PENGARUH MEDIA AUDIO VISUAL TERHADAP KECERDASAN LINGUISTIK SISWA KELAS I SDN MARGOREJO I SURABAYA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN PANCASILA

Authors

  • Nur Sukowati Universitas PGRI Adi Buana Surabaya
  • Ida Sulistyawati Universitas PGRI Adi Buana Surabaya

Keywords:

Audio Visual Media, Linguistic Intelligence

Abstract

The background of this research is the low literacy ability of students, which is still at the minimum competency level (insufficient literacy). The researcher aims to determine the impact of using audiovisual media in enhancing students' linguistic intelligence as an alternative literacy tool besides books. This study was conducted to examine the effects of audiovisual media on the development of students' linguistic intelligence. A quantitative method was applied using a quasi-experimental design, with a posttest-only control design framework. Data collection techniques involved posttest assessments and observations. The data analysis methods used in this research included normality tests, homogeneity tests, and the Mann-Whitney test. The findings of this study were obtained from the "Test Statistics" results in the Mann-Whitney test, which indicated that audiovisual media had a significant impact on the development of linguistic intelligence in first-grade students at SDN Margorejo I Surabaya in the Pancasila Education subject.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adolph, R. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Audio Visual Terhadap Kecerdasan Verbal-Lingustik Anak Kelompok B Di Paud Ash- Shiddiqi Fathurrahman Tahun 2023 Diah. 08, 1–23.

Daniel, B. K., & Harland, T. (2017). Higher Education Research Methodology: A Step-by-Step Guide to the Research Process. Higher Education Research Methodology: A Step-by-Step Guide to the Research Process, 1–140.

Ihsan, D. (2024). 7 Isu Pendidikan yang Jadi Catatan Kritis hingga 2024. Kompas.Com. https://www.kompas.com/edu/read/2024/01/23/180806271/7-isu-pendidikan-yang-jadi-catatan-kritis-hingga-2024?page=all

Magdalena, I., Nurul Annisa, M., Ragin, G., & Ishaq, A. R. (2021). Analisis Penggunaan Teknik Pre-Test Dan Post-Test Pada Mata Pelajaran Matematika Dalam Keberhasilan Evaluasi Pembelajaran Di Sdn Bojong 04. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 150–165.

Mauliddiyah, N. L. (2021). Metode Pengumpulan Data dan Instrumen Penelitian. 6.

Millah, A. S., Apriyani, Arobiah, D., Febriani, E. S., & Ramdhani, E. (2023). Analisis Data dalam Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Kreativitas Mahasiswa, 1(2), 140–153.

Nazilah, A., Sulistyawati, I., Pramulia, P., Pendidikan, J., & Sekolah, G. (2022). PENGARUH VIDEO ANIMASI TERHADAP HASIL BELAJAR KOGNITIF PENDAHULUAN Proses pembelajaran yaitu suatu interaksi yang dilaksanakan siswa berguna untuk mencapai sebuah keberhasilan suatu Dalam hal tersebut siswa akan dibantu oleh pendidik yang berperan sebagai.

Nur, D. M., & Sulistyawati, I. (2024). Pengaruh Kegiatan Literasi terhadap Hasil Belajar Siswa SD Kelas IV pada Materi Kebhinekaan. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 7(2), 4550–4555.

Salsabila, U. H., Sofia, M. N., Seviarica, H. P., & Hikmah, M. N. (2020). Urgensi Penggunaan Media Audiovisual Dalam Meningkatkan Motivasi Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 25(2), 284–304.

Saputro, K. A., Sari, C. K., & Winarsi, S. (2021). Peningkatan Keterampilan Membaca Dengan Menggunakan Media Audio Visual Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 1910–1917.

Wicaksana, A., & Rachman, T. (2018). Pengaruh Media Audio Visual Terhadap Kecerdasan Linguistik Anak Usia Dini Di Ra Al-Amanah Tanjung Senang Bandar Lampung. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 3(1), 10–27.

Zulfitria, Z., & Fadhila, N. (2021). Meningkatkan Kecerdasan Linguistik Melalui Metode Mendongeng. Instruksional, 3(1), 77.

Downloads

Published

2025-03-14