PENGEMBANGAN MEDIA BIG BOBATAR BERBASIS SAINTIFIK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS IV SDN TAMBAKAJI 01 KOTA SEMARANG

Authors

  • An Nisaa' Novitaningtyas Universitas Negeri Semarang
  • Elok Fariha Sari Universitas Negeri Semarang

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v9i04.22252

Keywords:

mathematics, big bobatar media, scientific

Abstract

The subpar achievement in mathematics learning and the underutilization of learning resources in the fourth grade at SDN Tambakaji 01 Semarang City are the driving forces behind this research. The purpose of this research was to develop, test the feasibility, and effectiveness of scientific-based Big Bobatar media on the mathematics learning outcomes of fourth-grade students on the area material. This research method is RnD which refers to the ADDIE paradigm. The development of scientific-based Big Bobatar media was considered feasible to use based on 81.67% validation results from material experts and 91.67% from media experts. The results effectiveness of Big Bobatar media on increasing the totality of pretest-posttest learning outcomes through the t-test obtained a t count of 34.241> t table 2.060 then the results of the average increase test (N-gain) of 0.73 and included high criteria. Thus, the use of scientific-based Big Bobatar media is effective and useful in mathematics learning for fourth-grade area material.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almaghofi, F., & Sari, E. (2024). Pengembangan Media Vidio Animasi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Pembelajaran IPS untuk Siswa Kelas V SD Negeri Tugurejo 02 Kota Semarang. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(01), 5093–5107.

Dwi, D. F., & Audina, R. (2021). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Kelas IV Sekolah Dasar Negeri. Cybernetics: Journal of Research and Educational Studies, 2(3), 94–106.

Enterprise, J. (2021). Desain Grafis dengan Canva untuk Pemula. Elex Media Komputindo.

Fatmawati, B. A. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Saintifik. Prosiding Seminar Dan …, 1–85.

Firdana, D. N., & Trimurtini, T. (2018). Pengembangan Media Big Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pecahan Senilai Siswa SD. Jurnal Litbang Provinsi Jawa Tengah, 16(1), 67–76.

Habibah, F. M. (2023). Pengembangan Media Big-Book untuk Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(5), 1069–1079.

Hake, R. R. (1999). Analyzing Change/Gain Scores. https://web.physic.indina.edu/sdi/AnalyzingCh ange-Gain.pdf

Kamalia et al. (2022). Development of Big Book Media Based on Augmented Reality Material on Structure and Function of Plant Parts for Class IV SDN Tlogo 02 Blitar. Journal of Educational Sciences, 6(3), 444–458.

Karina et al. (2017). Hubungan Antara Minat Belajar dengan Hasil Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran IPA Pada Kelas V SD Negeri Gatot Geuceu Aceh Besar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 61–77.

Khairunnisa et al. (2020). Development of Learning Media in Big Book Form With Sub Theme “The Beauty of Cultural Diversity in My Country” to Improve Student Learning Outcomes in Class IV SD Negeri 026609 Binjai. 488(Aisteel), 426–431.

Lestari, E. T. (2020). Pendekatan Saintifik di Sekolah Dasar. Deepublish.

Mahyuddin et al. (2018). Model Pembelajaran Berbahasa Santun Melalui CD Pembelajaran Interaktif di Taman Kanak-Kanak Aisyiyah Pariaman. Yaa Bunayya, 2(2), 49–54.

Marianto et al. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Menggunakan Aplikasi Doratoon untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Materi Bentuk Aljabar Kelas VII SMP. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 5(1), 55–63.

Miftahul Jannah, F. N., Nuroso, H., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva dalam Media Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1).

Musfiqon, & Nurdyansyah. (2015). Pendekatan Pembelajaran Saintifik. Nizamia Learning Center.

Nidika, D. (2016). Big Book Terhadap Kemampuan Mengenal Ekspresi Emosi. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 8(1).

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah Dan Tarbiyah, 3(1), 171.

OECD. (2023). PISA 2022 Result (Colume I): The State of Learning and Equity in Education. OECD Publishing.

Pagarra, H., Syawaluddin, A., Krismanto, W., & Sayidiman. (2022). Media Pembelajaran. Badan Penerbit UNM.

Permendikbudristik. (2022). Peraturan Menteri Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi Republik Indonesia Nomor 7 Tahun 2022 tentang Standar Isi pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar dan Jenjang Pendidikan Menengah.

Purwanto, N. (2019). Prinsip-prinsip dan Teknik Evaluasi Pengajaran, vol. 10. PT Remaja Rosdakarya.

Putri, S. A., & Nurjannah. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Big Book pada Materi Bangun Datar Berbasis Jajanan Pasar di Kelas IV Sekolah Dasar. Didaktik, 10(1), 2412–2424.

Rossa, A. T. R., Saifullah, I., Laksono, H., Hermawan, B., Taufikurrahman, H., Mustofa, A., Fauzi, A., Anwar, K., & others. (2023). Sekapur Sirih Kajian Mandiri Manajemen Pendidikan. Cahaya Smart Nusantara.

Salsabila et al. (2023). Big Book Development in Mathematics Lessons Student Learning Outcomes in Class 1 SDN 085138 Langkat. … Journal of Students …, 1(2), 572–576.

Septiani et al. (2020). Penerapan Pembelajaran Saintifik Berbantuan Talking Stick untuk Mengingkatkan Hasil Belajar Siswa Materi Luas Bangun Datar Kelas IV SD Negeri 100 Kendari. Jurnal Ilmiah Pembelajaran Sekolah Dasar, 2(1), 58–66.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV. Alfabeta.

Suryani, N. (2018). Media Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Remaja Rosdakarya.

Tandian et al. (2023). Efektivitas Media Big Book Terhadap Kemampuan Membaca Soal Cerita Matematika Peserta Didik Kelas IV SDN 01 Sukorame Boyolali Tahun Pelajaran 2023 / 2024. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 24912–24916.

Telaumbanua, A. (2022). Kontribusi Penggunaan Media Pembelajaran Dengan Hasil Belajar Siswa Pada Kelas X Kompetensi Keahlian Teknik Konstruksi Kayu. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 29–34.

Trisani et al. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Big Book Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Journal of Classroom Action Research, 5(3).

Yeni, E. M. (2015). Kesulitan Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar (JUPENDAS), 2(2), 1–10.

Downloads

Published

2024-12-31

Most read articles by the same author(s)