ANALISIS KESALAHAN BAHASA BIDANG EJAAN DAN SINTAKSIS PADA KARANGAN NARASI BAHASA INDONESIA SISWA KELAS 5 MADRASAH IBTIDAIYAH

Authors

  • Wewen Andrianto UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Devi Radnasari UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Aninditya Sri Nugraheni UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.23969/jp.v10i01.21921

Keywords:

analysis of language errors, spelling, syntax, elementary madrasah

Abstract

This study aims to describe syntactic errors in the areas of phrases, clauses, and sentences. Describe the factors that cause spelling and syntax errors in narrative essays of grade V students of MI Al Huda Karangnongko. This study uses a qualitative method. Data collection methods are carried out by interview, observation, and documentation. Data validity uses triangulation and source techniques. Data analysis uses the Miles and Huberman interactive model. The results of the study based on indicators in the phrase field there are errors, namely the use of regional languages, inappropriate prepositions, wrong word choices, excessive elements, excessive superlative influence, and the use of personal pronouns. Errors in clauses include the addition of prepositions between verbs and objects. Sentence errors include sentences without subjects, illogical sentences, ambiguous sentences, omission of conjunctions, and the use of foreign terms. Internal and external causes include a lack of understanding of the correct sentence structure, low reading interest, and the use of language in the surrounding environment. The implication of this study is that teachers must improve strategies to overcome syntactic errors by explaining the correct and proper writing procedures according to syntax.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Atiqa Sabardila, Markhamah. 2011. Analisis Kesalahan & Bentuk Pasif,.

Caere, Agustina. 2014. Sosiolinguistik Perkenalan Awal. Jakarta: Rineta Cipta.

Endang Wiyanti. 2018. “Kesalahan Sintaksis Pada Karangan Eksposisi Siswa SMP 254 Jakarta.” J. Pendidik. Bhs. Dan Sastra Indones 12(1):67–86.

Atiqa Sabardila, Markhamah. 2011. Analisis Kesalahan & Bentuk Pasif,.

Caere, Agustina. 2014. Sosiolinguistik Perkenalan Awal. Jakarta: Rineta Cipta.

Endang Wiyanti. 2018. “Kesalahan Sintaksis Pada Karangan Eksposisi Siswa SMP 254 Jakarta.” J. Pendidik. Bhs. Dan Sastra Indones 12(1):67–86.

Febriyanti, Y. 2019. “Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Bidang Ejaan Dan Sintaksis Dalam Karangan Berbahasa Indonesia.” Primaria Education Journal 2(2):199–209.

Giyanti, Retno Nur Afifah, and Riya Ayu Dewi Wulandari. 2019. “Analisis Kesalahan Berbahasa Bidang Sintaksis Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas VIII Kurikulum 2013 Edisi Revisi 2017: Analysis of Language Errors in the Syntactic Field of Indonesian Language Textbooks for Grade VIII Curriculum 2013 Revised Edition 2017.” Wacana : Jurnal Bahasa, Seni, dan Pengajaran 3(1):28–34. doi: 10.29407/jbsp.v3i1.12959.

Hiday, Dzawil, Ria Safitri, and Muhammad Alfan. 2021. “Kesalahan morfosintaksis pada buku ajar bahasa arab kelas 5 mi terbitan departemen pendidikan hidayatullah.” Jurnal Naskhi: Jurnal Kajian Pendidikan dan Bahasa Arab 3(1):1–5. doi: 10.47435/naskhi.v3i1.477.

Humaira, Agustina. 2020. “Analisis Kesalahan Berbahasa Bidang Frasa Pada Penulisan Teks Persuasi Siswa Kelas Viii Smp Negeri 13 Kota Sukabumi,.” 1(5):28–32.

Indonesia TP. 2016. Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kemendikbud.

Kusumawardani. 2015. “Error Analysis in Writing an English Narrative Composition.” Journal Lingua Cultural 9(2):132–36.

Majid. 2020. “Penggunaan Model Example Nonexample Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Deskripsi Pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar.” Didakt. Dwija Indria 8(2):1–8.

Marhamah, Siti Hindun, Sofyan Iskandar, and Indah Nurmahanani. 2021. “Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan pada Karangan Narasi Siswa Kelas V di Sekolah Dasar.”

Murdiyani. 2018. “Kesalahan Berbahasa Dalam Karangan Narasi Siswa Kelas Vii Smp Sriwijaya Nagara Palembang.” Jurnal Besicedul 2(1):102–224.

Natalia, Lubis. 2017. “Pada Penulisan Teks Eksposisi Siswa Kelas X SMA Negeri 7 Medan Tahun Pelajaran 2016 / 2017.” Jurnal. Kesalahan Berbahasa Tataran Sintasis 60–69.

Pramitasari. 2020. “Kesalahan Berbahasa Bidang Sintaksis Pada Karya Ilmiah (Skripsi) Mahasiswa Universitas Pekalongan,.” Bahasa, Sastra Dan Pengajaran 2(1):12–18.

Prayitno. 2020. “Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan Bahasa Indonesia Pada Teks Karangan Narasi Peserta Didik Kelas v SD.” J. Didakt. Dwija Indria 9(1):1–6.

Rahmawati, Aulia, St Y. Slamet, and Anesa Surya. 2022. “Analisis kesalahan sintaksis bahasa Indonesia dalam karangan narasi siswa kelas V sekolah dasar.” Didaktika Dwija Indria 10(3). doi: 10.20961/ddi.v10i3.64335.

Rifa’i. 2022. “Kesalahan BerbahasaTataran Sintaksis Pada Karang. Cerita Pendek Siswa Kelas XI SMA.” Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 11(2):25–33.

Septiani p. 2019. “Reorientasi Profesionalisme Pendidik Dalam Menghadapi Tantangan Revolusi Industri 4 . 0.” Prosding Semin. Nas. Pendidik. Dan Pembelajaran, 188–94.

Zulmansyah. 2014. “Kesalahan Berbahasa Dalam Karangan Siswa Sekolah Dasar.” SALINGKA:Majalah Ilmiah Bahasa Dan Sastra 11(2):2020–2232.

Downloads

Published

2025-03-07