MINAT MASYARAKAT DALAM MEMASUKKAN ANAKNYA KE MDTA IRSYADUL ISLAMIYAH DESA PEMATANG SELENG KAB. LABUHAN BATU
Keywords:
Interest, Community, Madrasah Diniyah Takmiliyah AwaliyahAbstract
This research discusses the factors that influence people's interest in enrolling their children in MDTA Irsyadul Islamiyah and the solutions offered to increase this interest. This research uses a qualitative method with a case study approach. The techniques used in data collection are observation, interviews and documentation. The data in this study were analyzed using the Miles and Huberman technique, namely by reducing data, displaying data, and drawing conclusions. The results show that the factors driving community interest include close proximity, the experience of parents who have attended the MDTA, invitations from relatives, good reputation of teachers, adequate facilities, and affordable tuition payment system. In contrast, the lack of interest is caused by alternative options such as afternoon tutoring, lack of encouragement from parents, the desire to teach religion themselves at home, limited facilities and infrastructure, and financial constraints. This study concludes that although MDTA Irsyadul Islamiyah has various supporting factors, there are still some obstacles that cause a lack of community interest. Therefore, the MDTA tries to increase its attractiveness by improving facilities and infrastructure, implementing a more flexible tuition payment system, waiving fees for orphans, and organizing additional activities such as recitation and tahfiz qur'an, nasyid, and sports. These steps are expected to increase community interest and expand the reach of MDTAs in the neighborhood.Downloads
References
Aflisia, N., Afrial, A., & Karolina, A. (2022). Konsep Kewajiban Manusia dan Implikasinya dalam Pendidikan Islam. Belajea: Jurnal Pendidikan Islam.
Al-Hanafi, I. A. A. (2004). Syarah Sunan Ibnu Majah al Qazwaini Juz 1. Maktabah nuzuru Mushtofa al Baz.
An-Nahlawi, A. (1992). Prinsip-prinsip dan Metode Pendidikan Islam dalam Keluarga, di Sekolah dan di Masyarakat. CV. DIPONEGORO.
An-Nawawi, A. A. M. A. Z. Y. B. S. B. M. (2002). Al-Minhaj Fi Syarh Shahih Muslim Bin Al-Hajjaj. Mustaqim.
As-Suyuthi, J. (2010). Tafsir Jalalain. Terj.Bahrun Abu Bakar. Sinar Baru Algesindo.
Asy’ari, A., Sifaul, M., Priyatna, M., & Haryono, H. (2020). Upaya Guru Sejarah Kebudayaan Islam Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas VIII Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Di Mts Nurul Falah Sukajadi Kabupaten Bogor Tahun Ajaran 2019/2020. Prosa PAI : Prosiding Al Hidayah Pendidikan Agama Islam, 2(2B).
Hamidi, R. R. (2018). Peran Guru PAI Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran PAI Di SDIT Baitul Jannah Kecamatan Kemiling Raya Bandar Lampung. Disertasi Doktor, UIN Raden Intan Lampung.
Hayati, N., & Harianto, F. (2017). Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual dengan Minat Peserta Didik pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMAN 1 Bangkinang Kota. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 14(2).
Hendrisab, H. (2016). Kontribusi Orang Tua dan Pengelola dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Agama Islam Pada Madrasah Diniyah Takmiliyah Awaliyah Al-Manaar, Kota Bukittinggi. El-Rusyd, 1(1).
Huda, M. (2017). Kompetensi kepribadian guru dan motivasi belajar siswa. Jurnal penelitian, 11(2), 237-266.
Katsir, I. (2000). Tafsir Ibnu Katsir. Jld. II. Dar al-Fikr.
Kemenag RI. (2019). Al-Qur’an dan Terjemah.
Lubis, R. C. (2018). Implementasi Perda No. 5 Tahun 2014 Tentang Wajib Belajar Madrasah Diniyah Takmiliyah Awaliyah (MDTA) Di Kota Medan (Studi Kasus di Kecamatan Medan Marelan). Disertasi Doktor, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Meddan.
Nuhdi, A. (2022). Pengembangan Metode Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Diniyyah Takmiliyyah Berbasis Analisis Pemecahan Masalah. THORIQOTUNA: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2).
Rahmaini, S., & Arsyad, J. (2025). Pendidikan agama islam dan pemberdayaan siswa hiperaktif di madrasah tsanawiyah swasta. SCHOULID: Jurnal Konseling Sekolah Indonesia, 10(1).
Rahman, A., Naldi, W., Arifin, A., & Mujahid R, F. (2021). Analisis UU Sistem Pendidikan Nasional Nomor 20 Tahun 2003 dan Implikasinya terhadap Pelaksanaan Pendidikan di Indonesia. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 4(1).
Salamah, A. (2018). Minat masyarakat menyekolahkan anak (studi kasus pada MTS An-Nur SP3 Bangun Jaya kecamatan Balai Riam kabupaten Sukamara). Disertasi doktoral, IAIN Palangka Raya.
Sef, W., & Damayanti, S. A. (2024). Eksistensi PAI Pada Madrasah Diniyah Dalam Pengembangan Pendidikan Islam Di Indonesia. Raudhah Proud To Be Professionals: Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 9(1), 100-114.
Septiani, I., Lesmono, A. D., & Harimukti, A. (2020). Analisis minat belajar siswa menggunakan model problem based learning dengan pendekatan STEM pada materi vektor di kelas X MIPA 3 SMAN 2 Jember. Jurnal Pembelajaran Fisika, 9(2), 64-70.
Shihab, M. Q. (2008). Tafsir Al – Misbah Vol. 14. Lentera Hati.
Slameto, S. (2003). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. PT Rineka Cipta.
Sugiyono S. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. CV Alfabeta.
Suryabrata, S. (2010). Psikologi Pendidikan. Pustaka Belajar.
Syah, N. A. (2024). Kreativitas Serta Usaha Para Guru Di Madrasah Diniyah Takmiliyah Awaliyah (MDTA) Nurul Hasan Dalam Membina Akhlak Para Santri di Desa Karanggebang, Jetis, Ponorogo. Al-Mabsut: Jurnal Studi Islam dan Sosial, 18(2), 431-446.
Umar, B. (2012). Hadis Tarbawi, Pendidikan Dalam Perspektif Hadis. Amzah.
Undang-Undang Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Wenni, W., & Rivauzi, A. (2023). Meningkatkan Mutu Pengelolaan Madrasah Untuk Meningkatkan Minat Masyarakat. YASIN, 3(6).
Widyastuti, E., & Widodo, S. A. (2018). Hubungan Antara Minat Belajar Matematika Keaktifan Siswa Dan Fasilitas Belajar Disekolah Dengan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas X Smk Se-Kecamatan Umbulharjo.
Yatun, S. (2015). Menumbuhkan minat baca siswa melalui perpustakaan. Fihris, 10(2), 171-187.
Yulianti, R., & Utami, I. (2023). Analisis motivasi orang tua memilih sekolah berbasis Islam (Studi kasus SMP Plus Ja-Alhaq Kota Bengkulu). GHAITSA: Islamic Education Journal, 4(2).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.