UPAYA MENINGKATKAN MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK MELALUI PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS WORDWALL PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA KELAS V SDN 40 MATARAM
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23202Keywords:
Wordwall, Learning Motivation, Learning OutcomesAbstract
The purpose of this study was to determine efforts to improve student motivation and learning outcomes through interactive learning based on wordwalls in Pancasila education learning in class. The type of research used is classroom action research which takes place in two stages, namely pre-learning cycle and learning cycle consisting of four steps, namely planning, action, observation and reflection. This research was conducted at SDN 40 Mataram, with 13 students as research subjects. Based on the research that has been conducted, it was obtained that student learning motivation in the pre-cycle stage was 68.2%, in the first cycle stage it increased to 75.3% after using wordwalls in the learning process. A significant increase occurred after the second cycle stage of 90.2%. As the value of student motivation increases at each stage, student learning outcomes are also directly proportional to that motivation. At the pre-cycle stage, the average value of student learning outcomes was 73 with classical completeness of 53.8%, at the cycle I stage, the average value of student learning outcomes was 77.6 with classical completeness of 84.6%, at the cycle II stage, the average value of student learning outcomes was 88 with classical completeness of 92.3%.Downloads
References
Agrifina, V. F., Vrisilia, V., Agustina, L. N., Supriyadi, S., & Izzatika, A. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. PEDAGOGIKA: Jurnal Pedagogik Dan Dinamika Pendidikan, 12(2), 414–431.
Arijumiati, R., Istiningsih, S., & Setiawan, H. (2021). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran oleh Guru pada Masa Pandemi di SDN 1 Lajut Lombok Tengah. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 698–704.
Arikunto, S. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Edisi Revisi. Bumi Aksara.
Ichsan, F. N. (2021). Implementasi perencanaan pendidikan dalam meningkatkan karakter bangsa melalui penguatan pelaksanaan kurikulum. Al-Riwayah: Jurnal Kependidikan, 13(2), 281–300.
Imanulhaq, R., & Prastowo, A. (2022). Edugame Wordwall: Inovasi Pembelajaran Matematika di Madrasah Ibtidaiyah. PEDAGOGOS: Jurnal Pendidikan, 4(1), 33–41.
Kartika, S., Husni, H., & Millah, S. (2019). Pengaruh kualitas sarana dan prasarana terhadap minat belajar siswa dalam pembelajaran pendidikan agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 113.
Launin, S., Nugroho, W., & Setiawan, A. (2022). Pengaruh Media Game Online Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV. JUPEIS: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 1(3), 216–223.
Lestari, R. D. (2021). Upaya meningkatkan motivasi belajar peserta didik dalam pembelajaran daring melalui media game edukasi wordwall di kelas IV sdn 01 Tanahbaya Tahun Pelajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Profesi Guru (JIPG), 2(2), 111–116.
MARIA, Q. (2025). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN KEGIATAN BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN IPAS KELAS IV DI SD/MI. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
NITA, D. (2024). PENGARUH MODEL DIMENSION OF LEARNING BERBANTUAN WORDWALL TERHADAP PENGUASAAN KONSEP DAN HABITS OF MIND KELAS XI PADA MATA PELAJARAN BIOLOGI DI SMA. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Nurfajriani A. Tjaolo, Sri Mulyani Sabang, A. M. (2025). PENGGUNAAN MEDIA WORDWALL UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR PENDIDIKAN PANCASILA PADA PESERTA DIDIK KELAS VI SEKOLAH DASAR. Journal Genta Mulia, 16(1), 132–140. https://doi.org/10.1093/oseo/instance.00196643
Pradani, T. G. (2022). Penggunaan media pembelajaran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Educenter: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(5), 452–457.
Rahmelia, S. (2023). Pemahaman Peserta Mata Kuliah Pancasila Terhadap Nilai-Nilai Pancasila Selama Pembelajaran Daring di IAKN Palangka Raya. Pancasila: Jurnal Keindonesiaan, 3(1), 33–46.
Rizki, D., Rahmawati, N., Widodo, S. T., Wahyuni, N. I., & Rifqi, A. (2023). Pemanfaatan wordwall dalam meningkatkan minat belajar pendidikan Pancasila siswa kelas IV SD Negeri Gisikdrono 02. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 1812–1825.
Salsabela, S. (2024). Universitas PGRI Semarang Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas 1 SD N Panggung Lor Semarang. 191–200.
Widiatmaka, P. (2022). Perkembangan Pendidikan Kewarganegaraan (PKn) di Dalam Membangun Karakter Bangsa Peserta Didik. Civic Edu: Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 5(1), 1–10.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.