ANALISIS PENGGUNAAN LAGU SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN MATERI PADA SISWA KELAS VI SD NEGERI PURWOKERTO 01 KECAMATAN TAYU
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23154Keywords:
Media pembelajaran, Lagu, Pemahaman MateriAbstract
Learning media is one of the important things in classroom learning. Because this can determine the activeness and understanding of the material in students. However, conventional methods that are often used are considered less interesting for students and cause low student involvement in learning and understanding the material. This study aims to analyze the use of song-based learning media in improving students' understanding of learning materials. This research method is a qualitative method. Data collection techniques use interviews, documentation, and observation. The data analysis technique used is qualitative descriptive. The results of this study show that: 1) The application of innovative media of songs is effective in increasing students' understanding of learning materials. 2) Careful learning planning is the key to success in the application of song media in learning. 3) Supporting factors such as support from the school, teacher creativity, and student enthusiasm play an important role in learning. 4) There are several obstacles in the application of song media such as time limitations, differences in student learning styles, and lack of teacher training.Downloads
References
Ainurruhama, S. A., Amalia, A. R., & Nurmeta, I. K. (2024). Analisis Minat Belajar Siswa SD Pada Pembelajaran IPA Menggunakan Media Lagu Anak. JURNAL PENA EDUKASI, 11(2), 119-128.
Anggraeni, S. W. (2016). Penggunaan Media Lagu Anak Dalam Meningkatkan Hasil Pembelajaran Menulis Puisi. Jurnal Sekolah Dasar, 1(1).
Anwar, M., & Sari, R.P. (2023). Lagu sebagai Media Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar: Analisis Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(3), 123-135.
Aprianti, I., Kurniawan, E. Y., & Sumadiningrat, E. (2022). Pemanfaatan Penggunaan Media Lagu pada Pelajaran Bahasa Inggris Siswa Kelas IV SDN Kampung Besar II Teluk Naga Kabupaten Tangerang. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12113-12122.
Arsyad, A. (2019). Media pembelajaran: Pendekatan praktis dan inovatif. Jakarta: Rajawali Pers.
Astriyani, G. A., Dhiya‘Ulhaq, J., Ramandhani, R., Fakhriyah, F., & Ismaya, E. A. (2023). Systematic Literature Review (Slr): Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sd Menggunakan Media Lagu. JISPENDIORA Jurnal Ilmu Sosial Pendidikan Dan Humaniora, 2(1), 198-208.
Cahayadi, F. (2017). Pengembangan media lagu matematika dalam pembelajaran di kelas V Sekolah Dasar. Mimbar Sekolah Dasar, 4(1).
Fitria, L., & Rahman, A.R. (2022). Penerapan Media Lagu untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi IPA Kelas V SDN Cempaka Putih Jakarta Timur. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(2), 78-89.
Hafiz, A. (2021). Pengembangan Lagu Anak-Anak untuk Belajar Matematika Kelas III dengan Tema Perkalian dan Pembagian SDN 04 Masbagik. Jurnal Seni Pertunjukan TAMUMATRA, 4(1), 64-75
Hanafy, Muh Sain. "Konsep belajar dan pembelajaran." Lentera Pendidikan: Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan 17.1 (2014): 66-79.
Ilmi, F., & Respati, R. (2021). Manfaat Lagu Anak dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah, 1(4), 136-152.
Nisa, R. A. N. K., Mariati, P., Akhwani, A., & Djazilan, S. (2023). Media Lagu dalam Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V SDN Kertajaya IV/210 Surabaya. FONDATIA, 7(3), 660-676
Nurhayati, L. (2009). Penggunaan Lagu Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Untuk Siswa SD; Mengapa dan Bagaimana. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 5(1).
Prananda, G., Saputra, R., & Ricky, Z. (2020). Meningkatkan hasil belajar menggunakan media lagu anak dalam pembelajaran ipa sekolah dasar. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(2), 304-314.
Rahmawati, T., & Kurniawan, D. (2024). Penggunaan Media Lagu dalam Pembelajaran sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa terhadap Mata Pelajaran IPAS. Jurnal Media Akademik, 2(2), 2306-2314.
Sari, I., & Ayu, F. (2021). Pemanfaatan media lagu dalam peningkatan kosa kata bahasa Inggris. ABDIMAS MANDIRI-Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 16-20.
Slameto. (2010). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sutriyani, W., & Widyatmoko, H. (2020). Efektivitas Model Pbl Menggunakan Media Lagu Rumus Matematika Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Tunas Nusantara, 2(2), 220-230.
Syafril, dan Zelhendri Zen. Dasar-Dasar Ilmu Pendidikan. Depok: Kencana, 2017
Widiastuti, E., & Nugroho, B.S. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Lagu terhadap Prestasi Belajar Siswa di Sekolah Dasar: Studi Kasus di SDN Banjarsari Yogyakarta. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 6(1), 56-70.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.