PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN KAHOOT DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR

Authors

  • Nadhia fatmawati Universitas pelita bangsa
  • Muhamad Sudarshono Universitas Pelita Bangsa
  • Aliya Rahmawati Universitas Pelita Bangsa
  • Farahdila Universitas Pelita Bangsa
  • Sri Rahayu Universitas Pelita Bangsa

Keywords:

Learning media, Kahoot, learning motivation, elementary school

Abstract

This study aims to analyze the impact of using the Kahoot learning media on the motivation of elementary school students. In today's digital era, educational technology is increasingly developing, and Kahoot has become one of the platforms widely used in the learning process. The method employed in this research is qualitative literature review, collecting and analyzing various sources, including articles, journals, and relevant books regarding Kahoot and learning motivation. The results indicate that the use of Kahoot can enhance students' learning motivation through the interactive elements and challenges it provides. Students feel more engaged and motivated to learn when using Kahoot, which positively affects their learning outcomes. This study concludes that the integration of Kahoot in learning can be an effective strategy to improve the motivation of elementary school students. Recommendations are provided for teachers to consider using Kahoot as an innovative and engaging learning media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Wardana, & Sagoro. (2019). Pemanfaatan Aplikasi Kahoot! Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan, 6(1), 69-82.

Utami, & Hamdun. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Kahoot Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V SD Negeri 1 Metro Timur. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 1(1), 58-71.

Halimah, L., & Maulidya, R. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Kahoot! Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(2), 115- 124.

Widya, A., & Zulfah, Z. (2021). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Kahoot! Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Pembelajaran Daring Mata Pelajaran IPA Kelas V SD. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 1(1), 1-10.

Sinaga, P., dkk. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Kahoot Terhadap Motivasi Belajar Siswa SDN Nanga Bulik 6 Kabupaten Lamandau. Journal of Environment and Management. 1 (Sayangnya, detail volume dan nomor jurnal ini sulit ditemukan, jika Anda memiliki akses ke jurnalnya, mohon dilengkapi).

Muzayanati, dkk. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Kahoot! Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 1(1), 23-32.

Dewimarni, dkk. (2022). Penggunaan Aplikasi Kahoot! Untuk Menurunkan Kejenuhan Belajar Matematika Siswa Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2), 123-134.

Tetep, T., & Arista, F. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Kahoot! Dalam Menciptakan Pembelajaran yang Menyenangkan dan Menghibur di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 45-56.

Syaifudin, dkk. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Kahoot!

Published

2025-03-30