PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN NUMBERED HEAD TOGETHER (NHT) MENGGUNAKAN QUIZIZZ DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS III SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22791Keywords:
Numbered Head Together (NHT), Quizizz, mathematics learning outcomesAbstract
This research aims to determine the relationship between using the Numbered Head Together (NHT) learning model using Quizizz and the mathematics learning outcomes of class III students at SD 1 Undaan Kidul. This research uses a quantitative approach method with a quasi-experimental type. Data was collected through observation, interviews, documentation, and tests. The data collection technique in this research used pre-test and post-test questions given to two classes, namely class III A as the experimental class and class III B as the control class. In this research, researchers took a sample of 41 students from class III of SD 1 Undaan Kidul. Based on the normality test, shows that the data is normally distributed with results of 0.253 for the control class and 0.285 for the experimental class. The results of the analysis of hypothesis testing using the t-test obtained a Sig value. 0.004 < 0.05, it can be concluded that there is an influence of the Numbered Head Together (NHT)) learning model using Quizizz on the learning outcomes of class III elementary school students.Downloads
References
Aisyah, S., Widyaningrum, I. D., Aini, A. N., Izaturrohmah, L., & Hilyana, F. S. (2024). Analisis Kesulitan Belajar Siswa pada Pembelajaran Matematika Kelas III di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 8(1), 667–673. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.7067
Arikunto, S. (2021). Dasa-Dasar Evaluasi Pendidikan, Edisi 3 (R. Damayanti, Ed.). PT Bumi Aksara.
Baharuddin, M. S., & Maunah, B. (2022). PROBLEMATIKA GURU DI SEKOLAH. NURSA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 3.
Situmeang, D. L., Ardiani, N., & Harahap, S. D. (2022). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF MELALUI APLIKASI QUIZIZZ PADA PELAJARAN MATEMATIKA DI KELAS X SMA NEGERI 1 KOLANG. In Mathematic Education Journal)MathEdu (Vol. 5, Issue 3). http://journal.ipts.ac.id/index.php/
Dita, I. P., Wijayanto, M. N., & Setiawaty, R. (2022). Seminar Nasional LPPM UMMAT Model NHT untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar (Literature Review).
Ermawati, D., Nur Anisa, R., Saputro, R. W., Ummah, N., & Azura, F. N. (2023). PENGARUH MODEL DISCOVERY LEARNING TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IV SD 1 DERSALAM. Kumpulan Artikel Pendidikan Anak Bangsa, 2, 82–92. https://doi.org/10.37289/kapasa.v3i2
Fauzi, A., & Rahmatih, A. N. (2023). Efektivitas model pembelajaran numbered heads together (NHT) berbasis assessment for learning ditinjau dari kemandirian belajar matematika siswa. Journal of Elementary Education, 06, 2023.
Hamdian Affandi, L., & Nur Kholifatur Rosyidah, A. (2022). ANALISIS KESULITAN BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS III SDN 3 TERONG TAWAH TAHUN AJARAN 2020/2021 ARTICLE INFO ABSTRACT. Pendas: Primary Education Journal, 3(1), 2022. http://journal.unram.ac.id/index.php/pendas/index
Insania Kamila, A., Khoirunnisa, H., & Abdurrahman Wahid Pekalongan, U. K. (2023). Efektivitas Penilaian Harian Berbasis Quizizz pada Pembelajaran Matematika.
Janna, N. M., & Herianto. (2021). KONSEP UJI VALIDITAS DAN RELIABILITAS DENGAN MENGGUNAKAN SPSS.
Ketut Dena Yasa, I., Pudjawan, K., & Gusti Ayu Tri Agustiana, I. (2020). Peningkatan Efikasi Diri Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV SD Melalui Model Pembelajaran Numbered Head Together. 8(3), 330–341.
Magdalena, I., Fauziah, S. N., Faziah, S. N., & Nupus, F. S. (2021). ANALISIS VALIDITAS, RELIABILITAS, TINGKAT KESULITAN DAN DAYA BEDA BUTIR SOAL UJIAN AKHIR SEMESTER TEMA 7 KELAS III SDN KARET 1 SEPATAN. In BINTANG : Jurnal Pendidikan dan Sains (Vol. 3, Issue 2). https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/bintang
Nasution, H., Harahap, R., & Hasibuan, S. (2022). PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN NHT (NUMBERED HEAD TOGETHER) PADA SUBTEMA 1 KERAGAMAN SUKU BANGSA DAN AGAMA DI NEGERIKU KELAS IV SDN 164 PASAR MAGA. JIPDAS: Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 2.
Pambudi, Moch. R., & Eraku, S. S. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Tour Games Turnament (TGT) dengan Media Quizizz Terhadap Hasil Belajar Siswa. Journal of Geographical Sciences and Education, 1(1), 39–46. https://doi.org/10.69606/geography.v1i1.59
Pusti, R. S. R. (2021). PENGARUH APLIKASI QUIZIZZ TERHADAP PENINGKATAN MOTIVASI DAN PRESTASI BELAJAR (Studi Kasus Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI IPS SMAN 9 Bandung). Universitas Pasundan.
Rahmadina, S. (2023). Pengaruh Model Kooperatif Numbered Head Together Menggunakan Aplikasi Quizizz Terhadap Partisipasi Siswa Mata Pelajaran Geografi.
Yuliana, Malik, A., Ispa, A. Y., & Prihatiningsih. (2023). STATISTIKA (A. E. Agustanty, Ed.). CV. Azka Pustaka.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.