MISKONSEPSI PENERAPAN PEMBELAJARAN BERDIFERENSIASI DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Diki Somantri Universitas Pendidikan Indonesia
  • Tono Sutanto Universitas Pendidikan Indonesia
  • Yunita Yasmin Istiqomah Universitas Pendidikan Indonesia

Keywords:

Differentiated learning, misconceptions, elementary school, application of learning

Abstract

Differentiated learning is a trend that is promoted at various school levels, one of which is in elementary school, but its implementation is often constrained by misconceptions or failure of a teacher in implementing a method or approach. This study examines the misconceptions faced by teachers in implementing differentiated learning, the factors that cause them, and their impact on learning effectiveness. This research uses qualitative research, data collection techniques in this research include literature study and observation. Analysis of data obtained in the field and literature review shows misconceptions in the form of misunderstanding of basic concepts, lack of adequate training, and lack of infrastructure support. In this study, the researcher suggests concrete steps to overcome misconceptions and improve the implementation of effective differentiated learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggara, B., Wandari, W., Nugraha, A., Saparudin, I., & Tasman, M. (2023). Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar melalui Penguatan Pembelajaran Berdiferensiasi Berbasis Hypothetical Learning Trajectory. Abdi Wiralodra: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), 45–58.

Chatib, M. (2009). Sekolahnya manusia: sekolah berbasis multiple intelligences di Indonesia. Kaifa.

Dewi, F. C., & Yuniarsih, T. (2020). Pengaruh lingkungan sekolah dan peran guru terhadap motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 5(1), 1–13.

Erik, R. (2024). Peran Guru Penggerak Untuk Mengatas Kesulitan Belajar Peserta Didik di SDN 1 Way Dadi Kecamatan Sukarame Kota Bandar Lampung. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

Firdausi, T. (2025). Pengelolaan Sistem Pembelajaran Digital Dalam Peningkatan Kreativitas Guru Di MIN 1 Banda Aceh. UIN Ar-Raniry Fakultas Tarbiyah dan Keguruan.

Fitri, F. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Dalam Membina Profesionalisme Guru. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 8(1), 730–743.

Fitri, Y. (2024). Implementasi Kesiapan Guru Terhadap Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Kurikulum Merdeka Mata Pelajaran Pai Di Kelas I dan IV SD It Al-Fatih Lampung Barat. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.

Harlita, I., & Ramadan, Z. H. (2024). Peran Komunitas Belajar di Sekolah Dasar dalam Mengembangkan Kompetensi Guru. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3), 2907–2920.

Hendrik, A. I., Ekowati, C. K., & Samo, D. D. (2020). Kajian Hypothetical Learning Trajectories dalam Pembelajaran Matematika di Tingkat SMP. Fraktal: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 1–11.

Isrotun, U. (2022). Proses pembelajaran melibatkan l Upaya Memenuhi Kebutuhan Belajar Peserta Didik Melalui Pembelajaran Berdiferensiasi. Seminar Nasional Teknologi Dan Multidisiplin Ilmu (SEMNASTEKMU), 2(2), 312–321.

Jackson, K. M. (2019). A Review of Research Methods Trends in Educational Leadership Journals. Education Leadership Review, 20(1), 119–132.

Lestari, U. F., Wati, M., Afandi, M., Subhan, M., & Sahbana, M. D. R. (2024). Strategi Pembelajaran Diferensiasi dalam Pendidikan Agama Islam: Perspektif Psikologis. Journal of Education Research, 5(4), 5272–5280.

Marini, M., As’ari, A. R., & Chandra, T. D. (2017). Peningkatan motivasi belajar siswa melalui penerapan pendekatan Realistic Mathematics Education (RME). State University of Malang.

Muliawan, P. (2024). Analisis Penerapan Kurikulum Merdeka Dalam Pengajaran Bahasa Indonesia: Tinjauan Literatur Terhadap Isu Dan Tantangan Terkini. Jurnal Intelek Dan Cendikiawan Nusantara, 1(5), 7932–7942.

Nazar, M., & Kana Puspita, R. (2024). Media Pembelajaran Berbasis ICT. Syiah Kuala University Press.

Ponce, O. A., & Pagán-Maldonado, N. (2015). Mixed methods research in education: Capturing the complexity of the profession. International Journal of Educational Excellence, 1(1), 111–135.

Purwowidodo, A., & Zaini, M. (2023). Teori dan Praktik Model Pembelajaran Berdiferensiasi Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Yogyakarta: Penebar Media Pustaka, 65.

Putra, G. S. (2023). The misconception in differentiated instruction practices: A literature review. Open Journal of Social Sciences, 11(1), 305–315.

Ramdani, Z., Amrullah, S., & Tae, L. F. (2019). Pentingnya kolaborasi dalam menciptakan sistem pendidikan yang berkualitas. Mediapsi, 5 (1), 40–48.

Rohmad, A. N. (2024). Manajemen strategi Program Guru Penggerak (PGP) sebagai agen transformasi pembelajaran kurikulum merdeka di Balai Besar Guru Penggerak (BBGP) Jawa Timur. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Roiyanita, A., & Bahtiar, R. S. (2023). Kajian Literatur Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Peserta Didik Untuk Belajar Aktif Dan Mandiri Di Tingkat Sekolah Dasar. Elementa: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(1).

Rukmi, D. A., Nisa, A. F., Yustina, A., Vitriani, D., & Nurhayati, S. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Menumbuhkan Percaya Diri Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(4), 798–810.

Safitri, D. (2024). Strategi Guru Kelas VI dalam Menghadapi Tantangan Implementasi Kurikulum Merdeka di SD Negeri 8 Maccope Kabupaten Soppeng. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 6(3), 399–406.

Septiana, M. (2023). Yearly Archives: 2023.

Sirojuddin, A., Aprilianto, A., & Zahari, N. E. (2021). Peran Kepala Sekolah Sebagai Supervisor Pendidikan Dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru. Chalim Journal of Teaching and Learning, 1(2), 159–168.

Suwartiningsih, S. (2021). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA pokok bahasan tanah dan keberlangsungan kehidupan di Kelas IXb semester genap SMPN 4 Monta tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 80–94.

Syahputri, A. S., Dewi, C., & Widyaningrum, H. K. (2023). Pengaruh Pembelajaran Diferensiasi Berbantuan Website Genially terhadap Motivasi Belajar Siswa. Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (Senassdra), 2(2), 685–691.

Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom: Responding to the needs of all learners. Ascd.

Tomlinson, C. A., Brighton, C., Hertberg, H., Callahan, C. M., Moon, T. R., Brimijoin, K., Conover, L. A., & Reynolds, T. (2003). Differentiating instruction in response to student readiness, interest, and learning profile in academically diverse classrooms: A review of literature. Journal for the Education of the Gifted, 27(2–3), 119–145.

Wahyudi, S. A., Siddik, M., & Suhartini, E. (2023). Analisis Pembelajaran IPAS dengan Penerapan Pendekatan Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan MIPA, 13(4), 1105–1113.

Widyawati, R., & Rachmadyanti, P. (2023). Analisis Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Materi IPS di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(2), 365–379.

Yani, D., Muhanal, S., & Mashfufah, A. (2023). Implementasi Assemen Diagnostic Untuk Menentukan Profil Gaya Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Diferensiasi Di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pendidikan, 1(3), 241–250.

Downloads

Published

2024-12-31