PENERAPAN ICE BREAKING SEBAGAI SOLUSI UNTUK MENINGKATKAN FOKUS SISWA MADRASAH IBTIDAIYAH DALAM MENGHADAPI TANTANGAN PERUBAHAN PEMBELAJARAN ERA DIGITAL

Authors

  • Faizatul Widat Universitas Nurul Jadid
  • Ach. Mawazir Az Zamzami Universitas Nurul Jadid

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22593

Keywords:

Ice Breaking Technique, Student Focus, Student Involvement

Abstract

This research aims to apply the impact of applying the icebreaking technique in increasing the focus and involvement of Madrasah Ibtidaiyah (MI) Al Islamiyah students, especially in facing learning challenges in the digital era. The method used is a qualitative approach with a case study design, which includes in-depth interviews, participatory observation, and distributing questionnaires to students. The research results showed that the application of the icebreaking technique significantly increased student concentration, with 85% of students reporting feeling more prepared and focused in participating in learning after the icebreaking activity. Apart from that, the implementation of icebreaking also creates a more interactive and fun classroom atmosphere, which encourages active student involvement in both face-to-face and digital learning. Icebreaking techniques that integrate technology, such as the use of educational apps or games, have proven effective in helping students adapt to digital learning without being distracted by distractions from technological devices. However, the limitations of this research lie in its limited scope to one madrasa and not taking into account other external factors that influence student focus. Further research is recommended to expand the scope and consider external variables in the analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Harjana, N. P. A. (2021). Essay is Easy: 11 Tips Pasti Juara Lomba Esai Ilmiah dan Populer: Pengalaman 7 tahun langganan juara esai hingga mendapatkan beasiswa S2 penuh dari pemerintah Thailand (Vol. 1). Amerta Media.

Lestyaningrum, I. K. M., Trisiana, A., Safitri, D. A., & Pratama, A. Y. (2022). Pendidikan global berbasis teknologi digital di era milenial. Unisri Press.

Mardiani, S. (2019). ILMU PUBLIC SPEAKING UNTUK GURU Menjadi Guru yang Pandai Bicara, Humoris dan Memahamkan Siswa (Vol. 136). Araska Publisher.

Prasetyo, F. A., & Wulandari, K. (2023). Buku Ajar Metode Intervensi Pekerjaan Sosial dengan Kelompok. Zifatama Jawara.

Wibowo, H. S. (2023). Ice Breaker dan Pembelajaran. Tiram Media.

Abdurahman, F., Pebrianti, A., Ramadhan, F., & Eni, H. H. A. (2021). Program Pendampingan Kelompol Belajar Terbatas di Kp. Pameungpeuk Rw. 12 Desa Pasirhalang Kecamatan Cisarua di Masa Pandemi Covid-19. PROCEEDINGS UIN SUNAN GUNUNG DJATI BANDUNG, 1(68), 60–70.

Aisyah, D. N., Yulistio, D., & Purwadi, A. J. (2021). PENGELOLAAN KELAS DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SISWA KELAS X SMA NEGERI 4 LEBONG. Jurnal Ilmiah KORPUS, 5(2), 166–174.

Alimuddin, A., Juntak, J. N. S., Jusnita, R. A. E., Murniawaty, I., & Wono, H. Y. (2023). Teknologi Dalam Pendidikan: Membantu Siswa Beradaptasi Dengan Revolusi Industri 4.0. Journal on Education, 5(4), 11777–11790.

Anri, A., Nurlianawati, L., Indarna, A. A., & Novianti, W. R. (2024). Peningkatan kesehatan mental remaja melalui terapi Brain Gym dan Ice Breaking di SMK Bhakti Kencana Soreang kabupaten Bandung. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 8(1), 678–685.

