PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS PUZZLE "SUGAM" UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPAS SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • Sarah Saripah Universitas Pelita Bangsa
  • Maha Putra Universitas Pelita Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23205

Keywords:

Sugam Learning Media, Learning outcomes, IPAS

Abstract

This study aims to: (1) determine the design of the "Sugam" puzzle-based learning media to improve the learning outcomes of fourth-grade elementary school students in IPAS (Integrated Science and Social Studies), (2) assess the feasibility of the media through validation by experts in content, media, and language, and (3) evaluate the effectiveness of the Sugam media. This research uses the ADDIE model, which includes analysis, design, development, implementation, and evaluation. The instruments used are teacher response questionnaires (92%) and student response questionnaires (98%) to measure the practicality of the media. The expert validation results indicate the feasibility of the media, with percentages of 90% (media expert), 96% (language expert), and 98% (content expert). The field test results show a significant improvement in the pre-test (56) and post-test (94) scores, with an N-gain value of 0.86, indicating a high improvement. Thus, the developed learning media is effective for use in teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Airlanda, P. (2021). Pengembangan Media Animus dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1683–1688.

Arifin, B., Permoni, D., dkk. (2023). Systematic Literature Review: Penggunaan Media Puzzle terhadap Pemahaman Konsep IPS pada Siswa Sekolah Dasar. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 1(3).

Azzahra, I., Nurhasanah, A., & Hermawati, E. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran IPAS di SDN 4 Purwawinangun. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 6230–6238.

Batubara, H. H (2020) Media Pembelajaran Efektif. Semarang: Fatawa Publishing.

Barlian, U. C., Solekah. S. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Journal of Educational and Language Research, 1(12), 1-26.

Cholilah, M., Tatuwo, A. G. P., Komariah, & Rosdiana, S. P. (2023). Pengembangan Kurikulum Merdeka Dalam Satuan Pendidikan Serta Implementasi Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran Abad 21. Sanskara Pendidikan dan Pengajaran, 1(02), 56–6.

Fatayan, A., Frilia, A., & Fauziah, M. P. (2022). Pengaruh Minat Baca Terhadap Hasil Belajar IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2694–2700.

Hidayat, F., & Muhamad, N. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Model in Islamic Education Learning. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam, 1(1), 28–37.

Indriyanti, L., Gani, A. A., & Muhardini, S. (2020). Pengembangan Media Puzzle untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 1 SDN 38 Mataram. CIVICUS : Pendidikan-Penelitian-Pengabdian Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraan, 8(2), 108.

Kurnia, I. R., Caroline, S. H. P., & Saripah, S. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ips. Dikoda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 2(02), 1–7.

Maulidah, A. N., & Aslam, A. A. (2021). Penggunaan Media Puzzle secara Daring terhadap Hasil Belajar IPA Kelas V SD. Mimbar Ilmu, 26(2), 281.

Qolbu, N. S., Sutisnawati, A., & Amalia, A. R. (2022). Pengembangan Media Animus dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 10341–10350.

Nurpratiwiningsih, L., & Mumpuni, A. (2019). Pengaruh Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Pada Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 1(01), 1–6.

Ramadhani, M. I. (2021). Peningkatan Hasil Belajar IPS menggunakan Model Pembelajaran Make A Match pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2237–2244.

Septiana, A. N., & Winangun, I. M. A. (2023). Analisis Kritis Materi IPS dalam Pembelajaran IPAS Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Widyaguna: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 43–54.

Widiana, I. W., Rendra, N. T., & Wulantari, N. W. (2019). Media Pembelajaran Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Pengetahuan IPA. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 2(3), 354–362.

Yuliani, W., & Banjarnahor, N. (2021). Metode penelitian pengembangan (rnd) dalam bimbingan dan konseling. Quanta, 5(3), 111–118.

Wijayanti, I., & Ekantini, A. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran IPAS MI/SD. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(2), 2100–2112.

Yunanto, D. (2021). Game Edukasi Puzzle Rumah Adat Tradisional Indonesia Berbasis Android. Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak, 2(3), 414–420.

Yunita, S., & Supriatna, U. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Puzzle terhadap Hasil Belajar Siswa. Syntax Idea, 3(8), 1999–2006.

Downloads

Published

2025-03-23