STRATEGI PENGAWAS DALAM PEMBINAAN KOMPETENSI PROFESIONALISME GURU (TRANSFORMASI KEPEMIMPINAN DAN MOTIVASI GURU SDN SUNGAI RAYA)
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23122Keywords:
supervisory strategy, leadership transformation, teacher motivationAbstract
The research investigates strategies used by supervisors to enhance teachers' professional competencies related to leadership transformation and motivation at SD Sungai Raya, employing a qualitative approach with 10 participants (1 supervisor, 3 principals, 6 teachers). Data were collected through observation, interviews, and documentation, analyzed in three stages. Key findings include: (1) supervisors effectively enhance competencies by understanding teachers' needs, monitoring regularly, and providing motivation; (2) transformational leadership by principals fosters problem-solving and individual consideration, promoting experience sharing and recognition; (3) teachers exhibit discipline and increased motivation through positive colleague relationships. The study concludes that consistent collaboration among supervisors, principals, and teachers is crucial for improving educational quality.Downloads
References
Anderson, M. (2017). Transformational leadership in education: A review of existing literature. International Social Science Review, 93(1), 3-13.
Arifin, Z. (2017). Kriteria Instrumen dalam suatu Penelitian. 2(1), 28.
Aunurrahman. 2011. Belajar dan Pembelajaran. Cet. II; Bandung: Penerbit Alfabeta.
Dalilah, d. D., andriana, e., rokmanah, s., fkip, p., sultan, u., & tirtayasa, a. (2023). Pentingnya motivasi guru guna meningkatkan semangat belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal ilmiahPgsd fkip universitas mandiri, 9(5), 119–136.
M. Ary irawan. (2023). Evaluasi kinerja dalam mendukung pengembangan profesionalisme guru (sebuah studi pustaka). 9-16.
Harapan Edi. (2016). Visi kepala sekolah sebagai penggerak mutu pendidikan. 1(2).
Husnunnadia, R., & Masyithoh, S. (2024). Pemberian Penghargaan Untuk Meningkatkan Kualitas Guru di Madrasah Ibtidaiyah: Tinjauan Strategi Kepala Sekolah. Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(10), 104–112. https://doi.org/10.5281/zenodo.11180954
Lonisa Melfrinda Br. Ginting, Eka Sonia br.tarigan, & Toman Sony Tambunan. (2023). Pengaruh hubungan kerja dan motivasi kerja terhadap kinerja karyawan pt. Toba pulp lestari Medan. Jmri journal of multidisciplinary research and innovation, 1(3), 77–83. Https://doi.org/10.61240/jmri.v1i3.51
Rismawati, I., Sartika Iriany, I., & Ainissyifa, H. (2023). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Kepala Sekolah Dengan Guru Terhadap Motivasi Kerja Guru Untuk Mewujudkan Hasil Belajar (Penelitian di MTs Muhammadiyah Cisaat dan MTs Al Ma’arip Cilageni). www.jurnal.pps.uniga.ac.id
Rusiana, I. (2019). Peranan pengawas dalam meningkatkan mutu pendidikan pada sekolah dasar negeri di kecamatan bataguh kabupaten kapuas irawanto stia bina banua banjarmasin. Jurnal ilmu administrasi dan manajemen,3(3), 27–56. Http://ejournal.stiabinabanuabjm.ac.id/index.php/administraus
Sianturi, k. V., & naibaho, d. (2023). Pentingnya kompetensi profesional guru pendidikan agama kristen dan budi Pekerti. Jurnal ilmiah multidisiplin, 1(1), 33–38. Https://doi.org/10.62017/merdeka
Sukahar, k., Ernawati, e., ode, r., & khamin sukahar, k. (2023). Pengaruh kompetensi profesional guru terhadap hasil belajar matematika kelas IVv di SD Inpres 5 bomberay the influence of teacher professional competence on mathematics learning outcomes class iv at sd inpres 5Bomberay info artikel abstrak. Unes journal of education scienties, 7. Https://ojs.ekasakti.org/index.php/ujes
Sagala, syaiful. (2012). Kemampuan profesional guru dan tenaga kependidikan. Bandung: Alfabeta.
Undang-undang Nomor 14 tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.
Yuni Saputri, R., & Dwi Oktaria, S. (2023). Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan dalam Membangun Sekolah yang Efektif di Sekolah Dasar.16(2). https://doi.org/10.33369/pgsd
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.