Arwansyah, N., Putri, A. F. P., Lupi, A., & Panias, H. A. (2023). CHEMPRO: Media Edukasi Pembelajaran Model Senyawa Kimia Terintegrasi Augmented Reality Sebagai Upaya Meningkatkan Transformasi Pendidikan di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Kemahasiswaan, 1(1), 31–38.

Baitiyah, B., Nafilah, A. K., & Mabnunah, M. (2024). Strategi Pengembangan Pendidikan Madrasah di Bangkalan (Sinergi Tradisi dan Modernitas). Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(1), 186–198.

Haryati, F. D., & Puspitaningrum, D. (2023). Implementasi ice breaking sebagai pematik motivasi belajar siswa dalam pembelajaran. Jurnal Al-Ilmi: Jurnal Riset Pendidikan Islam, 4(1), 99–106.

Jayanti, M. I., & Umar, U. (2024). Penguatan Kompetensi Sosial Dan Emosional Siswa Melalui Pelatihan Guru Penggerak Di Bima. Taroa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 9–17.

Kusumawardani, E. D., Rasiman, R., Supiyah, S., & Rachmawati, R. C. (2024). Implementasi Ice Breaking Berbantuan Lagu” Di Sini Teman di Sana Teman” untuk Meningkatkan Minat Belajar bagi Siswa Kelas 2 SDN Jatingaleh 01. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 11(3), 145–158.

Mahliah, I., & Setiawan, R. (2024). Adanya Perubahan Teknologi Informasi Dalam Mengubah Pola Belajar Siswa Di Era Digital. Edu Sociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, 7(2), 106–117.

Munajah, R., & Supena, A. (2021). Strategi guru dalam mengoptimalkan kecerdasan majemuk di sekolah dasar. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 15–32.

Nisa, A. Q. (2023). Kegiatan Ice Breaking Sebagai Konsentrasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Kreativitas Pendidikan Mahakam (JPKPM), 3(1), 107–111.

Noviyanti, S., Sari, D. E. P., & Tanti, R. (2022). Implementasi Teknik Ice Breaking Pada Pembelajaran Di Sd 64/I Muara Bulian. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(3), 501–510.

Pranayoga, F. M., Azizah, H. D., Manaf, M. F., & Aditya, R. (2024). Pengembangan Motif dan Motivasi Belajar Bagi Peserta Didik di Masa Perubahan Kurikulum Merdeka. Menulis: Jurnal Penelitian Nusantara, 1(1), 19–26.

Rahayu, K. N. S. (2021). Sinergi pendidikan menyongsong masa depan indonesia di era society 5.0. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 87–100.

Saihu, M., & Umar, N. (2021). The Humanization of Early Children Education. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 13(1), 173–185. https://doi.org/10.35445/alishlah.v13i1.419

Septianisha, N. I., Anggraeni, K. D., Hilda, N. R., Azhar, M. S., & Ulya, V. H. (2021). Cybergogy: konsep dan implementasi dalam pembelajaran matematika. ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Universitas Pekalongan), 2, 153–166.

Siswanto, H. (2014). Permasalahan pendidikan dasar dan pendidikan anak usia dini. Cendekia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(2), 137–150.

Subagio, I. K. A., & Limbong, A. M. N. (2023). Dampak Teknologi Informasi Dan Komunikasi Terhadap Aktivitas Pendidikan. Journal of Learning and Technology, 2(1), 43–52.

Syakhrani, A. W. (2018). Metode Pembelajaran pendidikan Agama Islam Dengan Menggunakan Teknik Hipnotis. Cross-Border, 1(1), 133–151.

Tukhfah, A. E. N., Aprilia, P., & Amalia, K. (2024). Evaluasi Program Pendidikan dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran di SMP Negeri 51 Surabaya. TSAQOFAH, 4(3), 2170–2183.

Urrobingah, A., Muzaky, A. A., Rahayu, M. F., & Hidayat, F. (2024). History and Dynamics of Madrasas in Indonesia. Kasyafa: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 15–26.

Downloads

Published

2025-03-13