailed) is 0.000, meaning that Sig (2-tailed) < 0.05 then H1 is accepted and H0 is rejected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdullah, Irhamudin, Novita Rahmi,

and Walfajri Walfajri,

‘Pembentukan Lingkungan

Bahasa Arab Untuk

Mengembangkan Keterampilan

Berbicara’

, Taqdir, 6.2 (2021), 72

Arkadiantika, Irnando, Wanda

Ramansyah, Muhamad Afif

Effindi, Prita Dellia, Deby Putri

Perwita, Popi Sri Kandika, and

others, Memahami Konsep

Dasar Pembelajaran Bahasa

Arab, Journal of Chemical

Information and Modeling, 2019,

III

Asy’ari, Hasyim,

‘Keistimewaan

Bahasa Arab Sebagai Bahasa

Al-Qur’an’

, Nidhomul Haq: Jurnal

Manajemen Pendidikan Islam,

24 ,)2016( 1.1

Danny, Garry, Tri Yuliati, and Merina

Pratiwi,

‘Aplikasi Media

Pembelajaran Interaktif Ilmu

Pengetahuan Sosial (Ips)’

,

Jutekinf (Jurnal Teknologi

Komputer Dan Informasi), 10.1

)2022(

Fajrin, Ria Meri, Walfajri Walfajri, and

Khotijah Khotijah,

‘Penerapan

Metode Langsung Dalam

Meningkatkan Keterampilan

Berbicara Bahasa Arab’

ﻟﺳـﺎﻧـﻧـﺎ

,

(LISANUNA): Jurnal Ilmu Bahasa

Arab Dan Pembelajarannya, 10.2

345 ,)2021(

Gemilang, Damar, and Hastuti

Listiana,

‘Teaching Media in the

Teaching of Arabic Language/

Media Pembelajaran Dalam

Pembelajaran Bahasa Arab’

,

ATHLA : Journal of Arabic

Teaching, Linguistic and

Literature, 1.1 (2020), 50

Hasan, Muhammad, Milawati,

Darodjat, HarahapTuti Khairani,

and Tasdin Tahrim, Media

Pembelajaran, Tahta Media

Group, 2021

Irfan Syahroni, Muhammad,

‘Prosedur Penelitian Kuantitatif’

,

EJurnal Al Musthafa, 2.3 (2022)

Kosim, Abdul,

‘Nama-Nama

Pesantren Di Bandung Raya’

,

Kalamuna: Jurnal Pendidikan

Bahasa Arab Dan

Kebahasaaraban, 2.1 (2021)

Mahmudah, Siti,

‘Media

Pembelajaran Bahasa Arab’

, An

Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan

Pembelajaran Bahasa Arab,

295 ,)2018( 20.01

Mahnun, N,

‘Media Pembelajaran

(Kajian Terhadap Langkah-

Langkah Pemilihan Media Dan

Implementasinya Dalam

Pembelajaran). An-Nida’

,)1( 37 ,

’35–27

, Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-

Langkah Pemilihan Media Dan

Implementasinya Dalam

Pembelajaran). An-Nida’

, 37 (1),

27–35, 1 (2012)

Marlius, Yoni, Bambang Bambang,

and Metsra Wirman,

‘The Efforts

to Improve Students’ Arabic

Speaking Skills Through

Language Environment

Activation: A Study of

Phenomenology’

, Al-Ta’rib :

Jurnal Ilmiah Program Studi

Pendidikan Bahasa Arab IAIN

Palangka Raya, 9.1 (2021), 40

Musianto, Lukas S,

‘Perbedaan

Pendekatan Kuantitatif Dengan

Pendekatan Kualitatif Dalam

Metode Penelitian’

, Jurnal

Manajemen Dan Wirausaha, 4.2

(2002)

Ningsih, Wahyu, Muhammad

Kamaludin, and Rizki Alfian,

‘Hubungan Media Pembelajaran

Dengan Peningkatan Motivasi

Belajar Siswa Pada Mata

Pelajaran PAI Di SMP Iptek

Sengkol Tangerang Selatan’

,

Tarbawai: Jurnal Pendidikan

Agama Islam, 6.01 (2021)

Ritonga, Mahyudin, Suci Ramadhanti

Febriani, Martin Kustati, Ehsan

Khaef, Apri Wardana Ritonga,

and Renti Yasmar,

‘Duolingo: An

Arabic Speaking Skills’ Learning

Platform for Andragogy

Education’

, Education Research

International, 2022 (2022), 1–9

Sari, Mawar, Dwi Nandita Elvira,

Natasya Aprilia, Salsabil Felicia

Dwi R, and Nadia Aurelita M,

‘Media Pembelajaran Berbasis

Digital Untuk Meningkatkan

Minat Belajar Pada Mata

Pelajaran Bahasa Indonesia’

,

Warta Dharmawangsa, 18.1

(2024), 209

Sarip, Mohamad, Zainal Rafli, and

Aceng Rahmat,

‘Arabic Speaking

Material Design Using Content

and Language Integrated

Learning (CLIL)’

, Arabic

Speaking Material Design Using

Content and Language

Integrated Learning (CLIL), 1

(2018), 272–86

Sholihah, Euis, Adi Supardi, and

Irpan Hilmi,

‘Teknologi Media

Pembelajaran Bahasa Arab’

,

Jurnal Keislaman Dan

Pendidikan, 1.2 (2019)

Syamaun, Nurmasyithah,

‘Pembelajaran Maharah Al-

Kalam Untuk Meningkatan

Keterampilan Berbicara

Mahasiswa Program Studi

Pendidikan Bahasa Arab

Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan

UIN Ar-Raniry Banda Aceh’

,

LISANUNA Jurnal Ilmu Bahasa

Arab Dan Pembelajarannya, 4.2

(2015), 343–59

Yunita, Yenni, and Rojja Pebrian,

‘Metode Komunikatif Dalam

Pembelajaran Bahasa Arab

Maharah Al-Kalam Di Kelas

Bahasa Center for Languages

and Academic Development’

,

Jurnal Pendidikan Agama Islam

Al-Thariqah, 5.2 (2020), 57

Downloads

Published

2024-12-31