PENGARUH PENGGUNAAN METODE SHOW AND TELL TERHADAP KEMAMPUAN BERCERITA SISWA KELAS IV SD INPRES 6/86 BALLE KECAMATAN KAHU KABUPATEN BONE
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.23117Keywords:
Keywords: Show and Tell Method, Storytelling Ability.Abstract
Abstract: This research aims to determine the effect of using the Show and Tell method on the storytelling ability of fourth-grade students at SD Inpres 6/86 Balle, Kahu District, Bone Regency, using a quantitative method. The research design used is the One Group Pretest-Posttest Design. The variables in this study are the Show and Tell method and storytelling ability. The population in this study consists of all fourth-grade students at SD Inpres 6/86 Balle, with a sample of 29 students selected using saturated sampling technique. The data collection technique used was a test to determine the students' storytelling ability before and after using the Show and Tell method. The data analysis used descriptive statistical analysis and inferential statistical analysis. The results of this study indicate that before using the Show and Tell method, the pretest scores obtained by the students tended to be less capable with an average (Mean) of 33.97, and after using the Show and Tell method, the posttest scores of the students increased with an average of 66.38 and fell into the fairly capable category. The conclusion of this research is that there is a significant influence on the storytelling ability of students before and after using the Show and Tell method among the fourth-grade students of SD Inpres 6/86 Balle, Kahu District, Bone Regency.Downloads
References
Aisyah, S., Surya, Y. F., & Daulay, M. I. (2021). peningkatan keterampilan berbicara menggunakan metode show and tell di sekolah. Edumaspul Jurnal Pendidikan, 5(2), 190–196.
Ari Ratnadi, N. N., Marleni, K. D., & Arlinayanti, K. D. (2021). Pengaruh metode show and tell terhadap kemampuan berbicara pada anak usia dini. Pedagogika, 12(Nomor 1), 53–60.
Artanti, E. D. P. (2020). Pelaksanaan metode show and tell di kelompok B2 TK Aba Ngangkruk Prambanan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 9(6), 551–530.
Fitriyani, N. & Joni. 2017. Peningkatan kemampuan berbicara anak melalui media cerita bergambar anak kelompok B TK Ayu Smart Kids. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol 1, No. 1 p39-48.
Hikmah. (2023). Pengaruh metode pembelajaran show and tell terhadap kemampuan bercerita pada mata pelajaran bahasa indonesia siswa kelas IV SDN Centre Mangalli Kecamatan Pallangga Kabupaten Gowa. 1, 1–12.
Isma Imelda, M., Sari Ramdhani, I., Enawar, E., & Sumiyani, S. (2021). Analisis keterampilan berbicara pada pembelajaran bahasa indonesia siswa kelas IV SDN Kampung Melayu 4 Kabupaten Tangerang. Berajah Journal, 1(3), 180–186.
Maftuhah, A., & Ariyati, T. (2022). Meningkatkan kemampuan bahasa lisan pada anak usia dini melalui metode show and tell di TK Pertiwi 01 Cingebul. Khazanah Pendidikan, 16(1), 164.
Momon. (2020). ”Meningkatkan keterampilan berbicara dan aktivitas pembelajaran melalui metode menunjukkan dan bercerita (show and tell) siswa kelas III Madrasah Ibtidaiyah Negeri 4 Sukabumi”, Jurnal Teknologi Pendidikan No.3, Januari 2020,. Jurnal Teknologi Pendidikan, 9, 1.
Nejawati, A. (2017). Aneja Nejawati, Upaya meningkatkan keterampilan berbicara siswa dengan menerapkan metode show and tell pada pembelajaran bahasa dan sastra indonesia. Jurnal Biormatika, 3(2).
Ningsih, N. W., Rokhmaniyah, R., & Susiani, T. S. (2023). Penerapan metode show and tell untuk meningkatkan keterampilan berbicara mata pelajaran bahasa indonesia pada siswa kelas IV SDN Jemur Tahun Ajaran 2022/2023. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 11(3).
Nupus, M. H., & Parmiti, D. P. (2017). Peningkatan keterampilan berbicara melalui penerapan metode show and tell siswa SD Negeri 3 Banjar Jawa. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(4), 296.
Parma, R. A. (2022). Pengaruh metode show and tell terhadap kepercayaan diri siswa pada mata pelajaran bahasa indonesia materi bercerita dikelas V Upt Spf Sd Inpers Kera Kera Kota Makasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1 No 1(March 2020).
Presiden Republik Indonesia. (2021). Standar Nasional Pendidikan. 102501.
Septidear, V. (2021). Pemanfaatan media boneka tangan untuk meningkatkan keterampilan bercerita. Pendagogia: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 1–9.
Sianturi, R. I. E., & Citraningtyas, C. C. E. (2024). Meningkatkan kemampuan berbicara, kepercayaan diri dan berpikir kreatif dengan metode show and tell pada siswa Nursery. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(2), 2050–2056.
Syazali, M., Olivia, N., & Sobri, M. (2023). Upaya meningkatkan keterampilan public speaking. El-Hikam: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Keagamaan, XVI(1), 71–82.
Yanuarti eka. (2017). Pemikiran pendidikan Ki Hajar Dewantara dan relevansinya dengan kurikulum 13. Jurnal Penelitian, 11(2), 237–266.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.