PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN POP UP BOOK UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN BELAJAR SISWA MI DALAM MENGELOMPOKKAN JENIS TUMBUHAN
DOI:
https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.22501Keywords:
Use, Pop Up Book learning media, Grouping of Plant TypesAbstract
The low concentration and interest in learning of students causes the results of student learning achievement to be less than optimal. This happens because of the lack of learning media used by teachers in delivering the material so that learning is less effective. In this case, the researcher wants to implement and test the Pop up book learning media to improve students' learning understanding so that students can understand the material easily, especially in the material "Grouping Plant Types. The approach used in this study is a qualitative approach with a descriptive research framework, in the form of a case study. Data collection techniques used are interviews, observations, and documentation. The results of the study showed that the Pop up book learning media proved to be feasible and categorized as very valid. This media has a significant influence that is successful in provoking students' concentration and interest in learning, as well as facilitating and improving students' learning understanding of the material presented. This can be proven by the existence of Pop up book learning media making students more active and enthusiastic in participating in learning in class.Downloads
References
Ahda Aulia Fajriah, Halimatu Sadiah, & Dede Indra Setiabudi. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Pop-Up Book Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 1(2), 51–58. https://doi.org/10.56444/soshumdik.v1i2.74
Anisa Nurul Izzah, & Setiawan, D. (2023). Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora dan Ilmu Pendidikan. Penggunaan Media pembelajaran Pop Up Book Sebagai Media Belajar Yang Menyenangkan Di Rumah Dalam Inovasi Pembelajaran Sd Kelas Rendah, 2(3), 86–92. https://doi.org/https://doi.org/10.58192/sidu.v2i3.1119
Arifin, G. G., Lestari, H., & Rahmawati, I. (2024). Media Pengembangan Pokari-Dahitu (Pop-Up dan Kartu Ajaib Daur Hidup Tumbuhan) Pada Materi IPA Kelas IV di MI Al- Husna Tenjolaya. Journal of Basic Educational Studies, 2(1), 161.
Dewanti, H., Toenlioe, J. E. A., & Soepriyanto, Y. (2018). Pengembangan Media Pop-Up Book Untuk Pembelajaran Lingkungan Tempat Tinggalku Kelas IV SDN 1 Pakunden Kabupaten Ponorogo. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(3), 221–224.
Dyah Ayu Nawang Wulan1, L. S. A. 2. (2023). Elementary School Teacher. PENGEMBANGAN MEDIA POP-UP BOOK PADA MATERI SIKLUS AIR UNTUK SISWA KELAS 4 SDN 1 WAUNG, 6(1), 10–12.
Fatimah. (2017). Meningkatkan hasil belajar siswa dalam pembelajaran IPA dengan Metode Demonstrasi dikelas V SDN 10 Biau. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 1(4), 164–172. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/JKTO/article/view/2742
Herka Maya Jatmika. (2021). Pemanfaatan Media Visual Dalam Menunjuang Pembelajaran Pendidikan Jasmani Di Sekolah Dasra. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 3(1), 89–99.
Kamila, U. S., & Sukartono. (2023). Penerapan Media Pop Up Book Pada Pembelajaran IPAS Materi Ayo Berkenalan Dengan Bumi Kita Pada Siswa Kelas 5 SD Negeri 2 Kalirejo. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(4), 1872–1882. https://doi.org/10.31949/jee.v6i4.7610
Lestari, D., Dwi, I., Mahendra, S., & Anggriani, W. (2024). Pengaruh Media Pembelajaran Pop Up Book Pada Materi Statistika Terhadap Pemahaman Konsep. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1(1), 7–15.
marlina eliyanti simbolon, Dede Rosyana, Y. fitriyani. (2021). Pengaruh Penerapan Media Pembelajaran Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 34. https://doi.org/10.25078/aw.v6i1.1810
Masturah, E. D., Mahadewi, L. P. P., & ... (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book pada Mata Pelajaran IPA Kelas III Sekolah Dasar. Jurnal EDUTECH Univrsitas Pendidikan Ganesha, 6(2), 212–221. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU/article/view/20294
Mujakir. (2015). KREATIVITAS GURU DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR. 3(1).
