PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BENTUK E-KOMIK DENGAN CANVA PADA MATA KULIAH MANAJEMEN PEMBELAJARAN

Authors

  • Etty Octaviani Manalu Universitas Cenderawasih
  • Rispah Purba Universitas Cenderawasih

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22910

Keywords:

Teaching Material, E-Comic, Learning Management.

Abstract

Innovation in providing interesting teaching materials for students is deemed necessary, to maintain the quality of learning and also foster student activity in reading and understanding lecture material so that the learning process runs well and provides good final results for these students. The aim of this research is to develop e-comic teaching materials for learning management courses. The method used in this research is the research and development method and the ADDIE model (Analysis, Design Development, Implementation and Evaluation). The results of this research show that the development of e-comic teaching material products received very feasible criteria from the assessment results of 3 validators and the responses of 23 students. According to material experts, the average percentage is 86.67%; according to media experts, it is very feasible with a percentage of 93.33%; according to linguists it was 93.33% and the results of the student questionnaire percentage were 92.00%.  Based on these results, it can be concluded that the e-comic teaching material product developed is suitable for use as teaching material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

E. Fajriyah. (2019). Pengembangan e-comic lapisan bumi untuk meningkatkan kemandirian belajar dan pemahaman konsep siswa kelas vii. Dr. Diss. Univ. Negeri Semarang.

Fariq, A. (2011). Perkembangan dunia konseling memasuki era grobalisasi. Pedagogi, II Nov 2011(Universitas Negeri Padang), 255-262.

H. Fikri and A. S. Madona. (2018) Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif. Yogyakarta: Samudra Biru.

Handayani, dkk. (2020) Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu 4 (2), 396-401.

Hanifa, dkk. (2023). Pengembangan Bahan Ajar E-Komik Menggunakan Web Pixton pada Tema 3 Materi Sistem Pencernaan Manusia. Jurnal Sains dan Teknologi, 5(2), 681-687.

K. M. Delasari. (2022) Pengembangan Media Pembelajaran E-Komik Berbasis Pendidikan Lingkungan Pada Mata Pelajaran Ips Kelas Iv SD/MI,” Dr. Diss. Uin Raden Intan Lampung.

L. I. Hermawan. (2019) Pengembangan E-Comic Menggunakan Pixton dan Kelase pada Materi Program Linear Dua Variabel Berbantuan Geogebra,” Univ. Jember, pp. 9–16.

Meidyawati, S., Rustono, W. S., & Hodidjah, H. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Komik Terhadap Hasil Membaca Pemahaman Di Kelas V SD Negeri 2 Gunung Pereng Kota Tasikmalaya. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(2), 283-295.

Minarni, Affan Malik dan Fuldiaratman. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Dalam Bentuk Media Komik Dengan 3d Page Flip Pada Materi Ikatan Kimia. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 13 (1), 2295 – 2306.

Nur Haqiqi, & Benny Angga Permadi. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Komik Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas III Tema I Subtema I Di MI The Noor. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah Https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i1.274 (JURMIA), 2(1), 164–172.

Putri. (2021). Pengembangan Elektronik Komik (E Komik) Pada Pembelajaran IPS Materi Peristiwa Penting Sekitar Proklamasi di Kelas V SD,” J. Ris. Pendidik. Dasar, 4(2), 117–130.

Ramdhani, S. I., Magfirah, N., & Hambali, H. (2020). pengaruh penggunaan media komik terhadap hasil belajar siswa pada materi virus kelas X di SMA Negeri 2 gowa. Binomial, 3(1), 15-25..

S. D. Miranti. (2021). Pengembangan Bahan Ajar E Komik Proklamasi Pada Tema 7 Subtema 2 Peristiwa Kebangsaan Materi Seputar Proklamasi Kemerdekaan Bagi Siswa Kelas V SDN Mulyoagung. Dr. Diss. Univ. Muhammadiyah Malang.

Sugiartinengsih, R. (2018). Penggunaan Media Komik Strip dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Ekplanasi di SMAN 1 Sukahaji. Riksa Bahasa, 2(2), 187–194.

Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan:Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta

Suparmi, S. (2018). Penggunaan Media Komik Dalam Pembelajaran IPA di Sekolah. Journal of Natural Science and Integration, 1(1), 62-68.

Z. Risal, R. Hakim, and A. R. Abdullah. (2022).Metode Penelitian dan Pengembangan Research and Development (R&D) Konsep, Teori-teori, dan Desain penelitian. Kota Malang: CV. Literasi Nusantara Abadi.

Downloads

Published

2025-03-16