Musdalifah, Suryani, E., & Sari, W. (2022). penerapan media pembelajaran pop up book dalam meningkatkan hasil belajar sisw apada mata pelajaran ipa dikelas IV SDN 06 kampung baru kecamatan banggae timur kabupaten majene. Penerapan Media Pembelajaran Pop up Book Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas SDN 06 Kampung Baru Kecamatan Banggae Timur Kabupaten Majene, 10(1), 1–15. https://doi.org/10.21608/pshj.2022.250026
Muslimin1, Ritha Tuken2, Y. I. M. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Pop Up Book dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Tentang Pentingnya Makanan Sehat Kelas V UPTD SD Negeri 12 Parepare. JUARA SD: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(20), 202–213. https://repository.bbg.ac.id/handle/964
Nengsi, R. (2021). Pengembangan Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa Kelas V Pada Pembelajaran Ipa Tema Lingkungan …. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1), 2. https://repository.bbg.ac.id/handle/964
Ningsih, S. D., Nugroho, A. S., & Subayani, N. W. (2022). Pengembangan POP UP Book Budaya Jawa Timur Kelas IV di Sekolah Dasar. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(01), 149–155. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i01.105
Nugrahaeni, N. (2022). Media Pembelajaran Pop Up Book terhadap Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Kelas II SD. 4(2), 149–155.
Nurfadhilah, A. A., & Kurniawati, W. (2024). Implementasi Media Pop Up Book Pada Materi Tata Surya Terhadap Pemahaman Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(12), 2024. https://doi.org/10.5281/zenodo.10472428
PUspita winda, widya trio pangestu, yes matheos lasarus malaikosa. (2022). Pengaruh penggunaan media pop up book terhadap haisl belajar siswa kelas V di sekolah dasar. Pengaruh Penggunaan Media pembelajaran Pop Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar, 2(01), 125–130. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i01.141
Putri, Q. K., Pratjojo, P., & Wijayanti, A. (2019). Pengembangan Media Buku Pop-Up untuk Meningkatkan Kemampuan Menyimak Tema Menyayangi Tumbuhan dan Hewan di Sekitar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 2(2), 169. https://doi.org/10.23887/jp2.v2i2.17905
Resta, R. G., & Kodri, S. (2023). Media Pembelajaran Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(1), 162–167. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i1.4189
Sentarik, K., & Kusmariyatni, N. (2020). Media Pop-Up Book pada Topik Sistem Tata Surya Kelas VI Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(2), 197. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i2.25135
Silalahi, M. (2022). Buku Materi Pembelajaran Morfologi Tumbuhan. 1–206.
Sinta & Syofyan, H. (2020). Pengembangan Media Pop-Up Book Pada pembelajara IPA di SD. JPD (Jurnal Pendidikan Dasar), 11(2), 248–265. http://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/18939/9877
Sugiarti, L., & Handayani, D. E. (2017). Pengembangan Media Pokari Pokabu (Pop-Up dan Kartu Ajaib Pengelompokkan Tumbuhan) Untuk Siswa Kelas III SD/MI. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 4(1), 109. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v4i1.1475
Tabrani, I. (2017). Studi keanekaragaman tumbuhan monokotil dan dikotil sebagai bahan ajar yang praktis. Bioedukasi, 2(5), 17--25.
Tri Muliani, Abdul Hafiz, B. (2021). Pengembangan media pembelajaran po up book pada siswa kelas IV mi tarbiyatul islamiyah. Pengembangan Media Pembelajaran Po up Book Pada Siswa Kelas IV Mi Tarbiyatul Islamiyah, 13(23), 1–8.
Ulfa, M. S., & Nasryah, C. E. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Pop – Up Book Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SD. Edunesia : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(1), 10–16. https://doi.org/10.51276/edu.v1i1.44
Widiana, G. T., Wardani, I. K., & Nadiyya, I. F. Z. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Pop Up Book Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Ipa Siswa Kelas Iv Madrasah Ibtidaiyah Tanwirul Afkar Puri Mojokerto. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 26–45.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., & Shofiah, T. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. 05(02), 3928–3936.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.